12 jan. 2016

Frihet och mer tid

Ökad frihet och mer egentid är ett genomgående mantra om man surfar runt ett par minuter bland ekonomibloggarna.

Majoriteten av oss vill slippa tvånget att yrkesarbeta och disponera vår frihet som vi själva behagar.

När jag för några dagar sedan postade inlägget Trängselskatt då jag ondgjorde mig över skattehöjningen och politikernas oförmåga så fnissade jag lite försynt över att samma bloggare som vill få mer tid och uppnå en ökad frihet symtomatiskt anser att bilen är en fullkomligt onödig merkostnad. Några av ekonomibloggarna är så snusförnuftiga och hävdar att vara bilfria är det bästa val de gjort och samtidigt snålar de som fan för att uppnå sin frihet och egentid - om 5, 10, 20 år...


Visst, det är ohyggligt dyrt att äga och köra bil i Sverige men jag anser att fördelarna uppväger nackdelarna då du till stor del uppnår den högt aktade friheten och tidsbesparingen som vi alla eftersträvar.

Om inte mitt parkeringsgarage hade en begränsad takhöjd och att de där monsterbilarna hade så kass prestanda så hade jag nog valt att köra omkring i en Hummer eller liknande. Då min arbetsplats företrädesvis är på Södermalm så skulle jag njuta över alla som förbannade mig över mitt bensinslukande monster - kanske inte direkt vuxet men jag tycker sånt där är rätt kul..

Brum brum..

40 kommentarer:

  1. :-) Vi äger en bil men vi använder den sparsamt. Jag använder den i situationer då den faktiskt ger mer frihet och sparar tid. För mig är det exempelvis till och från jobbet då det tar mig ett par timmar per dag att ta mig T&R med kollektivtrafik men det tar under 20 minuter med bil.

    I övrigt åker jag nästan uteslutande kollektivt då det i regel tar mig snabbare och billigare dit jag vill (om man räknar in att parkera och slåss i köer osv) och min stressnivå är lägre när jag inte behöver slåss med andra i trafiken.

    Men jag hade aldrig fixat att vara bilfri. Vem orkar storhandla på cykel :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska jag vara ärlig så resonerar vi ungefär på samma sätt. Jag tar inte heller bilen om det faktiskt inte sparar mig tid eller ger mig flexibilitet.
      Går min resa snabbare med kommunala färdmedel väljer jag det förutsatt att turtätheten är hög och jag slipper vänta en halvtimme när jag bommar en buss eller ett tåg...

      Och precis som du är inne på - bekvämlighet! Vem fan orkar släpa matkassar på en cykel eller baxa runt dem på en buss?

      Mvh//Cm

      Radera
    2. Jag kan rekommendera mathem.se eller Icas hemleverans. Superskönt och garanterat mer tidsbesparande än både SUV och cykel ;-)

      Radera
  2. Och du tog illa upp när jag på annan blogg skämtsamt kallade dig den gnetiga sparvärldens frivola gossen Ruda :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. I det här sammanhanget är epitetet delvis befogat.
      Men även jag har läst GV och jag kan väl erkänna att man kan bocka av många attribut från fiktiva Emil - dock ej kriminell som också tillskrivs honom.

      Dessutom brukar Jan Björklund tituleras politikens Gossen Ruda och då borde du inse att vem som helst blir oerhört kränkt att benämnas med samma epitet.

      Mvh//Cm

      Radera
  3. Gnetsparare kan bli rätt trista i sin iver att SÄNKA sin levnadsstandard för att SEDAN få en bättre. Knappast min melodi :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är precis så jag resonerar. Varför ska jag slita ont nu för att få det så mycket bättre om 20 år. Jag kanske inte ens lever om 20 år.
      Nä, "lagom" nu och "lagom" sen är min melodi :-)

      Mvh//Cm

      Radera
  4. I mina beräkningar så spar faktiskt bilen inte tid. När jag räknar in all tid som service, däckbyte, reparation, gå till o från parkeringsautomat, leta parkering och framförallt (!) jobba in pengar till värdeminskning/byte av bil så är det mer tidsbesparande att vara utan bil.

