1 nov. 2014

Månadsrapport oktober

Marknadsvärde - 6 422 491 kr ( 2,5% )
Belåning - 162 257 kr ( -8,4% )
Utdelningar - 4 200 kr
Affärer - Inga

Trots en spännande månadsstart så vände börsen upp och depåvärdet ökade under månaden med 2,5% - det går fort i hockey.... Jag hade lovat mig själv att ligga lågt med nya inköp men kom överens med hustrun att vi borde utnyttja dippen även om vi ligger belånade för tillfället. Ett eventuellt inköp av Mekonomen och utökning av befintligt innehav i McDonalds planerades efter att jag kommit hem efter min tjänsteresa. Naturligtvis så vände börsen upp under min frånvaro och det blev inga nya affärer men det är kanske lika bra det. Jag har noterat att aktiviteten hos min bloggkollegor har varit hög och jag kan bara gratulera till alla inköp som genomfördes till lägre kurser än idag.

Även om jag var väl medveten om att oktober månad skulle vara en ekonomiskt trist månad för familjen Chansar mest så blir jag ändå fascinerad över att vi kommer upp i otroliga summor i utgifter. Denna månad kom vi upp i 73 000 kronor - suck! Eländet mildrades dock av lite högre löner än normalt så 10 000 kronor gick in i depån och med hjälp av utdelningen i NCC på 6 kronor så minskade belåningen till drygt 162 000 kronor vilket motsvarar 2,6% av depåvärdet.

Jag kommer antagligen att vara fortsatt passiv med nyinvesteringar fram tills dess att Nordnet meddelar hur de resonerar kring sin utlåningsränta för 2015. Går de tillbaka till sin ordinarie utlåningsränta på 3,6% så blir det en snabb nollning av belåningen och sedan en flytt till Avanza.

Jag ligger även kvar med min lilla chanspost i Oriflame som utvecklats negativt (- 6,7%) men då Skagen, Didner och Öresund gått in i aktien så ligger jag kvar över nästa rapport som kommer den 4 november.

2 kommentarer:

  1. Kul blogg och imponerande portföljvärde du har!

    Det kommer nya tåg framöver och när de väl kommer är det bara att hugga som en kobra =) Har du någon form av bevakningslista med köptak? Personligen finner jag en sådan mycket användbar eftersom jag då aldrig behöver fundera på om jag ska köpa eller inte (kan agera mekaniskt istället). Helt enkelt, är priset på en aktie i min bevakningslista under mitt köptak så köper jag för max ett visst fördefinierat belopp. Det gäller ju trots allt att sprida ut inköpen över tid.

    I dippen (då allt blev rött) medförde listan att jag gjorde flera inköp i aktier jag finner intressanta. Jag önskar dock att jag varit än mer aggressiv, men det går ju inte att få allt... =)

    Mvh
    /Vägen till Frihet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar! :-)

      Ja, depåvärdet börjar dra iväg och det är med en skräckblandad förtjusning jag ser depåvärdet öka.
      Trots att jag egentligen inte vill något annat än en rejäl sättning på börsen, gärna 40-50%, så blir jag ändå sur och tvär när det dippar - ibland undrar jag hur jag är funtad...

      Bevakningslistor med köptak är naturligtvis det begåvade och seriösa sättet för att göra vettiga affärer. Tyvärr har jag ännu inte varit så diciplinerad utan genomför mina inköp när jag anser att jag har pengar över eller att jag tycker att någon aktie börjar bli billig.

      Inspiration inhämtas allt som oftast från bloggsfären där många är ohyggligt begåvade och skriver intressanta analyser som jag gärna läser.

      Stort grattis till dina inköp nu i dippen!

      Radera