3 sep. 2016

8 miljoner

Eller rättare sagt åttamiljoneråttiosjutusensex kronor - det är portföljvärdet idag efter stängning när belåningen är avräknad.

Äntligen! Den där åttan har häcklat oss ett bra tag och redan under våren 2015 var vi och nosade på åttamiljonersgränsen innan det vände ned igen. Hösten 2015 så repade portföljen lite mod och tittar jag på gamla månadsrapporter så ser jag att i november förra året var portföljvärdet dryga 7,8 miljoner men sen i december så tappade vi nästan 400 000 kronor och inte blev inledningen av 2016 så mycket roligare.

Jag har lovat mig själv att ta en skärmdump för varje miljon portföljen växer men det har ju gått lite så där med det. Den första skärmdumpen av portföljen var inte ens på en jämn miljongräns. Det var nyår 2009 och vi satt på ett hotell i Mumbai och inväntade börsens stängning. Vi var förhållandevis tungt belånade och hoppades på en stängning över 2,5 miljoner då det på den tiden var gränsen för att vara private bankingkund och räntesatserna skiljde sig rätt rejält.


Året slutade på 2 504 798 kronor och vi klarade gränsen med några få tusenlappar. Tillfället förevigades med min svindyra och nya lilla bärbara dator som fick leva i någon månad till innan fru Cm drog den i asfalten och då tänkte man inte så mycket på att spara undan alla tramsfiler...

Nu är det ju inte bara fru Cm som kasserat datorer i parti och minut och trots att jag faktiskt förevigade miljon 3, 4, 5 och sex då är det på datorer som skrotats - ja, jag känner till Onedrive och Dropbox men jag är rätt kass på att använda det...

I och med bloggandet så skulle det ju bli lite ordning och reda! Den där sjuan susade förbi helt obemärkt i början av 2015 så den glömde jag helt enkelt bort att skärmdumpa.
Men den här förbaskade åttan som har tagit oss 18 månader att nå är definitivt förevigad under fliken aktiedepå!

Är det så klokt att depåvärdet ökar så förbaskat? Det är väl bättre att köpa billigt som nettoköpare?

Helt rätt - som nettoköpare av aktier så är det ju bra med nedtryckta aktiekurser och den enda målsättningen vi har med vårt nuvarande sparande är att aktieutdelningarna ska öka.
Warren Buffett har ju en poäng i sitt rätt ofta citerade citat "If you plan to eat hamburgers throughout your life and are not a cattle producer, should you wish for higher or lower prices for beef?". Och så är det ju! Jag välkomnar kraftiga börskorrigeringar där jag får möjlighet att handla billiga aktier som i sin tur ökar aktieutdelningarna.

Men vi tillför även en hel del kapital till aktieportföljen och det är rätt deprimerande om inte det totala portföljvärdet ökar med tiden. Under förra året så tillförde vi 490 000 kronor i form av sparande och nettoutdelningarna tillförde ytterligare ett par hundratusen kronor. I år kommer vi sannolikt tangera förra årets siffror.

Jag är en Freddie Mercury och vill helt enkelt ha allt - högt portföljvärde och höga utdelningar!

Naturligtvis så kommer börsen rasa på måndag och de där åtta miljonerna är ett minne blott - men vi har ju hela helgen på oss att njuta....

Skål!

55 kommentarer:

  1. Fantastiska summor! Grattis!

    Det ligger väl en hel del arbete (som gett lön och chans till investeringar) bakom det här, men det är ändå fantastiska siffror.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Daniel!
      Tyvärr har du helt rätt och de senaste två åren är det nog hederligt yrkesarbetande som fått upp depån.
      I år är vi bara upp 6,3 procent vilket jag kanske inte är helt nöjd med...
      Ha en fortsatt trevlig helg!
      //Cm

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Grattis! Full fart mot nian, lyckat till!

    Mvh Avfart Frihet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej AF!
      Bugar och bockar!
      Full fart mot nian men innan dess så lär det bli en liten dipp i portföljen.
      Det är alltid så när jag sitter och flinar över depåvärdet..
      Ha en fortsatt trevlig helg!
      //Cm

      Radera
  4. Grattis till 8-miljoner gränsen! Nästa mål 10 miljoner? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Placeraren!
      Tackar!
      Vi tar det i lite mindre steg för att hålla motivationen uppe :-)
      Fick tips om att sikta på "dollarmiljonär" så det får vara nästa målsättning för portföljvärdet.
      Viktigast är dock att utdelningarna ökar med tiden...

