25 feb. 2018

Utdelningsprognos

Det har gått några veckor sedan förra blogginlägget och jag har fått en del gliringar på bloggen, twitter, mail och SMS om jag slutat blogga. Så illa är det kanske inte men motivationen har inte infunnit sig.

Redan innan "korrigeringen" på börsen så var jag rätt ointresserad av allt vad börs heter. Även om inkommande rapporter var rätt ok så handlades bolagen direkt ned med 10 procent trots att de låg i linje med förväntningarna. När börsläget är så nervöst som det är nu så är det bara att ge fan i det här och fokusera på att räkna hem utdelningarna. Börsen har sedan "korrigeringen" hämtat sig en del och vi alla har blivit så mycket klokare av "experternas" råd om hur vi ska agera vid en nedgång.

Att di.se tramsar på vid ett par procents nedgång är kanske inte helt oväntat men när kvällsmedia drar igång med sina spartips då ägnar jag mig gärna åt annat.



Men det är kanske inte bara den labila börsen som påverkat ointresset att blogga. Det är fortfarande kallt och mörkt och efter årsskiftet har jag haft en mer sund alkoholkonsumtion vilket kan ha en viss påverkan på inläggsfrekvensen. Men det är valår i år och det kommer sannolikt att finnas en del uppslag till dryga inlägg under året.

Börsen då? Vi har varit helt passiva och inte ens shoppat i "dippen". Vi har inte gjort några nya investeringar sedan i november och jag är rätt övertygad om att vi kommer att ha en volatil börs under 2018 och det kommer säkert att uppkomma attraktiva  köptillfällen.

Som vanligt vid den här tiden i februari så försöker jag knåpa ihop en utdelningsprognos för året. Det är knappast någon exakt vetenskap då många av innehaven är i utländsk valuta som naturligtvis flukturerar en del och sedan så händer det att det blir lite nyinvesteringar.

Efter att ha räknat ihop årets utdelningsprognos är jag rätt nöjd och vi kommer sannolikt att få utdelningar i häradet 350 000 kronor netto - troligen något högre än så då vi som vanligt kommer att återinvestera utdelningarna.


29 000 spänn netto i extrainkomst per månad - jag kan leva med det..

31 kommentarer:

  1. Hej Chansar mest!
    Underbart att se din utdelningsprognos, önskar dig det bästa. Ska på utbyte i Nice till hösten och vet med mig att du spenderar/spenderat mycket tid där nere, har du några tips till en student?
    /S

    SvaraRadera
  2. Hej Snållänningen
    Vad trevligt - du kommer att älska Nice!
    Även om min egen arbetssituation kommer att vara rätt vidrig så kommer sannolikt Fru Cm att tillbringa en hel del tid i Nice.

    Även om det kanske inte är helt lustigt att hänga med en tant så har hon koll på precis allt i Nice om något inträffar.

    Droppa ett mail så finns vi i närheten om du behöver.

    //Cm

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt underbart, ser till att göra det framåt hösten. Tackar så vänligt! :)
      /S

      Radera
  3. Hej CM
    Jag har läst din blogg ett ett tag men aldrig kommenterat tidigare. Jag förstår att du tillfälligt tappat entusiasmen för din portfölj efter som du har varit tung i H&M. De har ju rasat kraftigt en tid. Har själv haft den känslan vid mina egna förluster tidigare. Men det kommer alltid nya möjligheter och de kommer inte om man står vid sidan och tittar på.
    Jag är en del äldre än du och tänkte att sluta jobba för en del år sedan då jag hade tillräckligt med pengar för att inte behöva arbeta mer. Jag sa upp mig från mitt jobb det var för 12 år sedan och telefonen började att ringa plötsligt hade jag 4 nya uppdrag och tjänade betydligt mer än innan men jag lovade bara 1 år för jag skulle ju sluta jobba.Det negativa med detta är att jag inte lyckas med det jag hade planerat utan andra kunde styra min tid det positiva är att våran portfölj har utvecklas så vi nu har en utdelning på 800K/år vilket ger en total frihet. Med det jag skrivit ovan kan man misstänka att jag var VD eller styrelseproffs tidigare vilket jag inte var utan arbetade på ett av de större svenska bolagen med mycket stora internationella kontakter. Anledningen till de nya uppdragen var genom mitt stora nätverk på gott och ont det är svårare att säga nej till någon man känner.
    För övrigt uppskattar jag dina lagom vassa inlägg och din plan att flytta utomlands då jag också planerar att flytta och Frankrike ligger bra till men det kan bli Cypern eller Malta också.Ett annat alternativ kan vara Cypern & Frankrike

    Hälsningar en trogen bloggläsare

    SvaraRadera
    Svar
    1. 800K/år är ok utdelning, bra jobbat.

      Men se nu till att njuta av resterande del av livet (utan arbete).

      Radera
    2. Hej och tack för din kommentar!

