14 feb. 2015

Utdelningsprognos 2015

Inför 2015 läste jag i tidningen att det skulle bli ett "superbörsår" och utdelningsrekorden skulle avlösa varandra. Jag tyckte att det var rätt trevligt då familjen Chansar Mest var ovanligt inaktiva med aktieinvesteringar under 2014 och jag anade att det skulle bli ganska tufft att nå vårt enda ekonomiska mål med en tio procentig ökning av direktavkastningen.

Jag blev därför rätt låg när de första boksluten rasslade in och jag kunde konstatera att flera bolag kommer att behålla sin utdelningsnivå för föregående år. Och när sedan HM gick ut med att de skulle höja sin utdelning med fantastiska 0,25kr och jag misströstade rätt rejält.

Men det repade sig tillslut och just nu ligger prognosen på 12,5% i utdelningsökning under 2015.

Naturligtvis är det en prognos då valutan fluktuerar rätt rejält och man vet aldrig om Oranges decemberutdelning kommer in på nuvarande eller nästkommande år.

Utdelning 2014 vs 2015
Kursivt = 2014 års utdelningsnivå

Nu när vi vet att vi kommer nå utdelningsmålet för 2015 så är det lätt att bli girig och jaga ytterligare utdelningar för att snygga till siffrorna. Då vi ligger i en traditionell aktiedepå så behöver vi skatta 30% på den bruttoavkastning jag redovisar vilket innebär att vi behöver drygt en halv miljon i avkastning innan vi flyr landet. Med en 15-procentig avkastning så kommer vi nå målet betydligt tidigare men med tanke på nuvarande börsklimat så är vi defensiva och är nöjda med att ha uppnått vårt ursprungliga mål.


Även om det är lockande att jaga 15% i avkastningsökning så är jag ganska sval med nyinvesteringar i rådande börsklimat. Jag skrev i ett tidigare inlägg att börsen knarkar vidare men nu pratar vi inte om något gulligt litet haschrus utan nu injicerar vi heroin...

En annan orsak till att jag sannolikt kommer att vara relativt inaktiv med investeringar den närmaste tiden är att vi befinner oss på "fel" halvår i börscykeln. Den begåvade skribenten besser1 har nyligen publicerat ett tänkvärt inlägg i ämnet.

4 kommentarer:

  1. Trevlig summa utdelningar du kommer få under 2015! Riktigt kul att se! Läste några av besser1:s inlägg nu när du länkade. Oerhört bra läsning som jag missat! Hur ser du på den högt värderade börsen? kommer du ligga still i båten eller ta rygg på besser1 och sälja av en del och invänta en dipp? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar Aktienovisen!
      Av någon anledning är jag märkbart lättad över att jag kommer att uppnå målet med 10% i ökning :-)
      besser1:s inlägg är riktigt begåvade och ligger i linje med min generella tro på den kommande marknadsutveckligen.
      Nu är jag inte lika hardcore som honom och kör strategin "buy&hold" även om jag för tillfället är avvaktande med nyinvesteringar.
      Jag har fortfarade vänner som klev av vid dippen 2011 för att de trodde att det riktiga raset var på gång och sedan dess står utanför marknaden.
      Även om jag kommer att "förlora" massor av pengar vid en rejäl korrigering så kommer jag sannolikt landa i nivå med 2011 men undertiden har jag hämtat hem lite stålar i avkastning :-)

      Radera
  2. Hej!

    Imponerande utdelningar! Vill du avslöja hur stor del likvida medel du sitter med i portföljen?

    Mvh,
    Frihetsfonden

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Frihetsfonden!

      Tackar! :-) Jag kör normalt med strategin "all in" och har för närvarande -5000 i likvida medel på aktiedepån. Jag nyttjar dock belåning när jag tycker att det finns läge till det så har alltid 1mkr i beredskap om tillfälle uppstår. I rådande marknadsläge kommer jag dock att vara mer defensiv än normalt och spara lite i ladorna om inget intressant inträffar.

      Mvh/Chansar mest

      Radera