      Ha en fortsatt trevlig helg!
      //Cm

      Radera
  5. Bra jobbat och grattis :) Är nog bara en tidsfråga till portföljen når 10 miljoner. Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    2. Tack Slimis!
      Och trevligt att du börjat blogga!
      Ett par inlägg till och sedan länkar jag in dig här till höger..
      Ha en fortsatt trevlig helg!
      //Cm

      Radera
    3. Tack för välkomnande. Skulle vara en ära att få vara med på din bloggsida :-) Ha en trevlig vecka! Mvh Slimis

      Radera
  6. Grattis, grymt kul att se och en inspiration för oss andra som går i era fotspår. Med 8 miljoner borde det gå att leva rätt bra endast på utdelningar, fast kanske inte om man dricker "Ludde" till frukost... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar Maxa Allt!
      Tyvärr så ligger majoriteten av pengarna i en traditionell VP-depå och då vill Maggan sno oss på 30% av beloppet.
      Och sen är vi ju två som ska leva på utdelningarna.
      Jag tror att vi kommer att behöva ca 360tkr om året för att våga hoppa och dit är det ju tyvärr en bit- men vi har i alla fall kommit en bit på vägen!
      Ha en fortsatt trevlig helg!
      //Cm

      Radera
  7. Mäktigt som tusan! Stort grattis till 8miljoner:) Är helt söker på att jag jan gratulera till 9:an inom kort!

    Ha det gott!

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar Pengaregn!
      Jag hoppas att du får rätt!
      I normalfallet så brukar jag åka på en käftsmäll så fort jag sticker ut hakan men den här gången hoppas jag att det inte stämmer :-)
      Ha en fortsatt trevlig helg!
      //Cm

      Radera
    2. Känner igen det där :-), är man kaxig så brukar man hinna ångra det skrämmande fort i stort sett varje gång. hahaha

      Radera
    3. Nu är jag 200tkr "fattigare" än när jag postade inlägget :-)

      Mvh//Cm

      Radera
  8. Stort! Just åtta är ju ett kraftigt lyckotal i den kinesiska kulturen och eftersom över 1 miljard människor inte kan ha fel blir det säkert toppen (även) framöver!

    Med gratulationer!

    Egon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Egon Investor!
      Det där låter ju fantastiskt och jag sällar mig genast till den där miljarden! :-)
      Ha en fantastisk helg!
      //Cm

      Radera
  9. Stort grattis, det är ni absolut värda.
    Trevlig helg!

    Med vänlig hälsning,
    /GL

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack GL!
      Du är alltid lika vänlig och trevlig!
      Jag hoppas att ni haft en fantastisk helg!
      //Cm

      Radera
  10. Grattis CM, bloggen är för övrigt en fantastisk inspirations källa ! Gillar även erat resonemang och attityd kring investering.

    Vänligen,
    PE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack PE för den ohyggligt vänliga kommentaren!
      Jag hoppas att du haft en riktigt fin helg!
      //Cm

      Radera
  11. Stort Grattis! En dag kanske man själv står där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Spara För Livet!
      Tack!
      Och du är snart där - du är ju mer begåvad än vad vi har varit och började i rätt tid!
      Ha en fortsatt skön söndag!
      Mvh//Cm

      Radera
    2. I vilken ålder började ni? Själv njuter man denna söndagen i San Francisco!

      Radera
  12. Fattade referensen :-)

    https://www.youtube.com/watch?v=hFDcoX7s6rE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Newman!
      Tack för länken och snyggt jobbat!
      Du tog det betydligt snabbare än vad jag hade anat :-)
      Ha en fortsatt skön söndag!
      Mvh//Cm

      Radera
  13. Fantastiskt! Det är bara att gratulera er =) Ni har uppenbarligen gjort helt korrekta bedömningar och val, vilket gjort att ni nu kan fira ytterligare en milstolpe som känns avlägset för många av oss. Med er blogg som inspiration hoppas jag en dag kunna skriva något liknande i min nystartade blogg. Ha nu en riktigt skön helg och njut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kneg till Deg!
      Tack för en otroligt vänlig kommentar!
      Så snart du knåpat ihop lite inlägg så länkar jag in dig här till höger.
      Ha en fortsatt fantastik söndag!
      Mvh//Cm

      Radera
  14. Härligt CM och äntligen som Gert Fylking skulle ha sagt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack VtF!
      Och Ä.N.T.L.I.G.E.N.!.

      Jag har lagt ned försöken att prata östgötska då fru Cm nära var att nita mig.
      Nu är jag gräsänkling i några dagar och springer runt och gapar "äntligen" med Fylkning-stämma...

