1 apr. 2016

Månadsrapport mars

Månadsrapport mars
Depåvärde 7 284 001 kr (1,4 %)
Bruttoutdelning 51 167 kr

Depåvärdet ökade med 100 000 kronor under mars månad vilket motsvarar 1,4 procent. Trots uppgången så är vi ändå ned ett par hundra tusen sedan årsskiftet och tittar vi på värdet för ett år sedan så har vi haft en rätt trist utveckling.

Men vi är rätt nöjda ändå trots att det var roligare att sammanfatta föregående månads rapport i solen på Cypern.


Portföljförändringar
Vi som även har en traditionell VP-depå kan ju roa oss med att kvitta bort vinster och förluster och under föregående månad så realiserade jag 70 000 kronor i förlust genom att sälja och återköpa Fortum och Walmart. Jag utnyttjade kapitalförlusten med att sälja av hela innehavet i Citigroup och för det som blev över, ca 30 000 kronor, så vände jag 550 aktier i HM som återköptes i ISK. Tack vare en anonym kommentar på bloggen så upptäckte jag att det är ohyggligt enkelt att flytta värdepapper mellan de olika depåslagen.

I och med försäljningen av Citigroup och månadens utdelningar så har belåningen kommit ned till 118 432 kronor vilket motsvarar 1,6 procent på depåvärdet. I rådande ränteläge så tycker jag att det är rätt försiktigt så jag står redo för nya köp om vi får ett litet nedställ i närtid.

Utdelningar
Vi har under mars månad månad erhållit 51 167 kronor i utdelningar från Johnson & Johnson, McDonald´s och Handelsbanken. Totalt för året så har vi fått 54 579 kronor i utdelningar.

Sparande
Under månaden mäktade vi med att flytta över 18 000 kronor till aktiedepån. Kanske lite mindre än vad vi hoppats på men det kostar på att semestra och sedan så kom kvartalsamorteringen för vårt franska bolån på drygt €1 300.

17 kommentarer:

  1. Ser stabilt ut! 54k i utdelningar denna månad är det nog få som aldrig kommer komma uppnå (hoppas dock själv nå det så småning om)!

    Alltid roligt att följa er resa mot FI =)

    Keep it up!

    /Sofokles

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Sofokles!

      Nu så är utdelningarna på vårkanten rätt dopade och tyvärr så kommer det inte se lika bra ut för resten av året. Jag skulle gärna leva med + 50 tkr i utdelningar per månad :-)

      Jag får önska greken en grymt bra helg!
      //Cm

      Radera
  2. Synd att du har så mycket utanför ISK och inget att kvitta mot...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha :-)

      Ja, det är lite trist men egentligen är det rätt angenäma problem.
      Vi har haft en långvarig uppgång på börsen och som alltid kommer det att komma bistrare tider och då kommer det säkert säkert uppkomma kvittningsmöjligheter.

      Mvh//Cm

      Radera
  3. Precis som Anonym säger, att ni ligger utanför ISK, men är på väg in.
    Det hade retat gallfeber på mig att inte ha allt redan i ISK, hur känner ni?
    Men fortsätt som du gör med kvittningar, så är ni där en vacker dag (dock inte i Sverige, här är det fan bara gråmulet 340 dgr om året).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Belseful!

      Precis som jag nämnde ovan så är jag inte sååå irriterad över att ligga utanför ISK.
      Majoriteten av uppgångarna är investeringar innan 2012 och då var det ju andra förutsättningar som gällde. Men det kommer att komma andra tider och när det blir lite billigare så kommer jag ta tillfället i akt och flytta över mer till ISK.

      Helt riktigt! Minst 300 soldagar är kravet dit vi ska :-)

      Ha en bra helg!
      //Cm

      Radera
  4. Ser jävligt bra ut! Hur gör ni med era utdelningar? Återinvesterar ni i fler aktier eller?

    Tack för bra motivation förresten! Här är en annan som nydligen påbörjade sin resa från 0kr. =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar Sempa!
      Alla utdelningar kommer att återinvesteras även om de på kort sikt amorterar lite på min belåning.
      Det är ytterst sällan vi tar ut några pengar från vår aktiedepå.

      Kul att det motiverar och tänk inte i kronor och ören när beloppen är lite mindre - procenten är densamma!

      https://www.youtube.com/watch?v=ylwurAQ7ifo

      Trevlig helg!
      //Cm

      Radera
  5. Bra jobbat CM! Det är alltid roligt att se dina månadsrapporter. Vad blir det med utdelningen? Spar du eller köper du nått kul?


    /Gnetaren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar Gnetaren!

      Inläggen om månadsrapporterna är rätt egoistiska och kul att de ändå läses.
      Alla pengar i aktiedepån är monopolpengar så dem kan man inte handla för :-)

      Det är ytterst sällan vi tar ut några pengar så i princip allt återinvesteras när köplägen uppstår.

      Ha en riktigt bra helg!
      //Cm

      Radera
  6. Dum fråga kanske men hänger inte med riktigt.

    Du hade ett innehav i ..fortum och walmart och gjorde 70k förlust totalt. Sålde dina citigroup sedan tidigare och kunde kvitta detta om jag förstår dig rätt? Sedan om man kollar din aktiedepå så är Fortum i en ISK, är detta något som då är flyttat sedan innan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ingen dum fråga utan det är snarare jag som uttrycker mig illa.

      Fortum och Walmart såldes med 70 000 kronor i förlust.
      Fortum återköptes i ISK och Walmart i VP-depå.

      Citigroup såldes med 40 000 kronor i vinst och har inte återköpts.

      Av de 30 000 kronorna som kvarstod av förslusten så kvittade jag bort mot vinster i HM och 550 aktier såldes i VP-depå och återköptes i ISK.

      Mvh//Cm

      Radera
  7. 51 000 kr i utdelningar under en enskild månad är verkligen inte fy skam!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Framtida Frihet!

      Det känns rätt trevlig med ett extra tillskott på 50 tkr - man har inte direkt slitit ihjäl sig för pengarna :-)

      Tyvärr så ser inte alla månader lika bra ut...

      Trevlig helg!
      //Cm

      Radera
  8. Hej CM!

    Grattis till det fantastika resultatet! Älskar att följa dessa månadsrapporter!

    Må väl!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Utdelningsstugan!

      Och precis som jag nämnde till Gnetaren så är det roligt att någon faktiskt läser mina månadsrapporter som i allmänhet är rätt trista :-)

      Ha en bra helg!
      //Cm

      Radera
  9. Mums, vilken grym rapport! Där har man en bit kvar att vandra. Tack för trevlig läsning:)

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera