20 mars 2016

Kreditkortsbedrägerier

För snart ett år sedan så skrev jag i förbigående en kommentar att jag betalar 6 000 kronor i årlig avgift för mitt kreditkort och bloggkollegorna undrade rätt kvickt om jag var vid mina sunda vätskor. I ett försök till att påvisa att jag inte är helt galen så skrev jag det här inlägget.

För någon månad sedan så skrev jag det här inlägget där jag ondgjorde mig över att Handelsbanken hörde avgiften för deras kreditkort från 250 till 360 kronor och både herr och fru Chansar mest klippte genast våra kort och skaffade ett motsvarande hos Norwegian som inte tar ut någon årsavgift.


Även om jag oftast betalar med mitt AMEX så måste man ha ett backup-kort med Visa eller Mastercard då inte alla handlare accepterar AMEX för deras höga avgifter. Nu anser jag att AMEX är betydligt bättre än sitt rykte och jag uppskattar att jag kan använda kortet vid 80 procent av mina inköp.

Tidigare i veckan så fick jag min månadsfaktura från Norwegian och kunde snabbt konstatera att jag hade två transaktioner som jag inte kände igen och jag skickade omedelbart en fråga till Norwegian för att få mer information om de skumma transaktionerna. Att ringa till dem är inget alternativ utan man är hänvisad till deras hemsida eller skicka mail.

Timmarna gick utan att jag fick någon återkoppling och när jag kom hem från jobbet så googlade jag runt och kunde efter ett litet tag konstatera att transaktionerna var gjorda i Kina och jag spärrade snabbt mitt kort.

Ett DYGN senare behagade Norwegian höra av sig och de hade ingen information alls utan rekommenderade mig att kontakta köpstället - något som inte är helt enkelt då det inte framgår på fakturan och det var ju därför jag bad om hjälp. Jag blev även hänvisad till deras hemsida där jag skulle reklamera de felaktiga transaktionerna vilket jag redan hade gjort och efter anmälan så blev jag informerad om att reklamationer är tidskrävande men de kommer att höra av sig till mig när de tittat på ärendet...

Vilken fantastisk service...

Tyvärr är det inte första gången jag råkar ut för kreditkortsbedrägerier. För tre år sedan så köpte jag en dyr klocka när jag var i London och jag var lite nyfiken på vilken växlingskurs jag fått och loggade in på mitt konto hos AMEX och såg att jag hade en mängd transaktioner där någon hade försökt köpa biljetter hos diverse resebyråer. Majoriteten av köpen hade krediterats men några transaktioner hade gått igenom och jag var 50 000 kronor fattigare.

Jag ringde omedelbart till AMEX som beklagade att jag råkat illa ut och de mailade mig en blankett där jag skulle fylla i de felaktiga transaktionerna. Två dagar senare var pengarna tillbaka på kontot och AMEX hade till och med ersatt mig för de valutaförluster som uppkommit vid de misslyckade köpförsöken trots att jag inte begärt det - snyggt!


För två år sedan var det tags igen. AMEX bedrägeriavdelning ringde mig och undrade om jag precis hade gjort ett inköp i London för £3 000 och det hade jag ju inte och mitt kort spärrades omedelbart. Jag beklagade mig en smula över mitt spärrade kort då jag dagen efter skulle flyga till Aten och skulle vara i behov av ett kreditkort. Inga problem svarade AMEX och lovade att inom 24 timmar så levereras ett ersättningskort fysiskt till mig även om jag befann mig i Grekland.

DET är service!

Jag har ibland undrat över varför just jag blir drabbad av kreditkortsbedrägerier. Jag är försiktig av mig, har hög kunskap kring IT-säkerhet, köper inget från skumma leverantörer och har en RFID-säker korthållare. Jag kommer nog inte få reda på svaret och kan konstatera att flertalet av mina kollegor har även dem råkat ut för liknande så jag får anta att det är rätt vanligt.

Har ni råkat ut för några kreditkortsbedrägerier och har ni kunnat lista ut hur de genomförts?

11 kommentarer:

  1. Nej inte blivit drabbad än. Är nog bara en tidsfråga innan det sker? Däremot så råkade en arbetskollega ut för det när denne på ett växlingskontor i Turkiet skulle växla pengar. Två gånger fick hon dra sitt kort innan betalningen gick igenom. Någon vecka senare i Sverige upptäckte hon att det började komma in köp från Bla Thailand för ca 12 000kr. Ringde då sin bank och spärrade kortet. Det löste sig som tur var.

    SvaraRadera
  2. Från mitt Paypalkonto gjordes ett antal transaktioner som jag inte kände igen. Paypal undersökte det hela och jag fick tillbaka pengarna snabbt.

    SvaraRadera
  3. När min tjej skulle betala en räkning på nätet så funkade inte kortet, hon trodde då att jag hade varit full och försökt använda kortet i fyllan och snurrat till allting, kan säga att jag va inte helt överraskad av beteendet, har ju hänt förr att man har handlat lite på fyllan.
    Visade sig att Swedbank hade spärrat kortet eftersom det hade gjorts ett inköp i USA (10000kr) som inte stämde överens med våra vanliga betalningar. Hon fick tillbaka sina pengar av Swedbank, så det löste sig, om dom i USA åkte fast vet vi inte.
    Så det känns som att det är vanligare än vad vi tror.

    SvaraRadera
  4. Jag själv har aldrig råkat ut för något bedrägeri. Men jag är också ganska noga med att inte ha så mycket pengar på mitt vanliga betalkort och ha en låg kreditgräns ifall det skulle smälla till.

    Men min farmor för några år sedan blev av med 50k när något köp gjordes utomlands och det blev ett försäkringsärende och det slutade ändå med att hon fick tillbaka sina pengar. Efter det har hon blivit helt paranoid speciellt framför datorn då hon är helt övertygad om att hackare tar sig in via hennes tangentbord och mus och sedan styr hennes dator :O

    SvaraRadera
  5. Har ett Bank of America kort i USA de skickar ut nya kort för de säger att "debit card may have been part of a compromise at an undisclosed merchant" Har aldrig dragits några konstiga belopp. 3 gånger har vi fått nya kort under 1.5 år.
    /Maria

    SvaraRadera
  6. Jodå, det har jag allt varit med om. Det handlades med mitt kort från Polen vid ett tillfälle. Pengarna får man väl tillbaka så småningom men jag har verkligen ingen aning om hur dom kommit över uppgifterna.

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
  7. Tack för era kommentarer!
    Det är skönt att veta att jag inte är ensam om det här och att alla verkar bli krediterade de felaktiga transaktionerna.

    Att sedan jag råkar ut för det här lite oftare en andra gör mig rätt fundersam..

    Mvh//Cm

    SvaraRadera
  8. Amex är grymt och precis som vanligt får man det som man betalar för :-)

    SvaraRadera
  9. Tyvärr hänt ett flertal ggr. Jag misstänker uttagsautomater men det är otroligt svårt att veta hur skithögarna fått mina kortuppgifter.

    SvaraRadera
  10. Saken är att "icke skumma" sidor också kan råka ut för intrång vilket resulterar i att ditt kort kommer på villovägar.

    SvaraRadera
  11. I förrgår, 31 mars, så fick jag återkoppling från Norwegians bedrägeriavdelning där de informerade om att mina två felaktiga transaktioner rörde internetköp av kläder och elektronik och jag svarade att jag inte kändes vid dem. Igår, 1 april, återkom Norwegian att transaktionerna omedelbart krediteras.

    Trots allt så skötte Norwegian det här snyggt även om det tog lite tid...

    Mvh//Cm

    SvaraRadera