1 maj 2018

Månadsrapport april

Månadsrapport april
Depåvärde 10 784 067 kr (1,2 % för året)
Bruttoutdelning 191 377 kr (för året)

Årets första månadsrapport sådär några månader för sent..
När det är hektiskt med det privata så är inte bloggandet direkt prioriterat.
Men om energin rinner tillbaka så är det slagläge för många dryga inlägg då årets valrörelse är den smutsigare i mannaminne och det lär ju vara rätt enkelt med billiga och elaka inlägg framöver.


Portföljförändringar
Väldigt sparsamt då jag tror att vi får en korrigering senare i år. Men och andra sidan är jag rätt ambivalent då jag lever efter devisen "far more money has been lost by investors preparing for correction". Under året har 20 Sanofi inhandlats till €70,02 och 500 SHB till 94,38 kr vilket innebär att vi har en rejäl kassa om det blir lite utförsåkning.

Utdelningar
Året har börjat rätt trevligt med dryga 190 tkr i utdelningar. Vad vi fått ackumulerat i utdelningar har jag ingen aning om men det är ett oerhört tramsigt mätetal. Totalt så räknar jag med 360 tkr för året - inget man kan leva på men allt återinvesteras.


Sparande
Skulle egentligen vara noll för året men vi fick 50 tkr över som flyttades över till aktiedepån. Vi får se om pengarna stannar där då vi börjat vår exit från arbetsmarknaden. Fru Cm är först ut och efter en månad som "pensionär" kan jag konstatera att det ser rätt trevligt ut...

17 kommentarer:

  1. Hur ser årsprognosen ut? Läska oss gärna :-)

    SvaraRadera
  2. Välkommen tillbaka - kul att höra av dig igen! Jag ser fram emot framtida, dryga inlägg, men att få en uppdatering av den stors portföljen och tillhörande utdelningar är också intressant.

    Lucka till med era ”exits”.

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
  3. Välkommen tillbaka CM, alltid kul med lite uppdateringar! Har Fru CM redan blivit "pensionär"? Vad kul, berätta gärna mer om hur ni fördelar arbetsuppgifterna där hemma, och hur det påverkar sparandet att inte längre ha två förvärvsinkomster.

    Kan bara konstatera att vi hade levt gott på 360000 kr netto/år ;)

    SvaraRadera
  4. Äntligen! Du är saknad i bloggosfären. Ser fram emot mer frekventa inlägg.... :-)

    SvaraRadera
  5. Roligt att se ännu ett inlägg!

    Inledningsvis nämnde du den kommande valrörelsen. Jag skrev just om detta i inlägget:

    https://minkvalite.blogspot.se/2018/04/dubbla-budskap-i-valtider.html

    Kanske inte så elakt, men en lite reflekterande text - saker som åtminstone jag grunnar på.

    Jag kollar på dina utdelningar, och det finns innehav som jag varit sugen på länge som Astra Zeneca, Volvo mm.

    Det tar alltid skruv härute när man nämner politik eftersom premierar inlägg om "Hur du blir rik väldigt snabbt".
    Folk tycks bli upprörda för att man inte skriver allena om aktier?

    Well, well denna gång kunde jag inte låta bli. Detta val kommer att bli skitigt med många slag under bältet.

    Droppa gärna förbi och säg vad du själv tycker.

    Mvh VÄL

    SvaraRadera
  6. Riktigt ordentlig portfölj! Ser på skillnaden i brutto och netto att ni har vanlig depå, varför inte ISK?
    /M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han brukar säga att det skulle utlösa för stora reavinstskatter om de flyttar till en ISK. Antar att 10-20% av kapitalet skulle försvinna.

      Radera
    2. Återinvestera utdelningen i en ISK eller KF då du redan har skattat av vinsten

      / Anonym

      Radera
  7. pretty pretty pretty good

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för den! Älskar Larry David :-)

      Radera
  8. Också svårt att hitta rätt ställen att återinvestera i? Man kanske skulle göra det enkelt (men pilligt) och stoppa tillbaka utdelningarna i aktierna de kommer från.

    SvaraRadera
  9. Jag gillar bilden och bildtexten: "jag hade energi men nu har jag tappat bort den" ;) Så känner jag idag.

    Ha en go dag CM!

    SvaraRadera
  10. 30000:- i månaden...
    jafyfan, vem kan leva på det ;)
    Skåål!

    SvaraRadera
  11. Är det inte dags för en uppdatering snart?

    SvaraRadera
  12. Ja, här var det tomt :/ Förväntar mig ett vindrypande inlägg såhär i valårstider.

    SvaraRadera