1 jan. 2017

Årsbokslut 2016

Ytterligare ett år har passerat och det är dags att sammanfatta året 2016.

Det känns rätt absurt att jag för tredje gången sammanfattar vårt börsår här på bloggen. Efter att jag skrivit våra första inlägg så tyckte jag nog att om bloggen fick leva ett år så var det bra nog - nu är vi inne på år tre.

Jag är definitivt inte en normalbloggare och om min omgivning skulle vara medvetna om mitt bloggande så skulle det bara vara en tidsfråga innan det kom två bastanta herrar med en varm tröja som man knyter bakom ryggen - karlfan är ju helt knäpp!

Jag är fortfarande rätt fascinerad över antalet besökare vi har trots antalet förvirrade blogginlägg som publicerats men det är jäkligt kul och jag vill tacka alla Er som tagit sig tid att skriva en kommentar.

2016 har varit ett rätt bra år för familjen Chansar mest. Vi har har haft hälsan i behåll, förutom att herr Cm åkte på influensan i december och som följdes upp med en vestibularisneurit - ni behöver inte googla, det är en förkylning som sätter sig på balanssinnet vilket är rätt obehagligt. Jag är dock i gott sällskap då det är jag och Silvia som drabbats av åkomman...

Ekonomiskt då? Jo, det gick väl rätt ok.

Vi hade väl lite egoistiskt önskat en rejäl sättning på börsen för att påskynda vår exit från arbetslivet. Men icke - Trots Brexit och The Donald så stängde börsen rejält på plus inför årsskiftet.
Även vi har haft en positiv börsutveckling - kanske inte i nivåer med många övriga ekonomibloggare men vi är trots det väldigt nöjda med våra 15 procent, en dryg mille är ju pengar det med...


Portföljvärdet per den sista december uppgick till 9 244 065 kronor när nuvarande belåning på 94 149 kronor är borträknat. Det innebär en ökning med 1 773 173 kronor jämfört med föregående år vilket är rätt trevlig och vi är naturligtvis fullt medvetna om att det går lika kvickt åt andra hållet


Utdelningar
Utdelningsmässigt gick det ju rätt hyggligt och årets enda målsättning med en tioprocentig utdelningsökning uppnåddes. Vi inkasserade 311 703 kronor i bruttoutdelningar vilket innebär en ökning med 12 procent från föregående år.
Vi förnyar våra målsättningar och hoppas på ytterligare 10 procent för 2017.


Sparande
Förutom min rätt rejäla bonusutbetalning så har det varit knapert med sparandet. Visst, vårt tvångsamorterande på bostadslånet i Frankrike har varit en bidragande orsak och vi har under året behövt amortera €5 320. Det finns dock en viss potential att förbättra sparandet och vi får se hur vi resonerar framöver.

Nä, nu är det dags att utnyttja semesterskägget och göra livet osäkert för alla hipsters på Söder - God fortsättning på er alla!

17 kommentarer:

  1. Grattis till en kanonavkastning över index! Själv kan jag inte slänga mig med samma nivå i år efter mina stjärnsmällar i Betsson och Novo, nåväl, får tänka på 2015 och fokusera på 2017 ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Aktiedepån!
      Det är alltid kul att få smiska index men vissa år så går det helt enkelt inte. Och precis som du skriver i ditt inlägg så är det bara att lyta blicken och titta på ett längre perspektiv.
      Önskar dig ett fantastiskt börsår!
      Mvh//Cm

      Radera
  2. Du är så underbart smådryg!
    " en dryg mille är ju pengar det med..."
    I´m a fan :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha!
      Det där var faktiskt omedvetet :-)
      Mvh//Cm

      Radera
  3. Känns skönt att jag spöar dig på ett område iaf. :) Har något högre värdeökning på portföljen än dig. Men i övrigt är det bara att lyfta på hatten och gratulera. Sjuk porföljutveckling! Hoppas 2017 blir minst lika bra. Gott nytt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar Dividendbomber!
      Nu har även jag hittat till din blogg och du har onekligen en trevlig portfölj!
      God fortsättning!
      //Cm

      Radera
  4. Ett stort grattis till en fantastiskt utveckling under 2016! Dryga 600k i sparande trots ert vidlyftiga leverne, helt makalöst. Vi håller tummarna för en rejäl sättning, så att vi kan handla aktier till lite trevligare nivåer.

