6 mars 2016

SAS

Familjen Chansar mest brukar vara rätt tjuriga när vi ska ut och resa.

Vi reser rätt frekvent och är det något vi försöker undvika i möjligaste mån så är det mellanlandningar och kreativa slutdestinationer. Vi vill komma fram till vårt resmål så billigt och snabbt som möjligt och vi bryr oss i allmänhet inte om åldern på flygbolagens aktuella flygplansflotta eller de anställdas anställningsförhållanden på respektive flygbolag.

Att vi ratar Ryan Air beror inte på att de har en galning till CEO och att de anställda har kassa anställningsvillkor utan att Ryan Air inte flyger på de destinationer som vi ska till. Ska vi till Paris så vill jag landa i Paris och inte i Beauvais, Ska jag till Cypern så vill jag till Larnaca och inte Paphos etc..


Gamla hederliga SAS då?
Skandinaviens stolthet suger tyvärr rätt hårt och vi undviker om möjligt att resa med SAS även om det i många fall är det billigare alternativet. Att flyga ut från Stockholm innebär allt som oftast att vi måste mellanlanda i Köpenhamn där SAS förlagt sin berömda hub. Att det saknas kundunderlag att från Stockholm direkt kunna flyga till sin slutdestination övergår mitt förstånd då upptagningsområdet kring Stockholm omfattar fler personer än vad det bor i Danmark - men det är väl bara till att gratulera danska politiker och svag SAS-ledning.

En annan sak som stör mig något oerhört med SAS är att det är fullkomligt vidrigt att flyga ut från Arlanda. Så länge man undviker SAS och Star Alliance så är incheckningen en fröjd. Du anländer kort innan avgång, checkar in via terminal och skriver ut din bagage-tag. När det väl är gjort du knallar du bort till luggage drop och scannar själv in ditt bagage och hela processen tar max 10 minuter.

Med SAS incheckning är det alltid annorlunda - trots att du checkat in via self-service terminalerna så åker du allt som oftast på att ställa dig i den där gigantiska kön för att lämna ditt incheckade bagage. Förfarandet är så otroligt ineffektivt att vi vid ett flertal tillfällen insett att vi skulle bomma vårt flyg och gjort oss av med delar av vårt bagage för att kunna hinna med vårt bokade flyg.

Vi skyr SAS som pesten men tyvärr så har vi inte alla gånger koll på vilka bolag som ingår i Star Alliance och är förpassade till samma incheckning som SAS.

Förra lördagen så flög vi till Cypern för att få lite värme och dagsljus.
Nu var kanske inte utresan helt optimal då det är sportlov i Stockholm och att Cypern inte är något större resmål under vinterhalvåret. Att få till något direktflyg var stört omöjligt och det var mellanlandning som gällde - ok fine, via Riga med Air Baltic var det två timmars väntetid och det var det minst dåliga alternativet vi kunde hitta.

Väl på Arlanda, klockan 07.00 på morgonen så insåg vi att Air Baltic ingår i Star Alliance och vi var förpassade till SAS incheckning. Och mycket riktigt - efter incheckning via self-service-terminalen så fick vi i vanlig ordning inte ut några bagagetaggar och blev tillsammans med vårt resesällskap (som bokat sina biljetter via ett annat förfarande) hänvisade till Star Alliance Luggage Drop.

Kön var gigantisk och det tog säkert en och en halv timme innan vi kunde lämna vårt bagage. Att vi alla i den redan gigantiska kön sedan tidigare var incheckade hjälpte föga och att Herr och Fru Chansar mest med resesällskap hann med planet beror på att det var fullt spjäll i säkerhetskontrollen och alla linor var öppna.


Tyvärr är börjar vi bli rätt vana vid det här och de två senaste (sista ?) gångerna vi flugit med SAS så har vi tvingats slita ut diverse packning och sedan ta vårt bagage som handbagage för att hinna med vårt flyg.

SAS har haft en helt ok utveckling i år men det måste vara fler än vi som ratar bolaget då det knappast är speciellt kundvänligt för oss som inte flyger ut via Kastrup och det låga oljepriset lär inte bestå i all evighet.

4 kommentarer:

  1. Hehe du verkar inte helt nöjd med SAS du :)
    Jag har inte flugit speciellt mycket med dem så jag kan inte uttala mig. Men för att lyfta fram nått positivt så är det väl att de störtar sällan :) och det är ju bra

    /Gnetaren

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-)

      Det som irriterar mig med SAS är att det egentligen är små saker att rätta till och uppenbarligen så lyckas övriga flygbolag med det.
      Men när det gäller SAS så har kaoset vid incheckningen pågått i flera år utan att de ens försöker göra någonting åt det...

      Mvh//Cm

      Radera
  2. Kastrup drar folk från hela södra Sverige tack vara de smidiga järnvägsförbindelserna. Säga vad man vill om Arlanda men bor man söder om Stockholm så ligger den flygplatsen fel.

    Men om ni reser så mycket, har ni inte lyckats få något guldkort eller vip-etikett eller något sånt som går att använda? Att flygbolagen inte bryr sig om ströpassagerare är alldeles för uppenbart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller helt med dig.
      Då jag själv bott i Skåne så är Kastrup det självklara valet.

      Men passagerarunderlaget kring Stockholmsregionen är rätt stor den med och jag är övertygad om att många med mig väljer bort SAS just pga hub-strategin med mellanlandning på Kastrup.

      Några guldkort från flygbolagen kommer vi inte att få då vi är vansinnigt illojala och försöker resa så billigt som möjligt.
      Restan i år så har vi rest med 7 olika flygbolag...

      Mvh//Cm

      Radera