13 juli 2017

Semester från semestern

Idag är det semester från semestern. Det är 36 grader i skuggan och jaga hus i den här värmen går bara inte. Så fort man kliver ur bilen blir man sjöblöt.

Nej, det blir frekventa dopp i poolen och sedan så kan man ju alltid trycka i skuggan och följa börsen i realtid vilket man inte är bortskämd med.

Två små affärer har jag hunnit med idag:

100 aktier i AstraZeneca inhandlades till kursen 544 kronor per aktie. Jag hade tidigare i veckan köpt ytterligare 100 aktier i bolaget men det kändes ganska billigt idag när ryktet om VD:s avhopp nått marknaden. Själv är jag måttligt imponerad av Pascal Soriot som knappast gjort mycket för aktiekursen så jag sörjer inte.. Totalt innehav i AZ är 200 aktier med ett GAV på 552 kronor per aktie.


Det blev ytterligare ett litet inköp i Kone och 100 aktier inhandlades till kursen €45,87 och totalt har vi nu 200 aktier i bolaget. Det är inte speciellt billigt men jag tycker att Kone är ett fantastiskt bolag  med en grym potential.

Att semestra brukar vara en rätt dyr historia för familjen Chansar mest och därför är det rätt trevligt att utdelningarna trillar in samtidigt som man dricker campari i skuggan.

I veckan har Intrum Justitia tillfört 9 000 kronor i bruttoutdelning och Orange med 7 570.


Jäklar vad ansträngande det vara att skriva ett blogginlägg. Jag tror det blir en campari till innan ett nytt dopp i poolen....

24 kommentarer:

  1. Du har en imponerande portfölj och en imponerande utdelningsnivå! Kan konstatera att jag själv skulle täcka årsutgifterna någon gång i maj med samma portfölj.

    Du förtjänar den där camparin, tycker du kan kosta på dig att ta två...

    M v h
    apelsinblomskusten@blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar!
      Jag får väl erkänna att det faktiskt blev fler än två :-)

      Trevlig blogg du har och den är nu tillagd i listan.

      Önskar dig en fortsatt trevlig sommar!
      //Cm

      Radera
  2. haha älskar att dina "småköp" är typ 10% av min portfölj! Hoppas att jag någon gång i framtiden kan göra som du och resa samtidigt som det trillar in så mycket pengar i form av utdelningar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Investerarstudenten och tack för din kommentar.
      Jag inser att det kan vara lite arrogant att kalla det "småinköp" men i förhållande till portföljstorleken så slir det ganska smått.

      Tidigare hade jag en regel att inga nya inköp fick undersiga 100 tkr så att det inte skulle bli så spretigt. Det har jag slutat med då det var rätt trist.

      Det kommer! Börjar du redan nu så kommer du ha betydligt mer i kapital än vad vi har i vår ålder!

      Trevlig sommar!
      //Cm

      Radera
  3. Passa på att njuta, med ett sånt fint hus hade vi också levt loppan ett tag. Själv blir det lite mindre köp när fina företag dippar. Köpte 400 Uniflex när de dippade idag t.ex. Blir nog även ett köp av Skanska inom kort då de är -4% i skrivande stund. Det är dock dåligt med cash i kistan, semester är som ni vet dyrt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Snålgrisen!
      Ja, det där huset var helt fantastiskt och jag inser att jag aldrig kommer att bosätta mig permanent i Frankrike utan tillgång till privat pool.

      Kul att du ligger i och jag hoppas att du gjort många bra affärer under sommaren.

      Semester är dyrt men se till att unna dig det! Du kommer att tjäna mer pengar sedan :-)

      Mvh//Cm

      Radera
  4. Härligt.

    Själv tog jag mig precis ett glas Bourgogne Rouge Clos Prieur 2012 för att fira att mitt allt större innehav i Traction utvecklats precis som jag hoppats.

    Plus 6 procent bara idag gör att jag ligger plus på drygt 40 procent sedan årsskiftet!

    Har ökat rejält i Traction under vintern och våren och nu är det välskötta bolaget mitt största innehav bland investmentbolagen.

    Resten av flaskan ska avnjutas ikväll. Skål på dig CM :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ahhh!
      Den där hade jag gärna smakat!
      Området kring Beaune är helt fantastiskt och jag har under många år hängt i Ladoix som bara är ett stenkast från från bröderna Lecheneaut.

      Fantastisk utveckling och stort grattis!
      En annan är inte i närheten av din utveckling i år men man får vara nöjd med det lilla...

      Önskar en fortsatt trevlig sommar och kom gärna med lite fler vintips :-)
      Mvh//Cm

      Radera
  5. Det är uppenbart att majoriteten av bloggarna som kommenterar här rör sig med lite mindre pengar och jag får stämma in i kören. Rejäla "småköp" och utdelningar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kaizenliv!
      Jo, jag förstår det och det kan låta lite arrogant med "småinköpen".
      Men i förhållande till portföljen så utgör småinköpen ca 0,5 procent av portföljvärdet så jag vet inte hur jag annars ska benämna det.

      Hoppas att du haft en trevlig sommar!
      Mvh//Cm

      Radera
  6. Härligt att få veta mina småköp ligger på samma nivå som din. Har köpt 3000st NetEnt vid 72kr och 1000st Proactive vid 213kr i Måndags. Nettan går bra som det brukar. Men Proactive? Vad tror du på det? Njut av Champagne och solen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt!
      NetEnt vet jag är ett välskött bolag men Proactive känner jag inte närmare till.
      Det kommer att bli bra affärer det här!

