1 okt. 2017

Månadsrapport september

Månadsrapport september
Depåvärde 10 846 600 (4,5 %)
Bruttoutdelning 7 947 kr

Jag är väl medveten om att månadsrapporterna knappast är så spännande för alla andra än mig själv. Men det är faktiskt de här och årsrapporterna jag själv återkommer till och övriga inlägg är ofta "fire and forget".
Veckan som gått har varit rätt tragisk och är det inte NCC eller ICA som agerat bojsänken så är det HM. Därför är jag rätt förvånad när jag sammanställer månadsrapporten och vi är upp drygt 466 000 kronor sedan föregående månad och det är ju pengar det med.

För första gången sedan vårt seriösa återtåg till börsen så kan jag konstatera att index kommer att spöa oss vilket är rätt trist. I nuläget är vi 7,52 procent upp och det är alldeles för dåligt även om det blir lite stålar på sikt.



Men trots mina taffliga investeringar så ratar jag indexfonder framöver. Nu är det Europa som gäller och jag har via bloggen fått lite tips som jag ska gå igenom.

Portföljförändringar
Det har varit rätt stillsamt med investeringar under september och detta trots att vi har mer likvida medel än vad vi brukar ha. Men förhoppningsvis så ska vi sätta sprätt på stålarna i närtid.

Månadens shopping:
- 1 september inhandlades 50 aktier i Johnson & Johnson till kursen $131,43 och totalt uppgår innehavet till 250 aktier.
- 4 september inhandlades 200 aktier i H&M till kursen 199,70 kronor och totalt uppgår innehavet till 3 800 aktier.

Utdelningar:
Inga större belopp men totalt 7 947 som brutto fördelas enligt nedan:
- Wal-Mart, 1 418 kronor
- AstraZeneca, 2 960 kronor
- Johnson & Johnson, 1 334 kronor
- McDonald´s, 2 235 kronor

Sparande
Faktiskt! 60 000 kronor överflyttades till aktiedepån! Men sparandet lär vara rätt kortvarigt då kaffemaskinen börjar lukta rätt bränt och en ny kostar närmare 30 000 kronor vilket suger rätt rejält.

22 kommentarer:

  1. Gokväll herr Chansar mest!

    Vad dricker du för kaffe egentligen?

    Vågar man rekommendera https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1596482 ;-)

    Trevlig söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God kväll!

      Vi dricker gärna Mauro-kaffe. Rätt dyrt men det är en liten vardagslyx vi gärna tar för atr genomlida vardagen.

      Önskar dig en fortsatt trevlig söndag!

      Radera
  2. Du är en underbart kontrast i snålbloggarsfären, tack!

    SvaraRadera
  3. Härlig månadsrapport! SKönt att ni lägger pengar både på sparande och på livsnjuteri. Nu blir jag dock nyfiken, vad är det för kaffemaskin ni pratar om?

    Har testat de flesta "kaffemaskiner" och inget gör så gott kaffe som en vanlig bryggare för 399 från elgiganten där man häller i malda bönor och vatten. Har testat en svindyr inbyggnadsmaskin från Miele men det som kom ur den var nåt mysko med skum på toppen, och som smakade som snabbkaffe, ägaren påstod den hade kostat 15000 kr. Bluärk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha Snålgrisen!

      Det är ju en svindyr Miele inbyggnads vi har hafr under många år :-) Den ÄR faktiskt en fanastisk maskin efer lite justeringar och naturligtvis rätt kaffebönor - vem kan leva utan ett paket mauro.

      En ny maskin kommer att kosta 25.000 tkf och inte 30.000 som jag raljerande i inlägget. Sjukt trista pengar men det är det fan värt! Vardagslyx ftw!

      Önskar dig en fortsatt trevlig helg!
      //Cm

      Radera
  4. Dina månadsrapporter är Awesome och här har du en som följer dem med glädje :) handlade också mer hm på den nivån men blir så galet less alla som tycker att jag köper helt åt helvete.
    Men men, mina pengar, mina aktieköp :D

    Take care!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack KtM :-)
      Månadsrapporterna är inte så spännande men jag själv återkommer rätt ofta till dem själv.