      Ja, under de senaste månaderna så har jag tappat lite av intresset för börsen. Kanske inte så mycket över den kassautvecklingen i HM och övriga innehav då jag med åren blivit rätt luttrad. Just nu tycker jag att börsen är alldeles förvolatil och jag har faktiskt inte gjort några investeringar sedan i november förra året. Jag kommer sannolikt attåterinvestera utdelningarna i den takt de kommer in på kontot men i övrigt så kommer jag nog vara rätt försiktig med atttillföra mer kapital förutsatt att vi inte får någon större korrigering.

      Både jag och fru CM är lite i samma situation som du har varit. Fru Cm planerar att sluta nu under våren och jag själv tillårsskiftet. "Risken" är naturligtvis att man tar på sig ett nytt uppdrag om det är välbetalt och relativt underhållande.

      Det kommer att bli spännande att se hur vi kommer att agera framöver. Hade vi haft era årliga utdelningar så hade jag noginte åtagit mig något nytt uppdrag men för egen del så skulle det inte vara helt fel att få ett par hundratusen kronor till om året.

      Tack för ditt trevlig inlägg och jag hoppas att du fortsatt kommenterar så vi får veta hur dina planer utvecklas och hur du resonerar kring din utlandsflytt.
      Mvh//Cm

      Radera
    3. Tack för ditt svar CM.
      Jag var lite otydlig i mitt inlägg vart jag tänkte hitta boende utomlands.Om jag skall skriva mig utomlands vill jag vara skriven på Cypern eller Malta då de inte har skatt på avkastning av kapital. Detta hindrar ju inte att man har ett boende till i tex. Frankrike.Med denna skattefördel blir boendet på Cypern/ Malta gratis

      Anonym

      Radera
  4. Haha, du borde lägga upp en graf över inläggsfrekvens som funktion av alkoholkonsumtion. Min utdelning i år kommer vara ungefär 2% av er, så jag har en bit kvar.
    Jag ser fram emot många inlägg i år!
    /M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vid dippar är det tyst. Vid uppgång rabblas det på ordentligt.

      Radera
    2. Hej Minimalistspararen!
      Haha - jag är rätt övertygad om att en sådan graf kommer direkt att gå hand i hand med inläggsfrekvens och vindrickande.

      Utdelningskurvan har varit ganska brant de senaste åren och jag är övertygad om att det kommer att vara detsamma för dig.
      Stort tack!

      Mvh//Cm

      @Anonym
      Antingen har du grava lässvårigheter alternativt är lätt svagbegåvad - välj själv.
      Mvh//Cm

      Radera
  5. Tjenare CM och kul att du gör nya inlägg! Dina utdelningsnivåer och portföljvärden är oerhört inspirerande att titta på.

    Det är ju riktigt enorma nivåer du ligger på där, och det är kul att du helt och hållet väljer bort aktier med höga yields >7% och istället satsar på tråkiga lågyieldare som sakta med säkert höjer sina utdelningar. Inga UNIT, PSEC eller OHI här inte. En portfölj att behålla länge. Önskar jag själv var lika disciplinerad hehe.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Snålgrisen!

      Tackar för en trevlig kommentar!
      Japp, det är kul att den årliga utdelningen stiger sakta men säkert. Det är kanske inte några jätteavkastare som finns i portföljen men i allmänhet rätt stabila utdelare. I mitt tidigare liv så försökte jag maximera utdelningarna men resultatet på lite sikt gick lite sådär.
      Ett bra sätt att inte handla för ofta är att ha delar av portföljen i en vanlig VP-depå för då blir det så jäkla dyrt varje gång man ska sälja av.
      Sköt om dig!

      Mvh//Cm

      Radera
  6. Otroligt inspirerande att följa dina inlägg CM.
    Finns det någon anledning till din dubbelexponering mot många bolag som återfinns hos investmentbolagen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Talandor!

      Tackar för kommentaren!

      Det finns ingen tanke bakom att jag i vissa fall har blivit dubbelexponerad via direktägande och investeringar i investmentbolagen. Jag har blivit lite försiktigare med åren och vill minska risken en smula och då tycker jag att investmentbolagen kan vara ett bra alternativ.

      Mvh//Cm

      Radera
  7. 350 000 kr i utdelning (netto!) låter finfint! Jag förstår att det inte räcker till att finansiera det liv ni vill leva, men "det är ju pengar det också" som det brukar heta.

    Egentligen handlar utdelning om att flytta pengar från vänster till höger ficka och allt annat lika borde värdet sjunka med motsvarande belopp, men det verkar ju inte riktigt funka så. Förhoppningsvis tas utdelningen från bolagets vinster och därmed vara uthållig (om man nu inte gör likt i vårt favoritbolag H&M).

    För övrigt hoppas även jag på mer frekventa inlägg av herr CM. Jag rekommenderar sydafrikanska viner med anledning av detta.

    Tack för en grym blogg.

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Egon Investor!

      Ja, det är lite i underkant med tanke på det liv vi lever idag.
      Men både jag och fru Cm är rätt överens om att vi borde göra vissa livsstilsförändringar när vi väl slutar yrkesarbeta.

