Den 1 januari i år så höjdes den rätt avskydda trängselskatten
för fordon som körs in i och ut ur Stockholms innerstad måndag till fredag
mellan 06.30 och 18.29.
För att åka in och ut genom Stockholms innerstad blir du
skinnad på 70 (!) kronor förutsatt att du åker under normala tider. Om du nu
försöker undvika innerstan och tar Essingeleden så blir du 60 kronor fattigare
för en tur-och returresa. Om vi nu förutsätter att man normalt arbetar 22 dagar
i månaden så innebär det en kostnad 1320 - 1540 kronor i skatt bara för att ta
sig till och från jobbet i bil - sedan tillkommer naturligtvis de vanliga
omkostnaderna för bil, försäkring och drivmedel.
Går man in på Transportstyrelsens hemsida så kan man läsa
att "trängselskatten syftar till att minska trängseln, förbättra miljön
och bidra till att finansiera infrastruktursatsningar". Problemet är att
trängseln i Stockholmstrafiken är en konsekvens av politikernas oförmåga att
faktiskt ta tag i problemet och det är lättare att köra strutsprincipen och
tvinga mindre bemedlade personer att nyttja andra färdmedel även om det kan få
långtgående konsekvenser för den lilla människans vardagsliv.
För inte så länge sedan så var det miljömupparna som
lyckades förhala byggandet med Förbifart Stockholm trots att Statsminister
Stefan Löfven dyrt och heligt lovade att Förbifarten ”inte var
förhandlingsbar”. Dessvärre för oss skattebetalare kom S och MP inte överens
inför valet och man förhalade helt enkelt projektet till en kostnad av 4 miljoner per
dygn. Totalt sett kostade firma Romson/Lilla Fridolfs krumbukter oss
skattebetalare 260 miljoner kronor helt i onödan.
Trots att det bara är Albanien och Sverige som i Europa saknar
ringleder kring sin huvudstad så kan jag inte bara hacka på Miljöpartiets
verklighetsfrånvarande politik. Politikernas oförmåga att hantera problemet med
den ökade trafiken sträcker sig tillbaka 30 år i tiden. Vem minns inte
överenskommelsen om Dennispaketet som Sossarna bröt i februari 1997 eller
senare tramsigheter med Österleden som utretts sedan 2005 och kan i bästa fall
färdigställas 2030!
Men va fan, ni har ju tunnelbana i Stockholm så vad gnäller
ni för? Jo, tunnelbana och övrig spårbunden trafik fungerar oftast relativt ok
men problemet är att tvärkommunikationer är urusla och det är inte ovanligt att
det tar 1-1,5 timmar för en 08:a att ta sig till jobbet, enkel resa, och därför
behöver många bilen för att få vardagslivet att gå ihop med dagishämtningar och
liknande.
Rent egoistiskt så kunde faktiskt höjningen av
trängselskatten vara positivt för herr Chansar mest. Jag har som bekant råd med
den här typen av skatter och skulle trafiken minska något så är det bara en
bonus. Men inte ens jag kommer att kunna dra nytta av ökningen av
trängselskatten. Visst, initialt kommer säkert trafiken att minska en smula men
vi kommer snart att komma tillbaka till tidigare trafiknivåer då folket helt
enkelt inte har något annat val för att få ihop vardagslivet. Enligt en färsk
Sifoundersökning så kommer 48 procent att köra lika mycket som tidigare och
tittar vi på resultatet vid införandet av trängselskatterna så minskade bara
trafiken under ett par månader för att snart vara tillbaka på tidigare nivåer.
Sammanfattningsvis så kan jag konstatera att jag än en gång
tvingas betala för politikernas oerhörda inkompetens.
Som grädde på moset så höjdes även skatten för bensin och
diesel med dryga 60 öre per liter vid årsskiftet. I valrörelsen lovade
Socialdemokraterna att inte höja skatten på bensin. Det löftet bryter man nu.
