7 jan. 2017

Årets första utdelning

Då har årets första utdelning trillat in på kontot. Det är Wal-Mart som betalar ut 0.5 dollar och då vårt innehav uppgår till 350 aktier så kan vi inkassera 1 593 kronor i bruttoutdelning.

Det känns rätt skönt att det redan trillar in lite pengar i aktiedepån. Precis som förra året så har vi bara en enda målsättning med vårt sparande och det är att bruttoutdelningen ska öka med minst 10 procent per år.


Visst är det kul att se att det totala portföljvärdet ökar men det går fort i hockey och det kan halveras på nolltid. Direktavkastningen över tid brukar vara mer stabil även om den med kan sänkas i ett trist börsklimat.

För att uppnå våra mål så behöver vi få in 342 873 kronor i bruttoutdelning och jag kan meddela att det börjar bli rätt körigt med att uppnå målsättningen med en tioprocentig utdelningsökning. Tillfört kapital i form av sparande spelar mindre roll nu när det totala kapitalet ökat så förbaskat.

För 2016 lyckades vi faktiskt uppnå målsättningen och med 311 703 kronor brutto vilket  motsvarar 12 procent i utdelningsökning. Netto blev det faktiskt lite mer då vi under föregående år flyttat över delar av portföljen till ISK.

9 kommentarer:

  1. Men du är helt fantastisk!
    Du har ingen reklam på bloggen och skriver inga sponsrade inlägg och det är så genuint!
    Uppskattar att du lägger ned sån tid på att svara på kommentarer och jag förstår att det tar en massa tid men det uppskattas verkligen.

    Stor rymdkram till dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för berömmet och en stor kram tillbaka! :-)
      Mvh//Cm

      Radera
  2. Hej!

    Jag har följt dig nästan sedan du startade din blogg men aldrig tidigare lämnat kommentar. Därför vill jag börja med att tacka för en fantastiskt bra och underhållande blogg.

    Att ha 10 % utdelningsökning som mål tycker jag är bra men som du skriver kommer det att bli svårare när nytt kapital spelar mindre roll. Jag tittade över min egen utdelning mellan olika år och det har gått uppåt de flesta åren men även minskat ett par år. Det händer ju att bolag sänker sina utdelningar och det blir svårt att väga upp med andra utdelningar. Jag tror inte på idén att sälja en aktie direkt efter utdelning för att köpa ett bolag som ännu inte haft sin utdelning, men finns det inte en viss risk att man lockas att göra så om målet är att utdelningarna ska öka med 10 % per år?

    //Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om aktierna ligger i en vanlig depå är det fel att sälja efter utdelning. Då ryker en del i skatt samma år. Bättre då att alltid köpa direkt efter utdelning och få lägre kurs och ingen skatt det året.

      Radera
    2. Hej Mia!

      Tack för de vänliga orden och att du tog dig tid att lämna en kommentar :-)

      Nu när portföljvärdet dragit iväg så blir det svårare att hjälpa till att bibehålla vårt mål med en tioprocentig utdelning. Det kapital vi mäktar med att överföra till portföljen blir procentuellt allt lägra då våra löner inte haft samma utveckling.

      Målet är trots allt bara en målsättning och jag skulle inte "jaga" för att få denn där utdelningen och köpa precis innan x-dag. Ni har vi största delen av vår depå i en traditionell aktiedepå och det är fruktansvärt en fruktansvärt effektiv metod för att hålla sig ifrån allt som heter kortsiktiga investeringar :-)

      Tack för din kommentar!
      //Cm

      Radera
  3. Bonjour Monsieur CM,

    Med flera miljoner kr i orealiserade vinster på vp-konto, drar du av skatten från portföljvärdet mentalt eller tror du att det kommer gå att kvitta bort allt mot förluster över tid genom vältajmade affärer?

    Tack för en bra blogg (-:

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bonsoir mesdames!

      Jäpp! I skrivande stund så vill Maggan klå oss på 1,3 miljoner i skatt och det känns ju rätt olustigt..

      När jag gör mina kalkyler så räknar jag med att vi verkligen kommer att åka på den där beskattningen men rent rationellt borde jag veta att vi delvis kommer att komma undan.

      Vi har haft en fantastisk börsutveckling de senaste åren men jag är så medveten om att kommer trista börsår och då gäller det att vara alert och att agera och kvitta bort vinsterna.

      Tack för en trevlig kommentar!
      //Cm

      Radera
  4. Grattis till uppnått utdelningsmål!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stort tack Sensim!
      Önskar dig en trevlig kväll!
      //Cm

      Radera