      Det är väl bara en tidsfråga innan grannarna ringer efter polisen..

      Ha en fortsatt lat söndag!
      Mvh//Cm

      Radera
  15. Stort grattis! Även om ni började på denna resa långt tidigare än oss är ni en stor inspirationskälla. Fortsätt på denna vägen, era blogginlägg är alltid lika trevliga att läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för den ohyggligt vänliga kommentaren!
      Jag hoppas att du haft en riktigt fin helg!
      //Cm

      Radera
  16. Jag sitter med ett stort leende efter att ha läst inlägget. Så jäkla grymt av er! Klart det är kul när ens aktier är mycket värda. I want it all!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kaizenliv och tack för den ohyggligt trevliga kommentaren!
      Klart att man vill ha allt, eller hur? :-)
      Jag hoppas att du haft en riktigt fin helg!
      //Cm

      Radera
  17. Stort Grattis! Riktigt motiverande att följa er resa! Tror tiden till miljon nr 9 kommer vara betydligt kortare!

    Må väl!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Stugan!
      Jag hoppas att du får rätt!
      Jag är mest rädd för en rejäl sättning nu i september men jag litar på att du får rätt :-)
      Önskar dig en fortsatt lat söndag!
      Mvh//Cm

      Radera
  18. Grymt imponerad CM!
    Riktigt bra jobbat med 8 miljoner, grattis mannen :)
    Kör så det ryker /Gnetaren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack min vän!

      Jag hoppas att du har haft en fantastiskt helg!

      Sköt om dig!
      //Cm

      Radera
  19. Grattis, bra jobbat!
    Din 8 Mkr-gräns motsvarar min 400k-gräns, den var svår att nå men nu är jag där.
    Men det sägs ju att första miljonen är svårast.... ;)
    Tack för trevlig, läsvärd och rolig blogg.
    /Daniel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Daniel!
      Och grattis till 400k!
      Den första och den åttonde är klart svårast :-)

      Ha en fantastisk helg!
      Mvh//Cm

      Radera
  20. Wow grattis! Och vilket sparande ni klara av! Tänk, om två år har ni tio miljoner. Häftig siffra👏

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ekonomitankar!
      Och Tack!
      Vi kanske inte har ett sparande i nivå med övriga ekonomibloggar men vi är rätt nöjda ändå.
      Om vi inte får en sättning inom närtid så hägrar natruligtvis 10Mkr-gränsen och det skulle vara rätt kul om vi når den.

      Trevlig helg!
      Mvh//Cm

      Radera
  21. Hej, tack för bra inlägg. Du skrev i en svarskommentar ovan "Jag tror att vi kommer att behöva ca 360tkr om året för att våga hoppa". Bara nyfiken på hur ni tänker eftersom jag har samma mål. Menar du att ni behöver 360tkr per person, dvs 720tkr tot i utdelningar eller att ni klarar er på 360tkr för hela hushållet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sings och tack för kommentar!
      Just nu så tror vi att vi båda skulle kunna leva på 360tkr per år men då planerar vi även att tulla lite på sparkapitalet. Det är dock mindre än hälften av vad vi har idag men och andra sidan så hoppas vi markant sänka våra omkostnader när vi endast kommer att ha ett boende.

      OM det är tillräckligt eller ej vet vi först när vi köpt det boende vi önskar.

      Ha en fantastisk helg!
      Mvh//Cm

      Radera
  22. Kul resa! Har precis börjat blogga själv och tycker om att läsa dina inlägg :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack DivGro!
      Kul, spanar in din blogg i helgen!
      Trevlig helg
      Mvh//Cm

      Radera
  23. Bra jobbat! Även om det är fusk att inte ha barn, dom små liven är extremt dyra i drift...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Stringfellow!
      Haha! Så är det ju :-)
      Men jag tror faktiskt att vi levt ett något mindre utsvävande liv om vi faktiskt hade haft barn.

      Trevlig helg!
      //Cm

      Radera
    2. Vi har precis fått barn och jag tror nästan att vi redan "sparat" på det. Vi begränsade våra resor redan i slutet av graviditeten och mängden restaurangbesök är mycket lägre jusst nu. Så visst kostar barn en del med de kan också vara med på att hindra en kostsam livsstil.

      Sen hör ju till saken att det är ett val att få dem så fusk är ju att ta i. Det är ingen som tvingar en.

      Radera
  24. Najs. Och den bästa känslan är ju att det är inte bara tur - det är hårt slit på era jobb och medvetet och målfokuserat sparande därtill. Bra jobbat! :)

    SvaraRadera