    Friheten däremot är relativ. Man kan ju fundera på vad som känns fritt och sedan uppfylla det. Vissa tycker det känns fritt utan bil och vissa tycker det känns fritt med bil.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om inte bilen sparar någon tid så faller ju ett av argumenten i mitt inlägg.
      Men rent krasst - hur lång tid tar en service (lämna bilen och åk därifrån i en hyrbil), däckbyte (lämna bilen där du lagrar däcken och det är klart när du ska hem), reperation (se service), gå till o från parkeringsautomat (två knapptryckningar på mobilen), leta parkering (om det är ett problem så är det kanske läge att hyra en privat plats?)?

      Värdeminskning suger naturligtvis men det handlar väl mest om prioriteringar?

      När det gäller frihet och flexibilitet så landar det i hur väl kollektiva färdmedel fungerar? Kan du ta dig dit du ska när du vill så är det förståss inget problem.

      Mvh//Cm

      Radera
  5. Jag är en sån där gnetare som ni andra ratar :D jag köper billigaste maten, har ingen bil och plockar pantburkar jag ser :D en stor anledning till att gnetandet blir vägen till ekonomisk frihet är här att jag kommer i framtisäden verka i byggbranschen där allt som oftast de höga lönerna lyser med sin frånvaro. Tjejen kommer likaså inte ha särskilt hög lön i framtiden då hon ej har någon utbildning och verkar inte som det kommer bli någon heller :)

    Hade man som de flesta bloggareverkat inom finansbranschen så hade man ju i princip vetat att man skulle komma att få en ordentlig lön och då tror jag inte vi heller hade gnetat som vi gör nu utan levt mer normalt och investerat i stil med Chansar mest :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ratar inga icke-förmögna gnetare och jag tror du misstolkade mitt raljerande en smula. Jag ondgör mig över de där miljonärerna som gnetar som fan och gör uppoffringar som alltid inte är helt nödvändiga. Om jag minns rätt är du i 25-årsåldern och när jag själv var 25 så gjorde jag samma sak som du - jag pluggade igen. Förutom studielån så stod fru Cm för försörjningen om om jag minns rätt så fick hon då ut fantastiska 11 000 netto. Till skillnad mot er så hade inte vi en krona i sparat kapital och jag kan väl önska att jag hade haft en del av din förnuftighet - då hade jag inte jobbat idag..

      Sedan tycker jag inte att du ska hänga upp dig för mycket på att byggbranschen kanske inte är allt för välbetald - vem vet, om några år så jobbar du kanske som hantverkare (hopplösa att få tag i och drar in stålar som en annan inte ens kan drömma om..).

      Men hey - verka i finansbranchen? Såå lågt har väl inte ens jag sjunkit? :-)
      Mvh//Cm

      Radera
    2. 27 år (28 i år) är jag och jag hoppas jag tänkt såhär för två år sedan då hade det funnits ex antal hundra tusen mer på kontot! :) Hade jag haft massa miljoner på banken hade vi inte gnetat som vi gör nu kan jag ju säga så där håller jag med dig!

      Imponerande resa ni gjort som inte aktivt sparat (vad jag förstått?) men ändå har så pass stort kapital. Detta borde ju betyda att löneutvecklingen för er har varit väldigt väldigt god. Jag själv är osäker på att min löneutveckling kommer vara särskilt stor i framtiden så är mycket därför vi säkrar upp med gnetande och sparande nu för att leva bättre senare :)

      Jag har jobbat som hantverkare i 7 år innan jag började plugga byggingengör för 1,5 år sedan. Jag funderar fortfarande på hur jag ska kunna tillgodose mig själv mina kunskaper förutom svartarbete (vilket jag är lite emot). Ska man spekulera i bostäder? Spara pengar och köpa en flerbostadsfastighet? Starta eget företag? Jadu vi får väl se. Men behöver du hantverkarhjälp nu så vet du ju vem du ska höra av dig till! ;)

      Radera
    3. Aktienovisen: Baserat på vad vi betalar våra hantverkare så kommer du nog tjäna så att du klarar dig. Tror det viktigaste är att fokusera på att leverera kvalitet. Det kommer alltid att finnas kunder som vi, dvs. som inte tvekar att betala mer för en bra tjänst. T.ex. vår målare gled in på ett bananskal på en renovering som min sambo gjorde för ca 10 år sedan. Sedan dess har han gjort alla våra renoveringar, våra familjers renoveringar. Och eftersom mina föräldrar var nöjda fick han göra många av deras vänners renoveringar. I dagsläget använder vi honom mest som projektledare (även om han fortfarande gör en del arbete själv) då det underlättar för oss. Självklart tar han mer betalt för det, men det är värt varenda krona att ha hantverkare som man litar på och som kan påtala när man själv tänker/planerar fel.

      Radera
  6. Jag är en sån där gnetare som ni andra ratar :D jag köper billigaste maten, har ingen bil och plockar pantburkar jag ser :D en stor anledning till att gnetandet blir vägen till ekonomisk frihet är här att jag kommer i framtisäden verka i byggbranschen där allt som oftast de höga lönerna lyser med sin frånvaro. Tjejen kommer likaså inte ha särskilt hög lön i framtiden då hon ej har någon utbildning och verkar inte som det kommer bli någon heller :)

    Hade man som de flesta bloggareverkat inom finansbranschen så hade man ju i princip vetat att man skulle komma att få en ordentlig lön och då tror jag inte vi heller hade gnetat som vi gör nu utan levt mer normalt och investerat i stil med Chansar mest :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nejdå. Det finns ekonomibloggare som också jobbar inom bygg- och fastighetsbranschen. Lustigt nog tjänar jag ganska bra på det jobbet så man måste inte jobba i finansbranschen.

      ...och inte f-n plockar jag tomburkar eller letar extrapriser på Lidl heller. Däremot ser jag till att alltid ha pengar kvar av lönen i slutet av månaden.

      Tror att det är dags att skriva något eget inlägg om just sånt.

      Radera

    2. MangoldX blogg heter Min aktiedagbok och länk i högerkolumnen
      Orkar ni inte leta så direktlänk nedan
      http://minaktiedagbok.blogspot.se/
      Informativ blogg och ni får även tillfälle att plåga honom om sin hyresintäktskalkyl för Åre-bostaden :-)

      Radera
    3. Jovisst kan man tjäna bra inom bygg men de jobben är betydligt färre än finansbranschen som jag använde som exempel då :)

      När det kommer till gnetandet och pantburkar så behöver vi egentligen inte hålla på med det då vi sparar bra med pengar ändå men det blir som en liten utmaning och en sporre att kunna spara så mycket som möjligt på så många sätt som vi bara kan :)

      Radera
  7. Bilen min kostar mig 10K per månad. Ekonomiskt kasst. Jo. Ändå kör jag konstant med sportläge inställt och trycker plattan i mattan vid alla rödlysen jag kan. Det ska va gött o leva. Så länge det ger mer skratt än sura miner över förlorade tusenlappar - så får det gå! Frihet nu och sen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skön kommentar!
      Vi alla vet att det är ekonomiskt vansinne med dyra bilar men kul är det likföbannat!
      Jag har inte ångrat någon av de sportbilar jag ägt trots att de kostat mig en hel del med pengar.
      Man måste få ha kul ibland även om det kostar på!
      Mvh//Cm

      Radera
    2. Motorn mår dåligt om man inte kör med sportläget i. Det vet ju alla.

      Radera
    3. Jag tar alltid helikopterservice när jag är på semester till och från flygplatsen, det är mycket bekvämare än att åka bil. Jag har dessutom köpt in mig i ett privatjetbolag, det är väsentligt mycket bekvämare att åka privat istället för att åka coach eller första klass. Är det förresten nån som gör det fortfarande?
      Hemma har jag en chaufför - hey jag vill ju njuta av livet nu, imorgon kan jag vara död och vad är det för mening med att inte ta ut svängarna mer än det vanliga svensonlivet. Dessutom - skulder ärvs inte, så inga av mina barn behöver oroa sig för mitt leverne.
      På mitt stamhak något kvarter bort lagar de ok käk, de var visst med på nån lista över bra krogar i världen. Vem fan vill ödsla tid på att svettas över stekbord, teppanyakihäll och grytor när det finns så mycket roligare saker att göra

      Ha de gott i era svenssonliv, losers

      Radera
    4. Tack för din kommentar även om jag kanske inte helt förstår hur det relaterar till inlägget.