"Men förutsättningarna har också förändrats", enligt finansminister
Magdalena Andersson - näru Maggan, inget alls har förändrats förutom att ni hoppat i säng med miljöpartiet -
ett parti som absolut inte ska sitta i regeringsställning utan endast i opposition där
man slipper genomdriva de mest sjövilda idéerna...
Regeringen har också föreslagit att skatten sedan automatiskt ska höjas med cirka 4 procent varje år. Det betyder att Sverige kan ha
världens högsta dieselskatt vid 2017 och den högsta bensinskatten vid 2019.
Suck - inte undra på att man sneglar utomlands vid
pensioneringen...
Bilismen är en härlig mjölkko för statskassan.
SvaraRaderaDet verkar ovanligt ologiskt, även med tanke på politikers retorik att betala trängsel avgift när ni kör ut staden! Det borde ju premieras med en liten bonus, om de nu vill ha bilarna utanför staden.
Hej FB!
RaderaVisst är den det!
Intressant tanke med en liten bonus när man kur ut genom staden - 35 kronor för att göra in och 30 när du lämnar? :-)
Mvh//Cm
Jag har ju inte själv bil, så jag har lite dålig koll på hur man räknar, men hur blir det om man t ex kommer sydväst via Essingeleden och därefter in i innerstan och därefter samma väg hem? Blir det 60+70 då?
SvaraRaderaPå en månad blir detta 2 860 riksdaler. Herr genomsnittlige tjänstemannen i Stockholmsområdet tjänar 34 000 kr brutto varje månad. Efter skatt strax under 24 000 kronor. Tar hen bilen innebär det att 12 % av nettolönen läggs på trängselavgifter.
Det innebär alltså att första timmen på jobbet går åt för att tjäna in trängselavgiften bara för att rent fysiskt förflytta sig till arbetsplatsen. Hur mycket ytterligare tid som går åt av förmiddagen för att jobba in värdeminskningen på bilen till och från jobbet är ett kapitel för sig ;-)
Det finns även andra socioekonomiska effekter med trängselskatten. Bor man i fel förort där kollektivtrafiken inte funkar med vardagen kommer detta i förlängningen leda till att personer som inte tjänar tillräckligt kommer hålla sig borta från innerstaden, det blir helt enkelt inte ekonomiskt rimligt att pendla in och ut. Men det gillar nog svamprökarna på Söder, då de kan köra sin egen bil inom tullarna utan att behöva trängas med folk från utsocknes.
Detta spär på den ekonomiska segregationen ytterligare och driver på bostadspriserna innanför tullarna ännu mer. Får svamprökarna på Söder som de vill så avvecklar vi även Brommaflyget och skrotar förbifarten, så att ännu fler som skall röra sig mellan staden och övriga delar måste ta bilen.
Tack Aktiedepån!
RaderaPrecis som Halle nämnde nedan så finns det en maxtaxa på 105kr/dag så skatten blir "endast" 2 310 kronor om man arbetar 22 dagar per månad och precis som du är inne på så kan det vara ett stort avbräck om man inte har några större inkomster.
Jag en av dem som bor i "fel" förort och saknar t-bana. För att ta mig till jobbet så är det buss->t-bana->pendel som gäller och de där bytena tar oceaner av tid.
Mvh//Cm
Maxtaxan är 105kr om dagen... Sen varierar priset under dagen. Max 30kr på essingeleden och Max 35kr på övriga ställen per passage...
SvaraRaderaUnder rusningstrafik är det säkert 70% företagsbilar ute på vägarna och dom kommer ju inte ta tunnelbanan direkt... Och gissa vem som betalar dessa transporter i slutändan? Jo privatpersoner, så indirekt slår detta även mot personer utan bil.
Men vi slipper iaf högre skatt!
Som du säger så kommer detta de första månaderna minska trafiken. Sen är det bara dom ensamstående sjuksköterskorna med två barn som får pendla i flera timmar med kollektivtrafik istället för bil som berörs. Detta är en skatt som endast slår mot dom med minst pengar... Dom flesta kommer bara fortsätta att köra som vanligt.
