8 nov. 2014

Shareville

Då jag har min depå hos Nordnet så har jag nu anslutit min depå till deras nya tjänst Shareville.

Via Shareville delar man med sig av information från sin portfölj. Man är anonym och ingen ser hur mycket pengar man rör dig med. Samtidigt kan du följa hur andra resonerar och vilken avkastning de får i sina portföljer.

Trots att tjänsten är något buggig och långsam så tycker jag ändå att det är ett intressant koncept. Det finns många ohyggligt skickliga privatinvesterare som jag gärna tar rygg på - många med flera hundra procent i årlig avkastning, dvs. en "viss" skillnad mot min egen portföljutveckling...

Tyvärr så har Nordnet nyligen förändrat förutsättningarna för "stjärnsystemet" för att få fart på kommentarerna. Tidigare var det ganska enkelt att hitta de skickliga investerarna då resultatet enkom baserades på Sharpekvoten men de har sedan några dagar ändrat förutsättningarna och kombinerat Sharpkvoten med antalet kommentarer vilket är ganska oslugt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar