12 maj 2019

Pension, FIRE, arbetsbefriad eller bara lat...

Då kom den där dagen till slut - dator och passerkort är inlämnade och både jag och fru Cm har gjort vår sista arbetsdag i yrkeslivet.
Kanske inte helt unikt då vi båda de sista åren har varit yrkesverksamma som konsulter i eget bolag. När uppdraget tar slut så är man ju i praktiken arbetsbefriad innan man hoppar på nästa gig...

Jag tror att det är samma känsla som de övriga 400 000 egenföretagarna känner ibland när deras uppdrag tar slut. Men man ska inte bortse från att många känner oro för sin försörjning och behöver snabbt ett nytt uppdrag.
Både fru Cm och jag har lyckligt nog verkat inom en bransch där man de senaste åren i praktiken kan välja och vraka emellan vad vill hoppa på härnäst.


Så - är det så klokt att sluta nu när det bara är att fortsatt att håva in pengar? Jo, vi tror det även om det är oerhört lätt att bli girig och "köra på i ett år till" bara för att man kan och att det är rätt lukrativt.
När vi står där ett år senare så är vi ett år äldre med en större påse pengar vi kanske inte kommer att behöva.

Att lämna yrkeslivet innan vi fyllde femtio har varit var absoluta målsättning och nu har vi uppfyllt det med viss marginal.

Det känns ganska ovant att knåpa ihop ett blogginlägg då det var ett tag sedan och frekvensen med blogginlägg har de senaste åren har varit allt annat en hög men jag hoppas att de kommer att bli förändring på det framöver.

De senaste åren har jag knappt läst några blogginlägg alls utan mest roat mig på Twitter där det bara tar en minut att knåpa ihop något drygt och provocerande.
Men nu i helgen har jag ägnat mig med att läsa ekonomibloggar för fulla muggar och kan konstatera att de i allmänhet skulle ha varit mer spännande att mata duvor med de andra pensionärerna...

Jag blir riktigt glad att se att många "gamlingar" oförtrutet gnetar på även om det i många fall är på sparlåga. Några av de nyare bloggarna tenderar att tro att de är en ny Buffett och skriver med en lätt hybris - vänta bara till nästa börsnedgång. Sedan så har jag mina vänner snålbloggarna - de är i allmänhet lika patetiska som vanligt även om jag uppskattar ett flertal av dem. Märkbart är tillväxten av de avlönade bloggarna på TradeVenue - de är betydligt fler än tidigare och som vanligt är det kvantitet framför kvalitet som gäller.

Nåja - som pensionär så kommer jag framöver ha mer tid att förgylla er tillvaro och kommer inom kort återkomma om våra planer i närtid som nyblivna pensionärer och jag kan i mitt twitterflöde konstatera att det skulle vara intressant med en budgetuppdatering.

30 kommentarer:

  1. Grattis till arbetsfriheten! Njut.

    SvaraRadera
  2. Grattis, ska bli kul att läsa om era planer framåt!

    SvaraRadera
  3. Stort grattis CM. Alltid roligt när det går bra för en småsparare.

    SvaraRadera
  4. Stort grattis till friheten från löneslaveriet! Du är en stor inspiration för oss alla som nyss hittat nyckeln till friheten! :D

    Mvh Thoke
    thokesinvest.blogspot.com

    SvaraRadera
  5. Kul med ett inlägg som i vanlig ordning kryddas med lite krassa påståenden :) Jag ser fram emot dina framtida kvalitativa inlägg.
    Mvh investera-pengar.blogspot.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack investeraren.
      Jag kanske blir snällare med åren men fan tro´t det... :-)

      Mvh//Cm

      Radera
  6. Och grattis till framgången också.

    SvaraRadera
  7. Skönt att höra att du inte jobbar ihjäl dig, även om jag inte kan säga att jag var så värst orolig för det 😉

    SvaraRadera
  8. Stort grattis och framför allt, riktigt välförtjänt. Det skall bli kul och höra hur era planer ser ut framöver.

    /GL

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack GL!
      Hoppas att allt är bra med Er!
      Mvh//Cm

      Radera
  9. Stort grattis till livet som pensionär, bara att ta fram Sudoku och förra veckans bröd som är lagom sprött för att mata fåglarna med.

    "Sedan så har jag mina vänner snålbloggarna - de är i allmänhet lika patetiska som vanligt även om jag uppskattar ett flertal av dem."

    Man får tacka för denna smickrande kommentar. Kommer oförtrutet att fortsätta blogga om stort och smått och kommer förhoppningsvis att likt er två gå i mål inom en inte allt för avlägsen framtid (sisådär 6-10 år hehe).

    Nu ska det bli kul att höra mer om hur ni lägger upp era liv, både finansiellt och rent praktiskt! Det är inte varje dag man får läsa om när en lyxlirare gör exit från sitt levebröd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snålgrisen!
      Det blir Sudoku och mata duvorna framöver...

      Ta inte åt dig - jag svingade rätt brett och du kommer lite i kläm och det var inte dig jag siktade på...

      Mvh//Cm

      Radera
  10. Stort grattis och bra jobbat! :)

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
  11. Stort grattis Cm och kanske även grattis till oss läsare att få lite flera inlägg att läsa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Kalkyl!
      Hoppas att andan faller på när vi blivit av med ett boende.

      Mvh//Cm

      Radera
  12. Gjorde du slag i saken till sist - trots allt. :-)

    Trodde att du hade drabbats av det inom bloggvärlden så välkända ett år till syndromet.

    Lycka till nu och se för tusan till att det blir lite tätare mellan blogginläggen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Haha! Du ska veta hur nära det var att köra vidare...

      Fler inlägg kommer när livet blir lite mer normalt igen.

      Mvh//Cm

      Radera
  13. Spännande framtid (själv har jag återvänt till arbetslivet :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar!
      Hur kommer det sig att du återvände?
      Mvh//Cm

      Radera
  14. Ja tack till återkomsten till bloggen! Den enda jag klarar av (och uppskattar!) bland börsbloggar. Bra jobbat och investerat! Njut av den fria tiden

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar!
      Nytt inlägg som beskriver våra framtidsplaner.

      Mvh//Cm

      Radera
  15. Lika dåligt med inlägg som vanligt, händer det inget kul under ledigheten?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag vet...
      Men hur kul är det att flytta och sälja en bostad?

      Mvh//Cm

      Radera
  16. Tack!
    Men jag är rätt säker på att jag inte kommer att vara tillbaka om ett par år. Alla av mina vänner säger det men jag är rätt övertygad om att jag är pensionär på riktigt nu. Det finns så mycket annat intressant att pyssla med om man inte behöver att jobba hela dagarna..

    Mvh//Cm

    SvaraRadera