      Vi kommer på lite sikt bara ha en bostad och där kommer vi att spara en del pengar.

      Men jag kommer aldrig sätta mig i en situation där jag inte har råd att resa i den omfattning jag önskar och naturligtvis vill jag ha möjlighet att fortsatt få njuta av god mat och dryck.
      Visst är det så med utdelningarna men det är rätt trevligt att kontinuerligt få en skvätt pengar som man kan återinvestera.

      Tack själv och jag ska ta mig i kragen framöver!

      Mvh//Cm

      Radera
  8. Jag är grymt imponerad och mycket inspirerad!

    /H

    SvaraRadera
  9. Hur mycket skulder har du idag CM och har du något plan för att amortera dessa skulder?
    Vill du får du gärna även berätta om värdet på dina totala tillgångar i nuläget... :-)

    Hälsar
    Lars D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lars D,
      Vi har egentligen inte så mycket skulder - drygt 3,5 miljoner vilket jag tycker är rätt modest.

      Om jag slår ihop båda bostäderna så ligger vi ungefär på en belåningsgrad på 50 procent och då är jag inte så sugen på att amortera i rådande ränteläge. I Frankrike kommer man dock inte undan helt och där tvingas vi amortera ca €5000 om året.

      För att få fram värdet på totala tillgångar så blir det mest en massa gissningar då bostäderna är ett uppskattat värde. Men räknar jag försiktigt och inte kan kvitta bort några skatter så landar det kanske på drygt 15Mkr...

      Mvh//Cm

      Radera
    2. Tack, Cm!
      Jag sitter själv och "leker" med excel där jag tittar på lån kontra värde för totala tillgångar utifrån olika scenarior. Tycker det låter som om du har relativt låga totala lån.
      Vår 'andra bostad' ligger i Spanien och den har vi ägt sedan 2012 och utrustat med IKEA-möbler och sedan hyrt ut, vilket betalar alla omkostnader inkl. lånet. Slits möblerna så är det inte hela världen utan IKEA-möbler kan alltid bytas ut.
      När vi själva flyttar ner halvårsvis kommer jag att flytta över lånet fr Spanien till Sverige även på den bostaden, då spanska lån ska amorteras av helt före 70 års ålder. Skatten på ISK/KF kommer jag sedan balansera bort helt mot räntekostnaderna på våra lån. Vi har dock rejält mkt högre skuldkvot mot vad ni har idag varför de kommande fem åren handlar om en tydlig amorteringsplan. Men jag kommer som sagt inte amortera bort alla lånen utan istället utnyttja kvittningsrätten och ha koll på ränterisken det innebär. Så länge det nu tillåts dvs..
      Tack för inspirationen!
      Hälsar
      Lars D

      Radera
  10. Kan du inte testa Hypoteket och se vad du erbjuds för boränta? Är nyfiken på vad man kan vänta sig om de framöver lyckas erbjuda lån även till oss med bolån över 65% av bostadens värde.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men varför? Om räntan överstiger avkastningen så löser jag helt enkelt bostadslånen.
      //Cm

      Radera
  11. Ja.. vi kör Putin style här.. la relevant text. Kommentar borta. Hej och hej

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eh? Nä...
      Prova igen i nyktert tillstånd..

      Radera
  12. Kul att se dina inlägg, som alltid.

    För min egen del är det tvärt om, antalet inlägg som funktion av alkoholkonsumption.
    Vid första anblick verkar det som att jag bryr mig mindre om min ekonomi och indirekt då också bloggen, vid högre promille... Hmm...

    Ska sätta ändring för detta under 2018. Inläggen alltså, alkoholen behövs än... ;)

    SvaraRadera
  13. Hej, Jag såg din blogg först nu. Med 15 miljoner skulle de flesta kunna dra sig tillbaks med lugn i sinnet. Men visst, vill man leva oerhört extravagant, inte ägna tid alls åt finanserna etc, då kanske det blir lite tunt? För egen del räknar jag med att göra av med mindre pengar när jag lämnar yrkeslivet. Mina nöjen är inte sådana att det hanar om att göra av med massor av pengar, men alla är vi olika.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
  14. Har du tröttnat helt på börs och blogg nu?

    SvaraRadera
  15. Hej

    Vi saknar dig CM!

    Med vänlig hälsning,
    Alexander

    SvaraRadera
  16. Inge kul att blogga när HM och SHB går uselt?!?
    Sälj SHB fort, det går åt helv-te...
    /Insider

    SvaraRadera
  17. Hej CM,
    Som alla andra här på bloggen saknar vi dig. Kan du inte klippa ett par röda fransos pavor och kommentera vårändringsbudgeten åtminstone? Ostkroks Ulla stod ju där och berättade hur bra allt blivit sedan de fick vara med och bestämma.

    Strunta i HM och dylikt men bjud på en kommentar om detta så vi får något att skratta åt.

    Trevlig helg.

    // Malte

    SvaraRadera