Jag ska ut och flyga ikväll
Ja, till skillnad mot de 26 000 resenärerna som tänkt att flyga med SAS idag...
Återkommande läsare vet att jag inte har allt för stor sympati över strejkande flygpersonal och efter att Mattias Dahl, förhandlingschef och vd för Svenska Flygbranschen, publicerat Pilotfackets krav så tror jag att jag är i gott sällskap.
Pilotfackets krav går att läsa i den länkade debattartikeln men i korthet så kräver Pilotfacket kraftigt höjda ingångslöner, en löneökning på 3,5 procent mot erbjudna 2,2 procent, en årlig schablonersättning på 6 500 kronor för skor och solglasögon och sedan få åka i business class under tjänsteresor för att slippa trängas med den pöbel som faktiskt betalar kalaset.
SAS har begärt dispens för att få hämta hem strandade resenärer med Pilotfacket har sagt nej till detta och uppenbarligen bryr de sig föga om att tredjepart blir drabbad.
Nu tjänar förvisso piloterna i SAS mindre än skandinaviska och europeiska kolleger i jämförbara bolag vilket gör dem så upprörda att de sabbar din semesterresa du längtat efter i ett år...
Piloter har i allmänhet rätt höga tankar om sig själv och sitt yrke och det kan vara rätt underhållande att hänga på de forum där flygande personal håller till.
Visst har de ett oerhört stort ansvar men och andra sidan så får de bra betalt för ansvaret. Snittlönen bland SAS piloter ligger på 78 000 kronor och på det tillkommer ett gäng tusenlappar i diverse tillägg. En 737-800 har 186 passagerare och som kapten så har du ansvaret för dem. Tågföraren som körde ut mig till Arlanda i torsdags hade mångdubbelt fler passagerare men har sannolikt hälften så mycket betalt.
Men nu ska jag inte vara orättvis och långt ifrån alla piloter på SAS har 78 000 kronor i månadslön - slutlönen för en kapten är 96 000 kronor. Sedan så har vi de nybakade styrmännen som i ingångslön får 28 000 - 34 000 kronor plus traktamente beroende på vilken källa man väljer att lita på. Lönen ökar rätt snabbt och maxlönen för en styrman på SAS ligger på 56 000 som man når efter ca 10 år - blir man sedan kapten så drar det iväg rätt kvickt.
Att vara pilot, precis som krogpersonal, är ett serviceyrke med kassa arbetstider och de är naturligtvis värda en bra lön och annan kompensation. Som pilot på SAS behöver behöver man maximalt arbeta 185 dagar om året - servitrisen på Akkurat jobbar 253...
Ett annat argument som brukar föras fram av de flygande är att det är jäkligt dyrt att bli pilot men inte heller det argumentet håller. Det är nämligen inga raketforskare som sitter där framme och spakar planet. Att utbilda sig till pilot tar 1-2 år och kostnaden uppgår till 600 0000 - 1 000 000 kronor, kanske ett par hundra tusen till för type rating.
En välutbildad person, t.ex. en grundskolelärare, studerar betydligt längre och kommer upp i samma kostnader - skillnaden är att grundskoleläraren inte kommer ut på arbetsmarknaden och förlorar 2-3 år i utebliven inkomst.
Nej, det är ett tufft liv att vara pilot på SAS, så illa att endast 1750 personer sökte de 220 utannonserade pilotjobben när SAS senast sökte personal.
Skönt inlägg, som vanligt :-)
SvaraRaderaAlltså, ibland undrar man vad piloterna är för ett släkte ibland? Missnöjd med sin lön kan man ju alltid vara, och det är så klart aldrig roligt att tvingas till sämre villkor.
Men som alltid måste man utgå ifrån marknadens villkor.
Hur gör andra yrkesgrupper när man är missnöjd med ersättning och andra förhållanden? Jo, man BYTER ARBETSPLATS! Men här är istället strategin kollektiv strejk. Om piloterna nu är en så högintelligent översmart kategori av människor så kan man fråga sig varför de har ett så aktivt fack överhuvudtaget som slänger sig med "maxlöner för en kapten" med mera? Fackföreningar brukar man snarare hitta i industrin etcetera där det handlar om låga löner, PÅ RIKTIGT.
Kul att jämföra med andra yrken där snittlönerna ligger på 80 tkr/mån. T ex vissa konsultbranscher, VD-organisationer, advokater etcetera.
"Advokatsamfundet tar ut 800 advokater i strejk". Advokatfacket kräver bl a "Schablonersättning på 25 000 kr/år för kostym- och manschettinköp. Utan några löjliga krav på att man måste visa kvitton eller annat tjafs".
Nä, då skulle det bli helt absurt ganska omgående, men så fort det handlar om piloter så kan man ha vilka krav som helst.
Det som retar mig ännu mer är att folk fortsätter flyga med det här bolaget. Av princip så flyger jag aldrig med SAS utom i nödfall då det är enda alternativet. SAS är inget företag utan en restpunkt från DDR-Sverige som kapitalt misslyckats med att göra enkla marknadsanpassningar på 30 år och jag känner inte att mina skattepengar skall behöva användas till ytterligare en emission för att betala för ett gäng verklighetsfrånvända divor skall få leka 80-tal.
Man kan tycka att det är hur flashigt som helst att vara pilot, men man kör vanligt folk från punkt A till B så billigt som möjligt. That's it.
Ha en skön kväll och ägna en tanke åt alla tiotusentals medresenärer som just nu förmodligen ligger och sover på några obekväma väntstolar i en gate någonstans (om man inte har Lounge access vill säga) ;-)
Det har efteråt framkommit att förslaget om schablonbelopp vad gäller sko och glasögon var något som SAS själva hade förslaget och som facket sade sig acceptera. Eftersom uppgifterna läckte ut och som vanligt utan källkritisk granskning, lät det som att facket krävde sko och glasögonbidrag på 6500 kr när det i själva fallet var ett SAS förslag som facket sade sig acceptera. Intressant hur man kan få en hel nation att grotta ner sig i felaktigheter om sko och glasögon....
RaderaOch det är intressant hur piloter som tjänar 100 tkr/mån samtidigt som de jobbar på ett bolag dom är konkursfärdigt trots åtskilliga emissioner tycker sug vara värds mer i lön när de i själva verket bara är chaufförer. Pinsamt.
RaderaÄr väl inte SAS fel att de har en hög med missnöjda piloter - tycker de har en mycket skälig lön som det är från SAS. Sedan kan man säga vad man vill, men SAS betalar ut ersättning utan minsta knot vid tex förseningar osv (vilket Norweigian INTE gör som lågprisbolag) vilket ett antal gånger lett till att jag & min familj blivit ersatt med mer än våra resor kostat vid förseningar... Kommer med andra ord fortsätta flyga med dem (om de nu överlever detta ekonomiskt) då det är halvroligt att ta den billiga utvägen (lågprisbolag) för att sedan vara strandad någonstans utan en ynka kaffekupong...
SvaraRaderaVadå Norwegian inte gör?
RaderaJag och min fru blev "strandade" i Portugal och fick av Norwegian (utan att ens behöva säga till) ett kort med 400 euro på + två nätters hotell på ett femstjärnigt hotell.
Så det där du skriver som absolut sanning stämmer ju verkligen inte.
Jag har en bekant som jobbar med just den typen av klagomål gentemot bl.a Norwegian, det ligger tusentals ärenden och väntar som de inte vill betala ut och det handlar inte om krångliga sådana utan om ersättning för försenat flyg osv. Hade ni sådan tur att ni fick ersättning; grattis - men jag vet som faktum att det finns en anledning att lågprisbolag är just det. Har även vänner som jobbar som flygvärdinnor för samma bolag och de bekräftar att Norwegian inte vill betala och skulle inte råda någon att flyga med dem, trots att de jobbar för dem.
RaderaMen som sagt; grattis om ni lyckats mjölka ur dem något - lyckas ni med det igen kan ni ju gå och köpa en lott.
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
SvaraRaderaÖhhh, förmodligen med en superlåg ränta på 40%
RaderaHa ha ha, trodde detta först var ett skämt, men insåg snabbt att så var inte fallet.
Perfekt ställe att skriva på, för CM vill säkert låna pengar ;-)
Hej Leonardo,
RaderaInvestera till en hastighet på 2%? Låter som en rätt slö takt. Men intressant erbjudande!
Du kan skicka över en offert tillsammans med ett skuldebrev till info@fi.se
Tack på förhand!
Just meningen:
Radera"Jag vill använda detta medium för att informera er om att vi gör pålitliga och mottagaren stöd och kommer att vara villiga att erbjuda dig ett lån."
Houston, we've got a problem!
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
SvaraRaderaHa ha ha, ännu ett "pålitligt" bolag :D
RaderaBara namnet och deras e-mail vittnar om hur trovärdiga dom är.
Sen deras meningsuppbyggnad...oj oj oj
Nu ska vi inte vara stygga mot Rosemary. Hon talar till och med om att hon inte diskriminerar pga religion. Det är bra för att det hade varit olagligt. Sen betalar ju muslimer inte ränta så de är körda som låntagare ändå. Frågar mig dock hur det står till med tillstånd, är RM ett kreditmarknadsbolag mån tro.
RaderaRosemary Maria: I'm sincerely intrested in your offer. Please send me more info at info@fi.se.
Dags att städa ibland kommentarerna :)
SvaraRadera/pelle
Underskatta inte underhållningsvärdet, dock :-)
SvaraRaderaSjälv passade jag på att lyfta in ett gäng preffar medan planen stod på marken - sedan var det takeoff!
SvaraRaderaDen här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
SvaraRaderaSorry att jag inte tidigare har rensat bland kommentarerna!
SvaraRaderaDet här är en ny erfarenhet för mig och jag hoppas att jag framöver slipper drabbas av spam och kan hålla kommerntarsmöjligheterna öppna.
Mvh//Cm