      Du har ju en liknande strategi som jag så det är bara att ligga lång och hämta in utdelningarna över åren!

      Önskar dig en fortsatt trevlig helg!
      //Cm

      Radera
  5. Ska du teckna nåt i den rika floran av nyemissioner? Små belopp förvisso men ofta några säkra procent...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var lite intresserad av att teckna någon halv procent bioarctic men det blir nog inget av :)

      Radera
    2. Hej!
      Jag tecknade rätt frekvent i nyemmisioner under en period, då precis som du är inne på, att det i nästan alla fall har varrit en "no-brainer".

      Jag har inte gjort det på senaste tiden då jag tröttnat på den usla tilldelningen och det i kombo att jag inte normalt sett har möjlighet att följa börsen när den är öppen.

      Hade jag haft ett mer noralt arbete så skulle jag teckna allt just nu :-)

      Trevlig kväll!
      //Cm

      Radera
    3. Tack ska du ha för svaret :)

      Jag har enbart tecknat en gång och det var faktiskt nu i Climeon. Givetvis blev det ingen tilldelning för mig.

      Detsamma. Kör hårt!

      Radera
  6. Riktigt imponerande portfölj.
    Följt din blogg i några månader nu och du inspirerade äntligen mig till att damma av alla uträkningar jag gjort angående mina portföljer och slänga ihop det på en blogg också! Kom gärna med synpunkter!
    Keep up the good work!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej ung & ekonomisk!
      Tackar och jag hoppas att du snart får fart på bloggen med lite fler inläg.
      När det är gjort så lånkar jag och flera andra till dig.

      Önskar dig en fortsatt trevlig helg!
      //Cm

      Radera
  7. Är +7,5% så illa? Jag verkar ligga samma och det känns ok. Sedan så är det ett helt kvartal kvar på året så jag skulle inte ta ut vare sig framgångar eller bakslag ännu. Det är svårt att veta hur favoritaktierna bland spekulanterna blandas om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Daniel!
      Du och jag har väl en rätt lika investeringsprofil där vi är rätt defensiva och gärna vill behålla kapitalet och kanske inte vill riskera att satsa pengar på den där potientiella kursraketen som vikväl kan krascha vilken dag som helst.

      Jag är fortsatt rätt defensiv även om likviderna börjar bli rätt hög..

      Trevlig kväll!
      //Cm

      Radera
  8. Spreaden på "frihetsbloggarna" är härligt stor! Från den ena där det pratas om att man nån gång kan unna sig en köpkaffe på stan, till den andra där det köps kaffemaskiner för 30 000:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Signs!
      Min väg är naturligtvis den rätta :-)
      Att snåla sig till döds är ett rätt tåkigt liv att leva och jag tror att metoden "lagom" är bättre.
      Vi lever bara en gång och se till att njuta av det och spara tillräckligt för framtiden men lev i nuet.

      Mvh//Cm

      Radera
  9. Kaffemaskin? Följande utrustning krävs: Kvarn: Mazzer Major Electronic. Kaffemaskin: Alex Duetto.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha Dividendbomber!
      Helt riktigt! Been there, done that and got the t-shirt.
      Naturligtvis är det den rätta utrustningen men 06:00 på morgonen är det mer prio att bara trycka på en knapp :-)

      Trevlig helg!
      //Cm

      Radera
    2. Uselt! Allt som inte är helt manuellt och skrangligt italienskt är förbjudet. ;)

      Men visst förstår jag skönheten i en helautomatisk maskin om inte annat klockan 06. Att värma upp min Duetto tar två timmar så timer är ett måste för morgonespresson.....

      Radera
  10. En kaffemaskin kostar några hundralappar.
    Eller om man vill vara ännu snålare kan man koka lite vatten i en kastrull.

    SvaraRadera