13 aug. 2017

Röd vecka

Då har ytterligare en jobbvecka passerat och trots att man tvingats att arbeta för att dra in lite stålar så är det på totalen ner rätt rejält. Bara i fredags så stannade depån på minus 1,16 procent vilket innebär att vi genast blir drygt 100 000 kronor fattigare och då känns det rätt tröstlöst att jobba hem dryga 8 000 kronor efter en allmänt en trist arbetsdag.

Men en volatil börs ger även lite öppningar för nyinköp och 100 Astra Zeneca letade in sig i depån. Tyvärr så spelade mitt främsta köpobjekt på blått och jag får fortsatt vänta på mitt insteg i bolaget. Det är en rätt låg omsättning i aktien och jag avvaktar tillsvidare med att nämna vilket bolag jag avser.


Jag skrev mitt första blogginlägg för snart tre år sedan och primärt var det för att spy ut min jobbångest. Sådär en tre år senare kan jag konstatera att det inte precis har blivit lättare att gå tillbaka till jobbet efter en lång och skön sommarsemester.

Förhoppningsvis är arbetsfrihet bara ett par år från nu och jag blir för varje år mer övertygad om att emigrera så snart vi bara har möjlighet.

Hur mycket pengar som krävs för att ta det slutliga steget är naturligtvis den största faktorn. Vi har de senaste åren ägnat en stor del av vår ledighet att reka områden vi vill bo i och man blir lätt ambivalent. Hjärnan säger naturligtvis Portugal men låga kostnader och ett i allmänhet billigt leverne. Hjärtat säger Frankrike och trots att vi nu har besökt alla kommuner så är det trots allt Provence som lockar. Vi har tittat på mängder av områden och tillgängliga hus men det kommer kanske sluta med det som vår Property Managarer i Nice säger - köp tomt och bygg! Men vad kan gå fel med det....?

Fram tills dess att vi köpt vårt boende så är det svårt att göra någon seriös budget och kalkyl och vi "sparar" vidare fram tills dess att vi hittat ett lämpligt objekt, hus eller tomt...
"Sparar" är naturligtvis ett relativt begrepp och vi är knappast några snålsparare som tittar på prislappen när vi handlar ingredienser till middagen men vi undviker att köpa ny bil var tredje år vilket är rätt vanligt bland mina bekanta. 

Mängden idioter på twitter som tror att en sparad tusenlapp i månaden kommer att ge dem ekonomisk frihet är förhållandevis många och jag är så förbannat less över alla moralister som gnäller över brukandet av tobak och alkohol - vi har i allmänhet mer stålar än vad ni har så sluta gnäll och krama en ek eller något.

Jag tittar rätt sällan in på bloggen men ibland så har det kommit en del spam då kommentarsfältet är öppet. Denna gång så var det mer genant än vanligt och jag väljer att göra spammaren en tjänst och publicerar inlägget i sin helhet innan det ryker från kommentarerna.

GOD DAG MITT MÄNNISK AV SVERIGE TESTIMONI PÅ HUR JAG FÅR LÅN ATT KÖPA EN HUS FRÅN EN VERKLIG OCH GENUIN LÅNBOLAG CALLED JOSE LUIS Låneföretag. Jag är väldigt lycklig idag och gud sjunker Jose LUIS låneföretag , Jag heter Margarida Maria Jag är från Stockholms stad i SVERIGE Jag är gift, jag har letat efter ett äkta låneföretag de senaste 5 månaderna, att köpa ett hus Allt jag fick var en massa bedrägerier som fick mig att lita på dem och i slutet Av dagen tog de mina pengar utan att ge någonting i gengäld, allting Mitt hopp var förlorat, jag blev förvirrad och frustrerad, jag ville aldrig ha något att göra med låneföretag på internet, så jag gick för att låna lite pengar från en Vän, jag berättade för henne allt som hände och hon sa att hon kan hjälpa mig det Hon känner till ett låneföretag som kan hjälpa mig med någon mängd lån Behövs av mig med en mycket låg ränta på 2%, att hon bara fick en Lån från dem, instruerade hon mig på hur man ansöker om lånet, gjorde jag Precis som hon sa på Köpa bostad i Frankrike

Helt fantastiskt eller hur?

21 kommentarer:

  1. Haha chansar mest! Du är jädra kul alltså, alltid lika snabbt in på din blogg och kollar när jag ser att du lagt ut ett nytt inlägg. Väldigt olik de flesta andra bloggarna, fortsätt med det . Kör hårt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack drömmaren!
      Kul att se dig igen! Du har varit lite frånvarande den sista tiden men kommer det bli lite mer aktivitet på din blogg nu framöver?

      Mvh//Cm

      Radera
  2. Haha! Underhållande som vanligt!
    Men du måste agna med mindre bitar. Det betet var alldeles för genomskinligt och ingen kommer att nappa.
    /T

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Jo, jag vet..
      I PM har jag hört fån många "gamlingar" att det där var lite för enkelt.

      Men jag får skärpa mig och vara mer diskret när jag provocerar framöver.
      Men helt misslyckat blev det trots allt inte och det blev lite tjafs på twitter :-)

      Trelig helg!

      Radera
  3. Haha, som vanligt god underhållning 😂

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack VtF!

      En AW i september när allt är på rull?

      Mvh//Cm

      Radera
  4. Kul inlägg som vanligt. Ja har man stålarna så är det ju dumt att välja mellan nöjen och sparande, men för de allra flesta är några tusen i månaden genom att dra ner på abonnemang och "onödiga" nöjen en viktig pusselbit i det totala sparandet. Sen är det ju som du märkt stor skillnad på inkomsterna när man är egen företagare med god kundbas än att vara löneslav som får betala statlig skatt :=)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Snålgrisen!
      Tackar!
      Precis - även om jag mest ville provocera en smula så är det ju så att någon tusenlapp i månaden för "onödiga" nöjen kanske inte är så mycket i det långa loppet. Vi jobbar rätt hårt om dagarna och jag tror att det är nödvändigt att få lite treats då och då för att palla med i långa loppet.

      Du har helt rätt i att det skiljer sig rätt rejält med intäkterna som egen. Speciellt om man har lyckats bygga upp ett brett kontaktnät och kundbas. Har man inte det blir det rätt snabbt ganska trist och då vill man gärna ta anställning...

      Trevlig helg!
      //Cm

      Radera
  5. Härligt med ett nytt blogginlägg, har följt dig sedan start och haft liknande ambitioner.

    Själv har jag oförhappandes fått en lite tidigare exit än beräknat, är sjukskriven för utmattning och är nu inne på andra halvåret och är absolut inte fit for någon som helst fight.

    Har sedan länge tänkt gå i pension om ett år, vid 55 när det går att plocka ut tjänstepensionen, men har börjat tveka.
    Måste vara helt ärlig och det är att jag saknar jobbet, som jag tidigare hatade så innerligt.

    Även om jag nu alltså inte är frisk, så uppskattade jag de första månaderna något oerhört. Det kan jag inte förneka.

    Men nu börjar det krypa i kroppen, att inte ha ett sammanhang där man behövs och gör någon slags nytta, är faktiskt en ganska så skum känsla, är lite som att sitta på en öde ö och inte ha en susning om vad man ska göra med all tid som man plötsligt fått över.

    Har börjat gymma lite och blivit en riktig hemmapysslare, aldrig har de varit så städat och nymålat hemma, men det räcker inte i alla fall för mig.

    OM jag kan komma tillbaka till jobbet i framtiden ska jag jobba deltid, det tror jag är den bästa lösningen för oss som har råd med det.

    Jag tycker att du ska försöka göra en exit light, lägg företaget i malpåse och ta ett sabbatsår på hemmaplan och känn efter om du tror att du är inne på rätt spår.

    Visst, det kostar en del men kan vara värt det i det långa loppet.


    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Och tack för din kommentar!

      Hoppas verkligen att du är på bättringsvägen då utmattning verkligen inte är att leka med och tyvärr så måste man acceptera att det i de flesta fall tar lång tid innan man är tillbaka.

      Vi hade precis som du planerat att börja nalla av tjänstepensionen vid 55 om inte utdelningarna täcker de omkostnader vi har när vi slutat att yrkesarbeta.

      Jag tycker att det är intressant att få höra att det börjar "krypa i dig" efter drygt ett halvår som tidigare. Men kan det även bero på att du inte ännu inte är helt tillbaka och kanske inte ännu orkar engagera dig fullt ut i andra intressen?

      Tack för det goda rådet! Som egenföretagare så öppnas nya möjligheter och det finns möjligheter till en mjuk exit.

      Hoppas på ett snabbt tillfrisknande och jag önskar dig en fantastisk helg!
      Mvh//Cm

      Radera
  6. Tycker faktiskt du ska ta kontakt med "Margarida Maria", hon verkar helt seriös, så du kan få en dunderdeal med "Jose LUIS låneföretag" ha ha ha.

    Jafyfan, det äckliga är att en del går på det här tyvärr!

    Tror mig ha sett att hon el. nån annan har skrivit i din blogg tidigare med dom här "superlånen"!?

    Läste även att "miljonär innan 30" nu går i pension till jul...grrrr :D

    Ta Frankrike (jag siktar på Spanien, typ Torrevieja), tror ni skulle trivas bäst där, eftersom ni redan känner till det nästan som ett andra hem, och förmodligen kan en del franska nuförtiden...verkar ju vara ett hyffsat väder året om (lägst 8*).

    Har inte Twitter, så min fråga är: vad är det för några som gnäller på alkohol och tobak?? Fan, nåt kul måste man ju ha!!
    Skåål :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min fru gnäller att det blir för mycket rödtjut och bärs under semestern ;) Tobak nyttjar vi dock inte...

      Radera
    2. Hej Belseful!

      Och tack för att du inte tröttnar på mig :-)

      Haha - att jag publicerade den där spamkommentaren var för att den var värre än vanigt. Tyvärr har du ju helt rätt att någon måste ju gå på det där för annars så hade väl jag inte fått den där typen av kommentarer så frekvent.

      Hehe - vi får väl se om miljonären verkligen går vid årsskiftet :-) Sannolikt så blir det egen firma och jobbar vidare i det - jag bettar i alla fall på det.

      Efter flera års rekande så ligger Frankrike närmast hjärtat. Tyvärr så är det så förtvivlat svårt att hitta det boende vi vill ha. Men vi ger inte upp!

      Yes! Jag trollade en smula på twitter och även i det här inlägget. Det är nästan lika enkelt att provocera snålbloggare som veganer :-)

      Skaffa dig twitter - det kan vara tidvis vara rätt underhållande då mängder av personer har en usel impulskontroll :-)

      Sköt om dig och ha en riktigt trevlig helg!
      //Cm

      Radera
  7. Sån hybris CM. Kom ner på jorden...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilket begåvat inlägg.

      Radera
    2. Hur många sidvisningar skulle jag då få om dagarna?
      //Cm

      Radera
  8. 8000 för en arbetsdag? Väldigt bra lön eller felskrivning?
    För mig är det en veckolön...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Precis som Anonym nedan skriver så är det tyvärr inte nettopengar. 1000 kr/h är en rätt normal nivå vid långa uppdrag.

      Mvh//Cm

      Radera
  9. Normal dagsintäkt om man driver ett någorlunda framgångsrikt företag, fast det går så klart bort både arbetsgivaravgifter och inkomstskatt på det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vassego.

      Men visst är det surt när börsen inte riktigt vill sig. Jag testade att följa Kavastu och hoppade av tåget i mitten av juli. Blev riktigt nöjd när jag missade börsnedgångarna.
      Sen följde jag Kavastu igen och hoppade på igen i början på augusti, fick några fina kort vinster men sen fortsatte de attans kurserna nedåt i alla fall.
      Lutar åt att framöver enbart köpa aktier som jag lägger i byrålådan nu, verkar vara den vettigaste strategin.

      Radera