18 mars 2016

H&M för 160 kronor

Ja, det tycker i alla fall Morgan Stanley som gissar att H&M:s vinst kan minska med 40 procent till år 2020.

Morgan Stanley har räknat fram att H&M:s vinst per kvadratmeter har minskat med i snitt 720 kronor per kvadratmeter per år sedan år 2007. H&M öppnade 413 nya butiker netto under 2015 och för helåret 2016 planerar H&M öppna ytterligare 425 nya butiker, en expansion Morgan Stanley anser vara ohållbar på sikt.

Nu är det inte bara Morgan Stanley som sänkt riktkursen för H&M men det här var "något" mer än övriga. Så sent som i onsdags sänkte Swedbank H&M:s riktkurs till... 310 kronor och rekommendationen köp upprepas. Att läget är svårbedömt i HM inser man så fort man loggat in på Avanza och bland proffstyckarna har 10 köp, 10 sälj och 8 har behåll - helt jämt med andra ord.


Själv så ignorerar jag analytikernas gissningar och retar mig mest på att en av Morgan Stanley och Swedbanks analytiker kommer att få rätt och den andra kommer att vara uppe på läktaren men samtidigt lyfter de båda en lön som tiofalt överstiger en sjuksköterskas.

Analytiker och meteorologer är de enda yrkesgrupperna som konsekvent kan ha så fruktansvärt fel och ändå bemötas med respekt.

7 kommentarer:

  1. Haha, tänk vilka roliga KPI:er man kan räkna på. Så om HM gör sina butiker 20 % mindre (vilket ganska enkelt skulle kunna genomföras) så får man ju en helt annan siffra...

    Men låt oss för en stund anta att det stämmer att de skall minska vinsten med 40 %. Till att börja med delar HM ut halva sin vinst efter skatt. Det innebär att utdelningen skulle kunna behållas även om vinsten minskar med 40 % om man ändrar sin utdelningspolicy, vilket är fullt möjligt.

    Då får vi en direktavkastning på drygt 6 %, det är faktiskt väldigt attraktivt och skulle troligtvis inte funka så länge innan kursen skulle dra iväg igen.

    Skulle utdelningen sänkas med 40 % har vi en direktavkastning på nästan 4 % om kursen sjunker till 160 kr. Fortfarande helt ok.

    Men nu är ju inte framtiden för HM fler butiker för alltid. Där är jag beredd att hålla med MS, de kan inte öka antalet butiker med 10 % varje år för evigt. Utan vinstökningarna ligger i allt annat. Nya varumärken, e-handelskoncepten, effektivare organisation osv.

    När även detta stagnerar kommer säkert värderingen att sjunka lite, men då är det dags för nästa fas som stavas återköp av aktier och ökad utdelningsandel när vinsterna inte längre kan återinvesteras optimalt i bolag.

    Så nej, jag tycker kritiken är överdriven. Iaf än så länge.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis!
      Det är första gången jag har sett att någon analytiker har vägt vinst mot butiksyta och jag håller med dig - minska ytan med några kvadrat så har vi har helt andra siffror.

      Tack för funderingar och beräkningar ovan.

      Jag är på din linje och tror att vi på sikt inte kan förvänta oss en butikexpansion som vi har haft de senaste åren men jag ligger kvar i aktien och tror att vi kommer att få se fina utdelning under många år framöver.

      Mvh//Cm

      Radera
  2. Ja men de där analytikerna har ju ändå slitigt hårt för sina pengar //en sjuksköterska.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst har det det!
      Och man kan sannolikt få musarm av att dricka martinis på glassiga uteställen...

      Stackare!
      Mvh//Cm

      Radera
  3. Jag är en av dem som tacksamt tar emot dessa "auspexers" tydningar. Kan jag få köpa kvalitet för ett billigare pris och dämde sänka mitt gav samt det faktum att jag ligger minus 12 % i bolaget tackar jag ej nej till. Ring mig om +10 år så får vi se vem som hade rätt: Sten och Stanley, Svenskbanken eller greken;)

    Nävars, dock tror jag att man aldrig skall försöka att följa analyser likt dessa. Gör din egen och håll dig till den (men var även öppen för kritik och andras åsikter!).

    /Sofokles

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag bettar på greken!

      Och du har helt rätt - egentligen så ska man välkomna den här typen av analyser så att man får möjlighet att snitta ned sig.

      Mvh//Cm

      Radera
  4. Lite förlegat att stirra sig blind på resultat per kvadratmeter i butik.
    http://digital.di.se/artikel/hm-gasar-pa-natet--e-handel-i-34-lander-innan-arets-slut

    SvaraRadera