13 juli 2017

Semester från semestern

Idag är det semester från semestern. Det är 36 grader i skuggan och jaga hus i den här värmen går bara inte. Så fort man kliver ur bilen blir man sjöblöt.

Nej, det blir frekventa dopp i poolen och sedan så kan man ju alltid trycka i skuggan och följa börsen i realtid vilket man inte är bortskämd med.

Två små affärer har jag hunnit med idag:

100 aktier i AstraZeneca inhandlades till kursen 544 kronor per aktie. Jag hade tidigare i veckan köpt ytterligare 100 aktier i bolaget men det kändes ganska billigt idag när ryktet om VD:s avhopp nått marknaden. Själv är jag måttligt imponerad av Pascal Soriot som knappast gjort mycket för aktiekursen så jag sörjer inte.. Totalt innehav i AZ är 200 aktier med ett GAV på 552 kronor per aktie.


Det blev ytterligare ett litet inköp i Kone och 100 aktier inhandlades till kursen €45,87 och totalt har vi nu 200 aktier i bolaget. Det är inte speciellt billigt men jag tycker att Kone är ett fantastiskt bolag  med en grym potential.

Att semestra brukar vara en rätt dyr historia för familjen Chansar mest och därför är det rätt trevligt att utdelningarna trillar in samtidigt som man dricker campari i skuggan.

I veckan har Intrum Justitia tillfört 9 000 kronor i bruttoutdelning och Orange med 7 570.


Jäklar vad ansträngande det vara att skriva ett blogginlägg. Jag tror det blir en campari till innan ett nytt dopp i poolen....

11 kommentarer:

  1. Du har en imponerande portfölj och en imponerande utdelningsnivå! Kan konstatera att jag själv skulle täcka årsutgifterna någon gång i maj med samma portfölj.

    Du förtjänar den där camparin, tycker du kan kosta på dig att ta två...

    M v h
    apelsinblomskusten@blogspot.com

    SvaraRadera
  2. haha älskar att dina "småköp" är typ 10% av min portfölj! Hoppas att jag någon gång i framtiden kan göra som du och resa samtidigt som det trillar in så mycket pengar i form av utdelningar!!

    SvaraRadera
  3. Passa på att njuta, med ett sånt fint hus hade vi också levt loppan ett tag. Själv blir det lite mindre köp när fina företag dippar. Köpte 400 Uniflex när de dippade idag t.ex. Blir nog även ett köp av Skanska inom kort då de är -4% i skrivande stund. Det är dock dåligt med cash i kistan, semester är som ni vet dyrt...

    SvaraRadera
  4. Härligt.

    Själv tog jag mig precis ett glas Bourgogne Rouge Clos Prieur 2012 för att fira att mitt allt större innehav i Traction utvecklats precis som jag hoppats.

    Plus 6 procent bara idag gör att jag ligger plus på drygt 40 procent sedan årsskiftet!

    Har ökat rejält i Traction under vintern och våren och nu är det välskötta bolaget mitt största innehav bland investmentbolagen.

    Resten av flaskan ska avnjutas ikväll. Skål på dig CM :-)

    SvaraRadera
  5. Det är uppenbart att majoriteten av bloggarna som kommenterar här rör sig med lite mindre pengar och jag får stämma in i kören. Rejäla "småköp" och utdelningar!

    SvaraRadera
  6. Härligt att få veta mina småköp ligger på samma nivå som din. Har köpt 3000st NetEnt vid 72kr och 1000st Proactive vid 213kr i Måndags. Nettan går bra som det brukar. Men Proactive? Vad tror du på det? Njut av Champagne och solen!

    SvaraRadera
  7. När tänkte ni sluta jobba? Hur mycket utdelning siktar ni på?

    SvaraRadera
  8. HAHA! Been there done that. Då menar jag inte att jag jagat hus i utlandet utan att bli sjöblöt direkt man går utomhus eller hur bilen. Senast när jag var i Australien :)

    Hoppas det är OK att jag berättar lite om ditt husjagande i mitt veckobrev.

    Stort lycka till och ta nu ett dopp extra i poolen!

    SvaraRadera
  9. Hej CM!
    AstraZeneca! Ja, det är en av mina favoriter så även jag köpte till 100 aktier när spekulationen fick fart kring ryktet om VDs avgång. Det jag sitter och väntar på är resultatet från Fas 3 av studien för godkännande av lungcancermedicinen 'Mystic'. Man annonserade i februari att resultatet skulle komma i halvårsskiftet men än har det inte kommit. Är det positivt, vilket många bedömer är troligt, blir det en rask uppresa - sägs det... Men som sagt, än har inget resultat publicerats. Kan kanske bero på att halvårsskiftet även kan inkludera juli månad i någon mån. Det är inte så noga nu för tiden!
    Mina favoritplatser i le Midi et demi var Collioure, Banuyls, Argeles-sur-Mer och Perpignan. Men där har det ju blivit svindyrt och är inte så idylliskt längre. I alla fall inte på samma sätt. Jag var där på somrarna under 50- och 60-talet! Själv skulle jag idag söka mig uppåt/inåt landet. Om inte annat så för att slippa hettan och Afrika-vindarna på sommaren!
    Lycka till! Följer med stort nöje ert sökande!
    Svala (fast varma)sommarhälsningar!
    Gunilla

    SvaraRadera
  10. PS . Om du inte redan vet så har du dementin av AstraZenecas VDs avgång här.https://www.avanza.se/placera/telegram/2017/07/14/astra-zeneca-pascal-soriot-fortsatter-som-vd.html
    /Gunilla

    SvaraRadera
  11. Ser att du kör vanligt depåkonto istället för ISK/KF och att du betalt nästan 80 000 kr i skatt hittills i år bara på utdelningar.

    Mitt tips är att du gör alla köp av svenska aktier i ISK eller KF. Just nu är den årliga skatten på 10 000 000 i kapital under 40 000 kr, dvs hälften av vad du redan betalat i år. Dessutom är alla försäljningar skattefria. Som bonus blir det lättare att deklarera. För utländska aktier föreslår jag KF, så slipper du ansöka om kvittning för dragen källskatt på utdelningar.

    Tänk dock på att om du flyttar in aktier i KF/ISK så utlöses reavinstbeskattning på ev värdeförändring, så om du har innehav med stora vinster så kan det vara bättre att låta de aktierna stå kvar i vanlig depå.

    SvaraRadera