19 dec. 2015

Utdelning McDonald´s

I veckan så landade troligtvis årets sista utdelning in på kontot, troligtvis då utdelningen från Orange brukar komma vid årsskiftet och man vet aldrig om den kommer in på kontot i december eller i januari.


McDonald´s kvartalsutdelning uppgick till $0,89 vilket motsvarar en bruttoutdelning på 2 272 kronor.

För någon dag sedan så läste jag på Di.se att McDonald´s går som tåget här hemma i Sverige och att bolaget räknar med ett rekordår. Di.se skriver sedan att McDonald´s har problem i USA och under årets första tre kvartal backade moderbolagets omsättning med 5 procent jämfört med samma period 2014. I artikeln finns det inte ett ord om de satsningar och förändringar McDonald´s har gjort under de senaste månaderna vilket är lite förvånande för en affärstidning i di.se kaliber.

McDonald´s är faktiskt ett av de få innehav som utvecklats positivt under de senaste månaderna och VD Steve Easterbrooks förändringsarbete börjar bära frukt.


Årets totala(?) bruttoutdelningar landar på 274 649 kronor vilket är en ökning med drygt 12 procent jämfört med föregående år.


3 kommentarer:

  1. Imponerande att se era utdelningar (hittills ;-) för året! Vilka av era innehav är du mest nöjd med och vilka innehav skulle du idag sälja rakt av om du inte hade dem i aktiedepå?

    God jul & gott nytt år!

    Hälsar
    Lars D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lars!

      Jag är jäkligt glad att jag lyckades med en plus tioprocentig ökning av utdelningarna i år. Nästa år ser det rätt illa ut med den målsättningen då NCC slopar sin utdelning och sparandet kommer tyvärr att vara sämre under 2016 för familjen Chansar mest.

      Intressant fråga och det skulle vara enkelt att välja under- och överpresterarna.
      Men jag tror nog att Swedbank är en av favoriterna. Jag har lågt GAV och de har en fantastiskt trevlig utdelning. En annan är ICA (som alla analytiker skyr). Jag tycker att förvärvet av Apoteket Hjärtat är otroligt begåvat då privatmarknaden för apotekstjänster i grunden handlar om logistik och det är något ICA är mästare på.

      Mindre nöjd är jag med Citigroup. Jag har en relativt stor del av portföljen i C och den där riktiga udelningshöjningen kommer ju aldrig. Jag kan däremot ta gift på att det rättar till sig om jag får för mig att sälja. En annan aktie är MTG - linjär tv är i princip död. MTG satsar dock hårt på idrott och e-sport. Det sistnämnda har jag noll koll på och är inte helt bekväm med innehavet.

      Detsamma Lars!
      God jul och gott nytt!

      Radera
  2. Hej,
    var har du läst att NCC slopar sin utdelning?

    SvaraRadera