Hej Halle,
RaderaTack för kommentar och förtydliganden.
Precis som du nämner så kan det inte vara helt kul om man har en lägre inkomst och faktiskt behöver bilen för att få vardagslivet att gå ihop.
Mvh//Cm
Att bygga ut trafikleder kommer på längre sikt inte att kunna hindra köer. Bättre trafikleder minskar "kostnaderna" med att använda bilen och ökar därför bilkörandet. Detta är exempelvis utvärderat i en studie av städer i USA, diskuterad här:http://www.citylab.com/commute/2011/10/only-hope-reducing-traffic/315/
SvaraRaderaAtt trängselskatterna inte får ned trängseln på längre sikt stämmer inte heller, men det krävs förstås att priserna höjs successivt. Om detta kan man läsa här: http://www.transportportal.se/swopec/CTS2014-7.pdf
I ovanstående rapport kan man också läsa en del om fördelningskonsekvenserna. Det verkar inte vara så att människor med dålig ekonomi drabbas hårdast.
Tack för länkar Niklas.
RaderaJag blir dock rätt förvånad när jag läser rapporten som säger att trafiken i Stockholm minskade med 18 procent under mätperioden.
Personligen så tycker jag att trafiken är långt värre nu än innan de införde trängselskatten och det tar säkert 15 minuter längre för mig att ta mig till jobbet idag.
Mvh//Cm
Nu ska man ju alltid lita på sin egen känsla och inte faktiska siffror;-)
RaderaEn kritik systemet har fått är just att prisernainte gått upp tillräckligt för att hantera högre inkomster och befolkningsökning. Därför har trängseln ökat, men knappast till de nivåer som skulle finnas utan skatten.
Ps. Jag läser förresten ofta din blogg och uppskattar den! Även de (många) gånger jag tycker att du har fel. Ds.
Är minst sagt missnöjd med hur regeringen tar hand om mina/våra skattepengar och vad dom gör med landet. Bestämde mig därför för ett tag sedan sedan att skattevägra dvs att försöka betala så lite skatt som möjligt i ren protest. Hur har jag gjort? Använder inte nikotin, köper min alkohol utomlands, köper så få nya saker som möjligt letar alltid begagnat först så jag kan snuva staten på momsen, sålde bilen och köpet en 150cc scooter och har överlag skurit ner min konsumtion. Förutom att det känns bra att inte stödja pajasarna i riksdagen mer än nödvändigt så sparar jag ju en hel del pengar på detta. Vilket har gjort att jag nu bara jobbar 80% och där med minskar min inbetalade skatt ytterligare.
SvaraRaderaDär gjorde du två flugor på smällen :-)
RaderaGratulerar till ett sparsamt leverne och att du har möjlighet att gå ned i arbetstid.
Men även om du försöker skattevägra så är du tyvärr halvtorsk ändå.
http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatter/Rakna-pa-dina-skatter/Sa-anvands-din-skatt/
Mvh//Cm
Jag har ju tidigare konstaterat att "klimatregeringen" (ironiskt nog i samband med klimattoppmötet) tog död på etanolen genom att öka dess skatt, så att det klimatsmarta alternativet kostar nästan lika mycket som 95 och mer än diesel. Trängselskatterna skulle en gång i tiden resultera i förbättrad kollektivtrafik. Kan dock konstatera att själv pendlar jag fortfarande i samma gamla ruttna bussar, oftast utan fungerande klimatanläggning (gäller faktiskt även när det dykt upp en nyare modell. Volvo, vad bygger ni för skit!) och alltför ofta ståplats.
SvaraRaderaTack för kommentar Aktieräven,
RaderaTrafikverket hävdar fortfarande att en del av tränselskatterna ska gå till förbättrad kollektivtrafik med bättre turtäthet och liknande.
Precis som du så är jag förpassad till SL-buss om jag ska åka kommunalt och jag är av samma uppfattning om att majoriteten av de överfulla bussarna borde ha skrotats för länge sedan.
