26 aug. 2016

SCA

I onsdags kom beskedet som många väntat på i flera år och det var att SCA äntligen ska delas upp i två separata bolag, ett verksamt inom skogsindustri och ett inom hygien.

SCA, eller det rätt trista namnet Svenska Cellulosa AB, började med tillverkning av hygienprodukter redan 1975 efter att Mölnlycke AB förvärvades. Av det bolag Ivar Kreuger bildade 1929 som fokuserade på pappersmassa, papper, sågade trävaror och pellets finns det inte mycket kvar.

Hygienverksamheten stod för 10 år sedan för 50 procent av verksamheten och idag uppgår den till ca 85 procent och trots det så har SCA dragits med en värdering som motsvarar ett skogsbolag. Många har under flera år förespråkat en delning men tidigare ordföranden Sverker Martin-Löf hade motsatt sig detta.


Nu så fick Sverker Martin-Löf under förra året respass från sina uppdrag efter att SVD avslöjat dirrarnas lyxliv där familjerna åker privatjet, åker på svindyra jaktresor och inte nog med det så så anlitade Sverker Martin-Löf sin son som rådgivare i miljardaffärer och fick rätt bra betalt för det.

Med Sverker ur bilden så var det väl bara en tidsfråga innan det skulle fattas beslut om en delning.

Förslaget att dela upp bolaget i två separata bolag, en verksam inom skogsindustri och en inom hygien kommer att presenteras under stämman 2017 och planen väntas kunna genomföras samma år.
Hygienbolaget, som står för omkring 85 procent av omsättningen, delas ut till aktieägarna och noteras på Stockholmsbörsen.

Beslutet var "rätt" välkommet och SCA var som mest upp 11-12 procent under onsdagen.

Men det kvarvarande skogsbolaget då? Trots att det endast utgör 15 procent av omsättningen så är det inget skitbolag som kommer att skvalpa kvar på börsen. SCA är Europas största privata ägare av skogsmark och förvaltar totalt omkring 2,6 miljoner hektar (inräknat impediment), vilket motsvarar drygt halva Nederländernas yta.

Extra spännande är att det spekuleras i en strukturaffär med skogsbolaget Holmen viket Fredrik Lundberg ivrigt förnekar.
Men inte fan skulle han kunna säga annat i nuläget?

Jag ligger kvar och är rätt nöjd över att ha en skvätt SCA i portföljen.

9 kommentarer:

  1. Sca skog är stort ändå tror jag Holmen kommer leda taktpinnen och strukturaffär/bud närmar sig. Holmens balansräkning är städad och trimmad, sist blev det extrautdelning men denna gång tror jag på annat. Ikväll dricker jag finviner imorgon bortbjuden och då blir det annat. God helg // Anders

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anders!
      Jag hoppas att du har rätt! Då blir det en fin avkastning på investeringen.

      Helt rätt med finvinet! När jag senast pratade med Carl-Jan så berättade han att han alltid tog med sig en flaska champagne när han var bortbjuden - till sig själv om det gästerna bjöd på inte var bra nog :-)

      Mvh//Cm

      Radera
  2. 1200 SCA, lyllos bra jobbat!
    Alfa Laval kan bli något hoppas jag?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Arjas!
      Tack - betydligt roligare nu än när Sverker Martin-Löf med anhang flög under radarn :-)

      Mvh//Cm

      Radera
  3. Hej Chansar Mest! Tack för en inspirerande och spännande blogg. Har följt bloggen länge och det är alltid ett nöje att läsa den. Har lagt till dig på min sida bland läsvärda bloggar. Titta gärna in på min nystartade blogg :-) Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Slimis!
      Ledsen för sen återkoppling!
      Jag är rätt kass på att hålla reda på äldre inlägg...

      Tack för berömmet och som jag nämnt i senare kommentarer så åker du in i högersidan så snart du fått ihop lite inlägg..

      Mvh//Cm

      Radera
  4. Intressant inlägg om SCA. Själv är jag lite nöjd att jag gått in i Holmen tidigt. Köpen gjordes av just de anledningar du talar om i SCA och kursen på Holmen fick ju en fin skjuts när SCA började tala om att dela sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    2. Hej Aktiepappa!
      Tack för din kommentar och jag kan bara gratulera dig att du gått in tidigt i Holmen!
      Noterar även att du bloggar och jag ser fram emot dina inlägg!

      Mvh//Cm

      Radera