2 okt. 2016

Månadsrapport september

Månadsrapport september
Depåvärde 8 122 612 kr (2,3 %)
Bruttoutdelning 4 773 kr

Då har september passerat och det börjar bli riktigt mörkt om kvällarna. Lika mörkt är det inte med familjen Chansar mests aktiedepå och vi är upp drygt 180 000 kronor sedan förra månadsrapporteringen. Själv är jag rätt förvånad då augusti-september historiskt sett är rätt kassa månader men är det så här så kan jag gärna ha fel..


180 000 kronor motsvarar ungefär 2,3 procent och även om portföljutvecklingen inte varit helt fantastisk i år så börjar det ändå bli rätt ok om jag jämför med SIX30 (Daniel - jag gör som du säger..).

Portföljförändringar
Inga alls då jag inte ägnat börsen många minuter under september månad.

Utdelningar
Wal-Mart, Johnson & Johnson och McDonald´s delade tillsammans ut 4 773 kronor. Inga fantastiska summor men bättre än ingenting.

Sparande
15 000 kronor flyttades över till aktiedepån vilket faktiskt var bättre än förväntat. Vi har haft ett ruskigt tungt utgiftsår och vi är glada för varje krona som vi kan flytta över. Dock väntar årets bonus så sparandet för året kommer nog bli rätt ok ändå...

Övrigt
Som framgick av mitt förra inlägg så brände min semestervecka inne och jag fick trösta mig med en weekend och två dagars frånvaro. Vädret i Nice är just nu helt fantastiskt och efter att i kväll ha landat i ett åttagradigt Stockholm så ringde jag fru Cm och fick höra att hon hade lika varmt som tidigare i helgen - sisådär en 18-20 grader klockan 22:00. Med tanke på det fantastiska vädret i Nice så kommer jag nog att fortsätta sura ett tag över min nekade ledighet.

Men det vackra vädret och den trevliga ledigheten har ändå överskuggats av något annat. Tidigt torsdag förmiddag ringde en av mina kollegor och ville omedelbart träffas för ett kort möte då han inte varit informerad att jag var 300 mil söderut. Under samtalet framkom det att han blivit diagnostiserad en vidrig sjukdom som jag förstått efter lite googlande har en dödlighet på 50 procent. Nu är jag ändå lite hoppfull då det är en relativt ung man som sannolikt tål en ganska tuff behandling. Det här är så fruktansvärt orättvist och det ger en ett annat perspektiv och jag kan konstatera att det där med en hög med pengar är kanske inte så viktigt trots allt.

24 kommentarer:

  1. Ja man ska se varje dag man får vara frisk som värdefull. Pengar är en trygghet och det är skönt att ha lite undanstoppat men blir man sjuk ser livet endå tråkigt ut då man kanske inte kan använda pengarna som man tänkt sig. En annan som jobbar i vården tänker på hälsan för jämnan då man ser så mycket sjukdom bland de man vårdar. Hoppas allt går bra för din kollega. Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Slimis!
      Jag lunchade med min kollega i veckan och det är en riktigt tuff kille!
      Jag tror inte att jag skulle kunna hålla uppe modet på samma sätt men jag håller tummarna att det går bra.

      Man får lite perspektiv när liknande inträffar och jag tror nog att vi kommer att lämna yrkeslivet lite tidigare än beräknat

      Mvh//Cm

      Radera
    2. Vi får se till att göra allt vi kan för att hålla oss så friska som möjligt med andra ord. Som du säger så har träfracken ingen innerficka = när man ramlar ner i kistan är sedlarna inte så roliga trots allt.

      Radera
  2. Kul att portföljen håller sig ovanför 8 miljoner, mindre roligt att höra om din kollega.. Jag håller tummarna för att allt löser sig väl för honom.
    /S

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Snållänningen!
      Jag är faktiskt rätt förvånad att portföljen håller sig norr om 8 miljoner. Jag hade trott att augusti-oktober skulle vara trågia månader och jag har ännu haft fel.

      Min kollega är av det rätta virket så jag hoppas verkligen att det här kommer gå bra även om det är en tuff tid som väntar.

      Mvh//Cm

      Radera
  3. > Daniel - jag gör som du säger..

    Det är bra det!

    Men grattis, 6000 kronor "rikare" (på papperet) per dag utan att göra något. Sånt kan man vänja sig vid!

    Sedan kommer säkert september ändå vara månaden då din kollega ringde en torsdag kväll... Jag hoppas att det går bra för honom. Livet är inte rättvist, men som du säger så har han ändå en rätt god chans genom att vara ung.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Daniel!
      Du har helt rätt - även om det är kul med lite mer pengar på pappret så överskuggas det av det tråkiga beskedet.

      Men i håller tummarna och han är en riktig fighter!

      Mvh//Cm

      Radera
  4. Jobbar fru CM från distans eller har hon gått i "pension"?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Spara för Livet!
      Fru Cm:s arbetsgivare är något mer modern och för henne är det inga som helst problem att arbeta på distans. Precis som för mig så sitter hennes kollegor spridda rund om i Sverige och Lync funkar utmärkt (vilket det även skulle göra för mig :-().

      Mvh//Cm

      Radera
  5. https://rikatillsammans.se/2016/10/08/gor-gott-bidra-till-en-battre-varld-och-spara-pengar-etiskt/

    Det här verkar ju vara säkra pengar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med bakgrund till mina tidigare inlägg så tror jag inte att jag ytterligare behöver ventiler min åsikt om deras upplägg?

      Mvh//Cm

      Radera
    2. "Det här verkar ju vara säkra pengar?"

      Så brukar det låta när det är för bra för att vara sant, framförallt när det gäller pyramidspel och liknande företeelser.

      Nä, lyd ett gott råd. Håll dig borta från detta!

      Om du tvivlar så sök på företagets namn och läs allt förutom hans blogg så får du en bra uppfattning.

      /Johan84

      Radera
  6. Hur har du tänkt att fira den dag då portföljen uppnår 10 miljoner? =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklart med skumpa!
      Jag är dock väl medveten om att det går fort i hockey och depåvärdet kan halveras på nolltid...

      Mvh//Cm

      Radera
  7. Men - nu får du väl skriva något, är ju en evighet sedan sist! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag veeet :-)
      Ledsen för det! Jag hoppas att situationen ändras inom kort så jag får möjlighet att förpesta er tillvaro lite mer ofta än nu :-)

      Mvh//Cm

      Radera
    2. Gött, har nästan blivit irriterad på dig ;-)

      Radera
    3. Jag trodde för ett litet ögonblick att du flyttat till Nice, blivit supersnål och sparat in till och med på kostnaden för internetuppkopplingen! :-)

      Kul att se att du lever. Jag ser fram emot framtida inlägg.

      Mvh

      Egon

      Radera
    4. Tack! :-)

      Ha en fortsatt bra helg!
      //Cm

      Radera
  8. Något bra vin ikväll? Själv är jag inne på italienska för tillfället //Anders

    SvaraRadera
  9. Det blev faktiskt italienskt även för mig igår. Som gräsänkling så tröstade jag mig med en hemsläpad Bardolino som var riktigt bra!

    Jag är rätt kass på italienska viner så tips tas tacksamt emot!

    Ha en fortsatt bra helg Anders!
    Mvh//Cm

    SvaraRadera