13 nov. 2015

Veckan som gått

Veckan började onekligen rätt bra då Trelleborg handlades upp med 10 procent under måndagen efter att ha förvärvat tjeckiska ČGS Holding som pysslar med lantbruks- och specialdäck samt specialutvecklade polymerlösningar.

Köpeskillingen uppgår till cirka 10,9 miljarder kronor och ČGS hade en omsättning på omkring 5,6 miljarder kronor med en rörelsemarginal på 16 procent.


Trots att jag har Googlat som en galning så har jag inte hittat speciellt mycket om ČGS Holding men analytikerna uppskattar uppenbarligen förvärvet och Trelleborg fick höjda riktkurser från de välbetalda proffsgissarna.

Veckan fortsatte rätt bra och under tisdagen så smällde årets bonusbetalning in på kontot. I år blev det rätt bra med deg och 200 000 kronor sattes in och korrigerade depåbelåningen.

Och sedan fortsatte veckan och de där surt förvärvade slantarna försvann på tre dagar. Jag kommer nog aldrig att acceptera att hårt inarbetande och hårt beskattade inkomster kan försvinna på nolltid när man spekulerar på börsen - men jag gnäller inte, nästa vecka kan det gå åt andra hållet.


Det där med att ligga obelånad i nuvarande ränteläge är som bekant inget för mig och jag köpte precis 50 Procter & Gamble för $74,00 och totalt har vi nu 300 aktier i bolaget.

2 kommentarer:

  1. Vad var det du spekulerade i?

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Inget alls faktiskt utan pengarna gick till att reglera belåningen (som jag naturligtvis redan har börjat nalla av igen).

      Min surt förvärvade bonus gick helt enkelt upp i rök då depåvärdet sjönk med ca 200 tkr i veckan :-(

      Mvh//Cm

      Radera