      Förmodligen är jag om är obegåvad i sammanhanget då jag hinkat Louis Roederer Cristal 1999 sedan tidig eftermiddag...

      Stilpoäng till dig som lyckats stava loser korrekt.

      Mvh//Cm

      Radera
  8. Du kan verkligen inte låta bli att provocera. :-)

    Igår läste jag att det bland de som är 20-30 blivit väldigt vanligt att inte äga bil men kanske vara med i en bilpool eller leasa eller hyra. Sedan gick debatten lång huruvida det var för att man inte hade pengar eller om det var för att man var miljömedveten. (Leasa är inte billigare så det är nog blandade orsaker).

    Jag sitter på staketet här. Jag är väldigt glad att för ögonblicket slippa bilunderhåll, oro över parkeringsskador, stenskott, tvättar och mönsterdjup, men visst vore det skönt att aldrig behöva planera när man vill någonstans, bara be någon köra fram bilen färdigservad.

    Samtidigt så ska man inte glömma att man som bilfri dessutom sparar tid för att man behöver lägga mindre tid på artificiell träning när man går eller cyklar. Jag tror det mest tidsbesparande är väldigt personligt. Jag har suttit i bilköer i bilismens Mecka som har fått mig att ifrågasätta intelligensen i samhällen som i sin helhet bygger på bilägande och bilanvändande, men jag sa det aldrig högt. Man ska inte svära i kyrkan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Näpp!
      Och jag kan konstatera att det inte går något vidare för mig.
      Trots att jag svingar som fan så är det städat i kommentarsfältet - jag misströstar en smula över att bloggkollektivet är alldeles för artiga och belevade...

      Men det kommer nya försök och ge mig lite cred - jag försöker i alla fall :-)

      Det där med bilpool kan vara ett alternativ. Även om jag inte under några förutsättningar skulle försaka min bil hör hemma i Sverige då den utan tvekan besparar mig massor av tid och ger mig en utökad flexibilitet så äger vi ingen bil i Frankrike - vi kör el-bil via Vélo Bleu och det fungerar fanatstikt bra - det ger mig frihet, flexibilitet och sparar oss massor av tid :-).

      Och jag håller med dig - om inte ett bilburet färdsätt skänker dig frihet, flexibilitet och en tidsbesparing så välj andra färdsätt. Själv så är jag inte direkt sugen att pulsa hem i 1,5 timmar i snön (även om jag skulle behöva det ur ett hälsoperspektiv) när det tar 8 minuter med bilen ;-)

      Mvh//Cm

      Radera
  9. Låter som ett vanligt samtal om svenska avundsjukan! =) Lagom svenne (Jante) banan. (Gneta eller slösa) Vad är rätt och vad är fel. Bort med lagom kör rak in i kaklet! Bryt ut från Ekorrhjulet. Viktigaste är att man ska göra som man vill och skita i vad alla andra tycker! Nu får jag väll skit för denna kommentaren! =)

    /LIMG

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentar LIMG

      Hänger inte riktigt med i svängarna med Jante men visst ska man göra vad vill och skita i vad andra tycker!

      Mvh//Cm

      Radera
  10. Kul retsamt blogginlägg! Ändå tar det upp ett viktigt ämne och det är ju frågan om att leva i nuet eller i framtiden. Själv försöker jag göra både och och jobbar därför 80% nu och är ledig varje onsdag. Alternativet hade varit att jobba heltid och istället kunna sluta jobba kanske 1 år tidigare. Allt handlar om balansen i livet.
    Förövrigt så är ju det snabbaste, bästa och billigaste sättet att transportera sig i en storstad att köra 150cc scooter. Inga köer, trängselskatter eller parkeringsproblem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack anonym och helt riktigt - även om jag drygar mig en smula så är det en intressant frågeställning om hur mycket man ska leva i nuet.

