16 feb. 2016

Orange

Långt innan jag själv började blogga så surfade jag naturligtvis runt bland ekonomibloggarna och tyckte att för några år sedan så var France Telecom ett rätt poppis investeringsalternativ bland oss småsparare. Idag så läser man sällan något om Orange som bolaget heter sedan några år tillbaka.

Det är kanske inte så konstigt då jag på Avanza kan konstatera att antalet ägare av Orange SA uppgår till hela 20 personer och jag antar att det ser liknande ut hos de övriga mäklarna.


Varför småspararkollektivet ratar Orange kanske inte är så konstigt. Från att tidigare varit en riktig högutdelare så beslutade Orange för några år sedan att minska sin höga skuldsättning och då skedde det på bekostnad av sänkta utdelningar. Idag direktavkastar Orange ca 4 procent vilket är lägre än våra inhemska alternativ.

Själv har jag gjort en rätt skaplig resa i Orange och ligger kvar tills vidare även om jag inte ägnar innehavet något större intresse. Men årsboksluten orkar jag i alla fall skumma igenom och idag kom rapporten från Orange.

Orange redovisade ett ebitda-resultat på €3,01 miljarder (2,94) för det fjärde kvartalet 2015. Omsättningen uppgick till €10,4 miljarder euro (10,4). Utdelningen blir som förra året €0,6 per aktie som delas vid två tillfällen, €0,4 i juni och €0,2 i december.

Orange expanderar och går riktigt bra i Afrika och för 2016 spår CEO Stéphane Richard ett högre ebitda räknat på jämförbar basis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar