15 maj 2016

Söndagssvammel

Det regnar i Stockholm och termometern visar 8 grader.

Men jag ska väl inte gnälla då det trots allt "endast" är 15 maj men visst vandrar tankarna bort till södra Europa dit vi planerar att flytta när vi anser oss ha en tillräcklig ekonomi för att lämna arbetslivet. Vädret i Nice är väl inte helt fantastiskt men det är ändå 18 grader och sol och det tar jag alla dagar i veckan.

Det enda positiva med skitvädret är att jag slipper det inplanerade trädgårdsarbetet och istället smuttar på en omsorgsfullt hemsläpad Château Rasque från Draguignan samtidigt om jag betar av mängder av ekonomibloggar.


Även de så kallade snålbloggarna läser jag med stort intresse även om jag tycker att några är tramsiga i överkant och speciellt de som avhandlar mångmiljonärer som samtidigt lever som fattiga studenter. Naturligtvis så ska vi alla leva det liv vi önskar men ibland är det nästan som om sparandet är religiöst betingat och alla som inte lever efter "normen" är dekadenta i varierande grad. En del av snålbloggarna är oerhört tacksamma att reta och naturligtvis så passar jag på och drygar mig så ofta jag får möjlighet och självklart så får jag svar på tal och genomgående är vi förtappade och dekadenta.

I bloggsfären så stämmer det säkert men i "verkliga livet" är vi rätt normala, kanske rent av rätt sparsamma, i alla fall om jag jämför med mina kollegor. Jag har arbetat på samma arbetsplats i många år och med åren så har vi blivit rätt tighta och umgås privat och semestrar tillsammans. Vi har även rätt bra koll på varandras privatliv och ekonomiska umbäranden.

Därför var det inte så konstigt att jag över en lunch beklagade mig över vår sexsiffriga AMEX-räkning och två dagar efter att den gått till betalning så shoppade vi glasögon och flygbiljetter för 20 000 spänn - att man aldrig lär sig... Någon större sympati fick jag inte från mina kollegor utan det var mest en axelryckning och att det där var väl ingenting att bry sig om. Jag kan konstatera att vi är rätt normala i vårt konsumtionsbeteende även om normen bland bloggarna visar något helt annat.

Det enda roliga som hänt den här veckan är att Miljöpartiet har haft sin kongress. Då jag inte är någon större vän av MP så kan jag bara beklaga att Alliansens främsta valarbetare, Åsa Romson, har avgått och jag hade hoppats att hon skulle få överleva till nästa val. Hennes efterträdare Isabella Lövin vet jag inte speciellt mycket om men det börjar i alla fall riktigt bra: "Miljöpartister kallas ibland världsfrånvända idealister, jag vill kalla oss visionära realister, säger Miljöpartiets nyvalda språkrör Isabella Lövin i sitt tal vid partikongressen i Karlstad i dag".

Jo, tjena...

12 kommentarer:

  1. Heja dig, bästa bloggen!!! Fortsätt underhålla! /Charlotte

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Njuter när du rör om i grytan! Fortsätt så!

    Mvh Avfart Frihet

    SvaraRadera
  3. Fan vet om inte Fridolin kan axla valarbetarrollen ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Newman!
      När jag tänker efter så är det rätt sannolikt. Det är ju Fridolin som orsakat den största turbulensen och vi får fortsätta att hoppas att trenden håller i sig :)

      Mvh//Cm

      Radera
  4. Hahaha. Skönt att vi är fler som gillar att "reta" vissa snålbloggare =)

    /Sofokles

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sofokles!
      :-)
      Tyvärr börjar vissa av snålbloggarna bli lite väl rutinerade och nappar inte på vad som helst. Trist men vi får nöja oss med det lilla...

      Mvh//Cm

      Radera
  5. Kan du inte skriva lite mer om ert liv i Frankrike? Det är ju en sak att semestra på ett ställe i en vecka, men hur ser tillvaron ut för någon som faktiskt har en egen bostad där? Är det restaurang varje kväll? Shopping, nöjen etc. i Nice? Har ni vänner där?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej dr Deg,

      Tack för kommentar!
      Låt mig fundera en smula så ska jag nog får ihop något.
      Det finns säkert rätt mycket som vi tar som självklart även om det kanske inte är det för alla.

      Återkommer!
      Mvh//Cm

      Radera
  6. Kände mig lite träffad där angående snålbloggarna, även om jag inte bloggar själv. Jag är ju mångmiljonär men lever som en student :) Men jag unnar mig den största lyxen av allt: Slippa jobba.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Jag kan väl erkänna att jag är rätt avundsjuk på alla som är bekväma att leva som studenter även om de egentligen inte behöver det.
      Varken jag eller fru Cm tycker att vårt depåvärde är speciellt imponerande och inser att vi ungefär har kommit halvvägs till friheten..

      Tack för kommentar!
      Mvh//Cm

      Radera