      Jag har varit sugen på att gå ned i arbetstid men mina erfarenheter när jag tittar på mina kollegor som gjort det valet är att de i många fall i slutändan jobbar till 100% men med 80% av lönen.

      Hur gör du för att inte "överjobba"? Avstängd mail och telefon skulle ge mig och många andra panik...

      Sant - jag är grymt sugen på två Piaggos som man får köra på B-körkort - problemet är att de är så förbaskat dyra..

      Mvh//Cm

      Radera
    2. Jag inte verksam inom "finansbranchen" eller som tjänsteman utan jag är en vanlig arbetare. Jobbar inom industrin och har ett jobb som inte går att ta med sig hem eller att lägga på hög. Så är jag ledig en dag, så är jag ledig.
      Jag kan väll också vara ett levande bevis på att man inte behöver tjäna topplöner för att kunna bli ekonomisktfri. I Sverige tjänar alla som har ett fast jobb tillräckligt för att kunna sluta jobba långt innan den vanliga pensionsåldern. Om man bara vill och gör rätt val. Jag har aldrig tjänat några stora löner, men har ändå lyckats få ihop en fin utdelningsportfölj som om allt går enligt plan ska kunna göra så att jag pensionerna mig/slutar jobba sommaren 2011 dvs när jag är 46år. Lyckats detta, vilket det ser ut att göra, så har jag köpt mig ca 20 års fri tid. Bara tanken på det gör mig glad och ännu mer motiverad att fortsätta knuffa på min utdelningssnöboll.

      Radera
    3. 2021 ska de ju vara..

      Radera
    4. 150 cc med B-kort? Vilken modell är det? Tröttnat lite på att ligga i 45 km och agera bromskloss.....Detta lät hyperintressant för min pendling! Har någon en bra länk?

      Radera
    5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    6. Även om det finns en viss risk att bli mobbad för en trehjuling så är det ett rätt poppis alternativ utomlands.

      Piaggio

      Mvh//Cm

      Radera
    7. Tackar! Ser fin ut,ju:-)

      Radera
  11. Jag känner väl lite att det här är ett allt för för tydligt bete för oss snålbloggare att hugga på så jag är tveksam till att hugga.

    Men ...

    Jag kan sakna att du inte tar upp fjollaspekten mer. Klocka och bil är de enda smycken en man kan ha. Och precis det handlar bilen väldigt mycket om. En signal. En Hummer är männens motsvarighet till läppförstoring hos unga tjejer.

    Jag dömer inte, men skrattar gott. Och måste jag välja så blir det nog ändå en falsk blondin med putmun.


    SvaraRadera
    Svar
    1. Äsch vad insiktsfull och trist du var då..

      Nästa gång får jag agna med en mer subtil och välmotionerad mask, den kanske har tagit cykeln istället för bilen..

      //Bengt Öste

      Radera
  12. Ha ha!

    Flyttade in på kocksgatan för ett år sedan. Första natten kom det nysnö och då passade ligisterna på söder på att skriva "HATA BILAR DÖD ÅT MILJÖFÖRSTÖRARE" på framrutan. Passa dig för att köpa suv och parkera den inte på gatan på söder! Med vänlig hälsning, Anders

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!

      Själv har jag bara råkat ut för "SVIN!" över hela motorhuven...

      Att ha bil i SoFo är förenat med livsfara :-)

      Mvh//Cm

      Radera
  13. Dessutom så ger bilen också möjligheten att arbeta vilket gör att man nyttjar tiden då man förflyttar sig. Så bra att sitta i konferens, möten, uppföljningsamtal, etc lite svårt att göra det på tunnelbanan eller på cykeln :-) Tack för en bra skriven blogg....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!

      Visst är det så - jag sitter jämt i telefon när sitter i bilkö - det är arbetstid det med!

      Och det finns inte på världskartan att jag kunde ha ett motsvarande samtal på en buss eller i ett tåg.

      Mvh//Cm

      Radera