1 sep. 2016

Månadsrapport Augusti

Månadsrapport Augusti
Depåvärde 7 942 205 kr (3 %)
Bruttoutdelning 1 678 kr

Då var augusti månad till ända och trots att jag har en rätt negativ marknadstro för månaderna augusti-oktober så är ändå depån upp 232 000 kronor vilket känns rätt trevligt. Det enda som irriterar mig att vi inte kan få till en stängning över 8 miljoner efter belåning. Vi har jagat den där förbaskade gränsen i snart 18 månader och idag vid lunchtid var vi över gränsen med dryga 10 00 kronor men innan stängning föll det tillbaka 60 000 kronor. Jag börjar bli rätt luttrad vid det här laget...

Portföljen har inte i år inte haft någon fantastisk utveckling men jämför jag oss med OMX 30 så kan jag konstatera att det trots allt har gått rätt ok. Belåningen har sjunkit till ca 192 000 kronor vilket motsvarar en skuldsättning på 2,3 procent vilket är rätt försiktigt.


Portföljförändringar
Inte en enda transaktion har det blivit under augusti. Jag har dock för första gången satt ihop en bevakningslista och om vi får en korrektion nedåt i närtid så står vi beredda att shoppa på oss utan en massa velande.

Utdelningar
Vi får till stor del våra utdelningar på vårkanten och under månaden har endast Procter & Gambles kvartalsutdelning hittat in i depån. Utdelningen på 1 678 kronor är väl inte så fantastisk men vi är glada för det lilla..

Sparande
Vi har haft ett bedrövligt sparande under 2016 med det har sina orsaker. Förutom att vi tvingats amortera drygt €1 300 i kvartalet så har bilen kostat oss rejält med pengar för service och nya däck. Den här månaden lyckades vi trots allt flytta över 35 000 kronor och totalt sett har vi för året flyttat över 133 000 kronor vilket är rätt kasst. Men jag misströstar egentligen inte - årets bonus ryktas vara något i hästväg så årets sparande kommer nog bli rätt ok ändå.

Övrigt
Som framgått av tidigare inlägg så följer jag Sofokles, eller Cristofer Andersson som han egentligen heter, kamp att få sin bok Marius publicerad. Efter att ha sett intervjun med honom i måndagens nyheter i Östnytt så har jag varje kväll tramsat mig med att försöka imitera honom vilket gjort att Fru Cm är ganska trött på mig för tillfället. Dialekter är förbaskat kul men jag får väl konstatera att just min östgötska kanske inte är på topp...

14 kommentarer:

  1. Jag ser fram emot en ljudfil på bloggen... ;-)

    Mvh Avfart Frihet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha!
      Såå roligt ska vi inte ha det!

      Ha en bra helg!
      Mvh//Cm

      Radera
  2. Verkar som om utdelande bolag också har semester i augusti.

    Du borde förresten jämföra med SIX30 som är som OMXS30 men inkluderar utdelningar. Lugn, du ligger fortfarande plus!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Daniel,

      Precis så är det! Även om jag inte tycker att det är helt viktigt att få utdelningar varje månad så kan jag inte förneka att det är rätt kul ändå.

      Jag brukar köra SIX30 men bloggiganten Petrusko kör alltid med OMX30. Jag byter tillbaka till SIX30 i nästa inlägg..

      Trevlig helg!
      //Cm

      Radera
  3. Medans du kämpar med att nå 8 miljoner, så får du fler och fler aktier genom dina köp du gjort under de senaste 18 månaderna. Ha Inte för bråttom, det innebär ju att ni handlar aktierna lite billigare än ni skulle fått betala om portföljen hade rusat. Ni kommer att få småtrevliga utdelningar under nästa år :)

    Ja tyckte jag hade en skaplig månad tills jag såg att er portfölj hade gått upp med 232 000 kr. Fantastiskt bra jobbat.

    Med vänlig hälsning,
    /GL

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej GL!

      Precis så brukar jag resonera - att man får fler aktier när det är billigt.
      Men det är rätt deprimerande när portföljvärdet inte stiger trots alla pengar man pytsar in...
      Men i dag passerades åttan så det får bli ett inlägg om det i helgen.

      Och jag resonerar som du när det gäller sparandet. Jag var extremt nöjd med 35 tkr och sen läser jag ditt inlägg och du pumpar in 40 tkr ingen... precis som alla månader. Man kan inte bli annat än imponerad!

      Trevlig helg!
      //Cm

      Radera
  4. Ja, 133000 är ju faktiskt rätt kasst, med tanke på att jag lägger 800/mån *snyft*
    Men men, min lottorad går säkert in någon gång, typ när man är 75år och ligger på ålderdomshemmet :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Belseful!
      Haha! Du har ju helt rätt!

      Tyvärr har jag blivit rätt skadad efter ha läst ekonomi- och snålbloggare under flera år.

      Ha en fantastisk helg!
      //Cm

      Radera
  5. Åtta miljoner är en hel hög med pengar, förmodligen mer pengar än de flesta någonsin kommer att äga! Det är nog lätt att bli hemmablind med så mycket pengar, men det unnar jag er såklart :)

    Ni verkar ha till största delen svenska bolag och då blir det ju mest utdelningar på våren. Finns det någon speciell anledning till att ni ligger så tungt i Sverige?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kaizenliv!

      Naturligtvis så blir man lite hemmablind i takt med att kapitalet växer. Vi försöker att se det som monopolpengar men visst har man i bakhuvudet att det är en rejäl slant. Och det är förmodligen det som är orsaken till vår aversion till sparande - om den där köttbiten till fredagsmiddagen kostar 100 eller 250 kronor blir rätt ointressant när man ändå förlorat 100 000 kronor på en dag.

      Att vi ligger tugnt i Sverige är ett gammalt från när vi la en bombmatta på börsen 2008-2009. Sedan dess har jag önskat att öka i utländska aktier men blivit dumsnål och tyckt att euron eller dollarn blivit för dyr etc... att man aldrig lär sig.

      Trevlig helg!
      //Cm

      Radera
  6. Den magiska 8:an kommer nog infinna sig snart. Du om någon vet ju att tålamod är en dygd men att den som väntar på något gott... oftast får detta.

    Jag är imponerad över ditt försök att tala östgötska. Många försöker, men få klarar det. Efter att ha läst ditt inlägg har jag bestämt mig för att söka till den eve. nya Sällskapsresan-filmen och konkurrera ut det kända paret "Stork" från Mjölby:)

    Jag vill tacka dig för att du följer min resa mot att bli utgiven. För var dag ökar antalet köpare och jag är inget annat än glad tillika tacksam!

    Jag önskar dig allt gott,

    /Sofokles

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sofokles!
      Åttan landade äntligen i går kväll och det blir snart ett inlägg om det!

      Nåja, jag tror inte du skulle bli alltför imponerad om du hörde resultatet :-)

      Två veckor kvar på Kickstarter! Ser fram emot resultatet.

      Ha en grymt bra helg!
      //Cm

      Radera
  7. Hej Cm, Gratulerar till ath i portföljen. Jag undrar, vad är ert ath mätt i dollar? Antar med den försvagade kronan att det inte är $-ath nu eller är det det trots allt? Glöm inte bort att föreviga när du blir dollarmiljonär!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack för kommentar!
      Jag *tror* att vi var rätt nära att kunna titulera oss dollarmiljonär i början av 2014 när dollarn var ruskigt låg.
      Tack för tipset! När jag börjar närma mig 8,5 mkr så ska jag hålla koll på dollarkursen :-)
      Ha en fortsatt trevlig helg!
      //Cm

      Radera