19 apr. 2016

Rapport Johnson & Johnson

Tidigare idag så redovisade den amerikanska tillverkaren av hälso- och sjukvårdsprodukter sitt resultat för Q1. Intäkterna låg på 17,5 miljarder dollar vilket var förväntat och resultatet uppgick till €1,68 mot förväntade €1,65.

En helt ok rapport men inget speciellt och jag hade väl hoppats på en nedåtrekyl då jag så gärna vill utöka mitt innehav i JnJ. Men icke - strax innan stängning var kursen på $112,92 och toppade under dagen på €113,95 vilket är nytt ATH.


Den främsta orsaken till den starka utvecklingen beror på den svagare dollarn och en ökad försäljning av förskrivna läkemedel. Många tunga investerare andades även ut över informationen om att JnJ:s flaggskepp, läkemedlet Remicade för psoriasisartrit och psoriasis, inte verkar få någon seriös utmanare under året.

På grund av ovanstående så höjdes även vinst- och intäktsprognoser något.

Johnson & Johnson är en snuttefilt bland många av ekonomibloggarna men jag kan tyvärr konstatera att det nog kommer att dröja innan aktien kommer ned till köpvärda nivåer så att vi kan utöka vårt förhållandevis blyga innehav.

2 kommentarer:

  1. Samtidigt har dollarn blivit billigare så priset har inte gått upp så mycket i kronor även om det gått upp jämfört med dipparna och för ett år sedan.

    Och nu ser jag att mina inköp verkligen lyckats missa de bra köptillfällena i september i fjol och i januari i år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Daniel!

      Du har helt rätt att att kursen kanske inte gått upp så mycket som man först kan tro.
      Dollarn är ned drygt 6% sedan årsskiftet och JnJ är upp 13% så det är ändå en rätt stabil uppgång.

      Precis som du så var jag inte snabb nog och utnyttjade dipparna men nästa gång så ska jag inte vara fullt lika girig.

      Mvh//Cm

      Radera