Mvh//Cm
Men please. Det finns väl ingen som seriöst planerar att vara pensionär i Sverige?...
SvaraRaderaPtja, varför inte?
RaderaOm inte annat så verkar maten på våra äldreboenden vara helt fantastisk! ;-)
Mvh//Cm
Dra gärna utomlands herr CM, där bilköerna lyser med sin frånvaro! Dra till Peking, dom har massor av ringleder! Jävlar vilken livskvalité det ger.
SvaraRaderaDu har all rätt att framföra din åsikt, men att påstå att trafiken funkar bättre utomlands är ju bananas.
Jodå, det finns (några få) fina exempel på att trafiken funkar bättre i storstäder utomlands. Singapore är förmodligen det bästa exemplet. Där fungerar trafiken mycket bra just för att de har ett bra system med trängselskatter. Det har de haft i årtionden.
RaderaNu är inte jag lika berest som du Onkel Tom och jag måste erkänna att jag inte kört bil på lederna runt Peking.
RaderaDäremot så kör jag årligen lika många mil ute i Europa som jag gör i Sverige och det är ytterst sällan jag fastnar i köer som på Essingeleden förutsatt att jag håller mig på ringlederna.
Mvh//Cm
Skaplig diss av Onkel Tom - me likes.
RaderaDu om någon är ju berest och vet vad du snackar om.
Kul bogg som jag alltid läser!
Tjena alla stockholmare!
SvaraRaderaNi får gärna flytta en bit bort från storstäderna så finns det alla möjligheter att både cykla eller köra bilen till jobbet på under kvarten.
Det är bara välja.
Och ja, det finns jobb även utanför Stockholm.
Hej Anonym!
RaderaSom inflyttad 08:a kan jag inte annat än att delvis hålla med dig.
Jag bodde som barn nere i Vellinge och jag tyckte det var helt galet att mina förändrar behövde åka ända in till Malmö för att jobba.
På den tiden var det 10-12 minuters bilresa och den dubbla (?) tiden idag.
I Stockholm är det ingen som rycker på axlarna om det tar dig + 1 timme att ta dig till jobbet.
Självklart finns det jobb utanför storstäderna men utbudet är som bekant inte lika stort..
Mvh//Cm
där man tjänar sämre och inte har samma valmöjlighet. nej tack!
Raderadär man tjänar sämre och inte har samma valmöjlighet. nej tack!
RaderaJag inbillar mig att vi 08:or generellt sett har några tusenlappar mer i lön.
RaderaMen jag är rätt tveksam om det rent ekonomiskt är så begåvat att arbeta i Stockholm.
Alla mina vänner ute i landet bor i flådiga kåkar som jag inte ens kan drömma om och deras bilar, gärna två, går inte av för hackor..
Mvh//Cm
Ni kanske har en högre lön än dem flesta, men priserna skiljer sig markant. Bor själv i en liten by och har 4 mil till jobbet. Tar ca 30 min enkel resa, men genom att flytta ca 1 mil utanför en mindre stad så hade vi råd i att bo i hus. Skulle jag bo nära jobbet skulle ett liknande hus kosta det dubbla och mer ändå. Alla är olika och tycker att närheten till affärer, jobb osv är viktigare
SvaraRaderaTack för kommentar Ekonomibloggen!
RaderaNoterade precis din blogg och lägger till den i blogglistan.
Jag har med tiden förstått att vi har helt ok löner men och andra sidan är vi rätt gamla ;-)
Jag har även noterat att prisskilnaderna är enorma om man lämnar Stockhom.
För ett gäng år sedan så tvingades jag sälja min mors fantastiskt vackra, och tokrenoverade, hus i Tollap för ett lägre belopp än vad jag hade kunnat köpa en etta i Jordbro.
Hade bostaden varit 2 mil bort i Åhus så hade jag fått det tredubbla...
1 timme om dagen i restid är rätt illa om man lämnar de större orterna. Du har inte funderat på att det trots allt är värt en högre boende kostnad för att minimera pendlandet?
Mvh//Cm