      Hoppas att du haft en fantastisk sommar!
      Mvh//Cm

      Radera
  7. När tänkte ni sluta jobba? Hur mycket utdelning siktar ni på?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,

      Det är lite oklart.
      Vi hoppas på 3 år till men det beror så mycket på vad vi hittar för bostad och vad det kommer att kosta. Så snart vi köpt vårt boende så kommer det att vara rätt enkelt att göra en plan för vår exit.

      Utdlelningen är inte slagit i sten men närmare 30 000 kronor netto i månaden ser vi nog som en miniminivå (men då räknar vi även in andra passiva intäkter).

      Mvh//Cm

      Radera
  8. HAHA! Been there done that. Då menar jag inte att jag jagat hus i utlandet utan att bli sjöblöt direkt man går utomhus eller hur bilen. Senast när jag var i Australien :)

    Hoppas det är OK att jag berättar lite om ditt husjagande i mitt veckobrev.

    Stort lycka till och ta nu ett dopp extra i poolen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej KtM!
      Visst är det vidrigt!
      Och dessutom åker jag alltid på "AC-sjukan" och blir drängförkyld efter att som genomsvettig sätta mig i en sval bil för att torka upp...

      Det blev många poolbesök denna sommar och jag hoppas att även du har haft en fin sommar!

      //Cm

      Radera
  9. Hej CM!
    AstraZeneca! Ja, det är en av mina favoriter så även jag köpte till 100 aktier när spekulationen fick fart kring ryktet om VDs avgång. Det jag sitter och väntar på är resultatet från Fas 3 av studien för godkännande av lungcancermedicinen 'Mystic'. Man annonserade i februari att resultatet skulle komma i halvårsskiftet men än har det inte kommit. Är det positivt, vilket många bedömer är troligt, blir det en rask uppresa - sägs det... Men som sagt, än har inget resultat publicerats. Kan kanske bero på att halvårsskiftet även kan inkludera juli månad i någon mån. Det är inte så noga nu för tiden!
    Mina favoritplatser i le Midi et demi var Collioure, Banuyls, Argeles-sur-Mer och Perpignan. Men där har det ju blivit svindyrt och är inte så idylliskt längre. I alla fall inte på samma sätt. Jag var där på somrarna under 50- och 60-talet! Själv skulle jag idag söka mig uppåt/inåt landet. Om inte annat så för att slippa hettan och Afrika-vindarna på sommaren!
    Lycka till! Följer med stort nöje ert sökande!
    Svala (fast varma)sommarhälsningar!
    Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gunilla!
      Jag antar att även du ökade i AZN efter de trista beskeden om "Mystic".
      Även om det tar lite tid med återhämtningen så inkasserar vi en rätt trevlig DA undertiden vi väntar.

      Tack för alla tips! Även om jag inte besvarat kommentarerna så har jag läst och besökt alla ställen du nämner. Vi bodde i Collioure och hade det som bas när vi åkte runt i de södra delarna och sedan bytte vi "bas" och bodde en vecka i Sète för att åka runt lite längre norrut.

      Vi har en lång lista på byar som kan vara kandidater för ett permanentboende så vi kommer att ha en aktiv höst att leda boende :-)

      Jag hoppas att du har haft en fantastisk sommar och stort tack för alla dina tips!

      Mvh//CM & fru CM

      Radera
  10. PS . Om du inte redan vet så har du dementin av AstraZenecas VDs avgång här.https://www.avanza.se/placera/telegram/2017/07/14/astra-zeneca-pascal-soriot-fortsatter-som-vd.html
    /Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      När jag läste din kommentar så kände jag inte till det så stort tack!
      Mvh//Cm

      Radera
  11. Ser att du kör vanligt depåkonto istället för ISK/KF och att du betalt nästan 80 000 kr i skatt hittills i år bara på utdelningar.

    Mitt tips är att du gör alla köp av svenska aktier i ISK eller KF. Just nu är den årliga skatten på 10 000 000 i kapital under 40 000 kr, dvs hälften av vad du redan betalat i år. Dessutom är alla försäljningar skattefria. Som bonus blir det lättare att deklarera. För utländska aktier föreslår jag KF, så slipper du ansöka om kvittning för dragen källskatt på utdelningar.

    Tänk dock på att om du flyttar in aktier i KF/ISK så utlöses reavinstbeskattning på ev värdeförändring, så om du har innehav med stora vinster så kan det vara bättre att låta de aktierna stå kvar i vanlig depå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kanaljen!
      Tackar för din kommentar!

      I nuläget så ligger ca 20 procent av innehavet i ISK och övrigt i en vanlig VP-depå.
      Precis som du är inne på så är många av innehaven rätt gamla med flera hundra procent i vinst och det skulle bli skattemässigt rätt dyrt att att avyttra och återköpa i ISK.

      Just nu kör jag en kombo - ca 50 procent i ISK och 50 procent i VP när det gäller nyinköp. ISK är fantastiskt men det är rätt skönt att kvitta bort förluster när det rasar på börsen och jag tror att vi kommer att få en sättning i relativ närtid efter några fantastiska börsår.

      Mvh//Cm

      Radera
  12. Kom tillbaka från semestern nu.. ser fram emot ditt inlägg om cirkus Löfven och hans tre kumpaner :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha!
      Tackar :-)

      Jag är tämligen övertygad om att vi bara sett början på den här skandalen och jag kommer naturligtvis ta varje tillfälle att nagelfara och håna de fyra musketörerna i kommande inlägg :-)

      Mvh//Cm

      Radera