7 sep. 2015

Utdelningsprognos 2015

Det har onekligen varit en intressant sommar för oss som aktivt investerar på börsen.
Är det inte greklandskris så är det kris i Kina och sedan är det oro för FED:s kommande räntehöjningar.

Och som grädde på moset så är vi inne i september och just september och oktober är statistiskt sett riktigt usla börsmånader.

Vollan i portföljen är extrem och det är inte ovanligt med fluktuationer på ett par hundra tusen kronor per dag. Det är nästan som om man skulle lägga ned det där med långsiktiga investeringar och sadla om till daytrader eller swinger (pun intended).

För att lindra smärtan när portföljen fått pyspunka så brukar jag fokusera på de utdelningar vi årligen får och då blir det genast lite roligare.


Redan i februari skrev jag ett inlägg om familjen Chansar mests utdelningsprognos för 2015 och den har jag nu reviderat. När jag läser mitt halvår gamla inlägg så undrar jag om jag fått ett fullkomligt hjärnsläpp angående utdelningen i Orange och jag har nu justerat ned utdelningen med ett par tusenlappar då årets utdelning är känd.

Hur mycket Svolder tänker dela ut i år har jag ingen aning om. Från att tidigare haft en ganska generös utdelningspolicy så kapades den rejält för ett par år sedan och om ett par månader får vi svaret om de fortsatt kommer att följa den inslagna vägen. I prognosen har jag i alla fall satt upp föregående års nivå på utdelning.

Vi är fortfarande tungt viktade i svenska aktier och vi har en ambition om att försöka minska den svenska exponeringen och aktivt investera i andra marknader. Konsekvensen av detta är att vi även måste ta hänsyn till valutasvängningar vilket innebär att det är ännu svårare att göra en vettig prognos.

Sedan så har vi ånyo belånat depån och resultatet av det är att vi dopar utdelningarna en smula. Kanske inte så mycket under 2015 men framförallt under 2016 kommer det ge en effekt. När vi väl bestämmer oss för att reglera belåningen så kommer det att resultera i färre nyinvesteringar vilket kommer att påverka utdelningstillväxten på sikt.


Men den dagen den sorgen. Just nu har vi en belåning som uppgår till 2,6 procent av portföljvärdet och vi kommer att utöka belåningen om köplägen uppstår i höst.

3 kommentarer:

  1. Det är bara att gratulera!

    Du behöver inte direkt skämmas med 277 tusen kr i passiva inkomster :P

    Hälsar Utdelningsseglaren

    SvaraRadera
  2. Det verkar roligare att vara swinger än Swing Trader :-)
    /P

    SvaraRadera
  3. Snyggt jobbat! Hatten av. När min portfölj är där din är nu ska jag nog sluta mitt jobba och göra något annat.

    Allt gott
    /DanielWikstrom

    SvaraRadera