    God fortsättning från ett varmt Asien.

    Mvh
    /GL

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stort tack GL!
      Jag hoppas att ni njuter av ledigheten och av värmen!
      Och på din blogg så har jag förstått att ni är i Asien i ytterligare två veckor!
      Jag är inte alls avis ;-)

      God fortsättning!

      Mvh//Cm

      Radera
  5. Gott Nytt År får man säga! Sitter själv och räknar ihop 2016 och då jag inte har en blogg får jag väl presentera siffrorna här:

    Utgifter: 231000 kr (inkluderar en 3 veckors semesterresa till Vietnam för hela familjen)

    Inkomster (inkl utdelningar): 620000 kr
    Utdelningar: 15100 kr
    Genomsnittlig sparkvot: 68%
    Sparande (inkl amortering av huslån): 424000 kr

    Allt som allt ett hyggligt år. Jag har bytt jobb vilket resulterade i ett betydligt lugnare liv men kanske 8000 netto mindre i kassan per månad pga. sämre bonusar. Men det behövs lite lugn och ro när man har två småbarn, jobbade innan ett mycket hektiskt liv. Utdelningarna var inte speciellt höga, men under 2017 är målet att få utdelningar värda 90000 kr. Har skiftat över mycket av sparandet från fonder till aktier under 2016 vilket har gjort att utdelningarna släpar efter en hel del.

    Sämsta köp 2016 sett till värdet: Telia och Novo samt Capacent Holding
    Bästa köp sett till värdeutveckling: Nordea, Yara, SEB

    Strategiska mål 2017: Hålla mig lugn gällande preffar, ligger på 20% preffar i portföljen vilket inte får växa mer. Fortsätta trycka in 25000/månad i utdelningsaktier. Kanske sälja av Telia som kommer att sänka utdelning 2017. Väntar till de går +-0 sen adjöss.

    I övrigt har vi ytterligare en Asien-resa planerat vilket kommer att gräva hål i kassan. Men man måste leva också, och med vår sparkvot kan vi gott unna oss lite lyx. Kommer att vara lite föräldraledig vilket också kommer att påverka inkomsten. Dock kommer utdelningarna att ta fart rejält 2017 vilket gör att den där berömda snöbollen kommer att börja rulla och växa i storlek ordentligt.

    Hyser stor förhoppning om att 2017 blir ett bra börsår. Sen vilka marknader eller branscher som kommer att gå bra/dåligt har jag ingen aning om :=) Man får ju chansa lite...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack för en kul kommentar!
      Imponerande siffror och ett sparande på 424000 kronor är ruskigt bra jobbat!

      Men varför inte slå till med en egen blogg? Till och med klåpare som jag fick ju till det. Du kommer från start ha en trogen läsare :-)

      God fortsättning på dig!
      Mvh//Cm

      Radera
    2. Ja det kanske kan vara något. Få se om jag kan hitta min egen "pitch", är ju vare sig aktieexpert eller extremsparare...

      Radera
    3. Det är inte vi andra heller så det är lugnt!

      Radera
  6. Snyggt jobbat CM och grattis till ett väldigt fint 2016!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack VtF!
      Även om jag inte lirar i din division så är vi nöjda med det lilla ;-)
      Hoppas att ni får ett fantastiskt 2017!
      Mvh//Cm

      Radera
  7. Mycket bra sammanfattning av året!

    Alltid bra att du amorterar på ert semesterboende trots att sparandet blir "lidande". 300k per år i utdelning som återinvesteras skulle jag däremot inte kalla lidande :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack KtM!

      Haha - det där med ammorterandet sker under protest men det är väl bra trots allt :-)
      Jag noterar att även du har haft ett bra börsår - kul!
      God fortsättning!
      Mvh//Cm

      Radera
    2. Jag försöker se amortering som sparande det också, då blir det lite "lättare", även om direktavkastningen är usel med de låga räntor vi har.

      Radera