22 okt. 2017

11 mille och lite allmänna reflektioner

Sådärja - då hade vi en stängning på över 11 miljoner och naturligtvis är den skärmdumpad och arkiverad under fliken "aktiedepå". Gränsen passerades redan under förra veckan men nu har vi i alla fall en stängning med lite marginal.

Trots att vara kärninnehav har haft en rätt trist utveckling det senaste året så har ändå portföljvärdet ökat rätt ordentligt. Det är drygt tre år sedan jag skrev vårt första blogginlägg och då var depåvärdet drygt 6 miljoner och nu är det 11 miljoner. Självklart går det lika snabbt åt andra hållet men oavsett vad så njuter vi av tillfället.


Tyvärr så har kassan växt på sig rätt ordentligt och vi har nästan 450 000 kronor som behöver placeras. Vi lever efter principen att alltid vara fullinvesterade men den senaste tiden har vi varit märkbart passiva då vi hade hoppats på att hitta vårt hus i södra Europa och då kommer vi att behöva lite cash. Men nu är det slut på det och jag har satt upp en bevakningslista över alla de tips som ni vänliga besökare har lämnat. Nu ska det shoppas i närtid och hittar vi vårt hus så får vi helt enkelt bara hantera det.

Utdelningsmässigt så är inte hösten så spännande för familjen chansar mest men lite småslantar trillar trots allt in. Prognosen pekar på 270 000 kronor netto för helåret så nu väntar jag bara på samtalet från SvD för en anonym intervju...



Det är tre veckor sedan föregående inlägg och jag kan inte låta bli att kommentera några av de händelser som inträffat den senaste tiden.

Portugisisk beskattning
Maggan Andersson har under de senaste året uppvaktat Portugals finansminister Mario Centeno och försökt förmå Portugal att försämra den förmånliga beskattningen av svenska tjänstepensioner.
Att Maggan vill öka beskattningen på utflyttade pensionärer är inget som kommer svenska skattebetalare till godo utan syftar endast till att försämra möjligheterna för personer som vill lämna landet. Uppmuntrande nog så dissar Portugal Maggans inviter och inga tramserier finns med i Portugals kommande statsbudget. Maggan - du fick just fingret!

Trängselskatter
Nu förs det diskussioner om att ånyo höja trängselskatterna i Stockholm. Nu så vill trafikverket införa nya tullavgifter på Centralbron, Västerbron och broarna vid Slussen.
Visst, trafiken i Stockholm är rätt förfärlig i rusningstid och det tar mig minst en timme att ta mig de 2,2 mil jag har till jobbet och då får jag dessutom dagligen betala 155 kronor i trängselavgift och 140 kronor i parkering.
Är då ytterligare en höjning av skatterna den enda vägen för att minska trafiken? Nej, självklart inte. Politikernas oförmåga att fatta beslut i trafiksituationen går långt tillbaka  - vem minns inte diskussionerna om Dennispaketet som sossarna skrotade i slutet av nittiotalet.

Så nu är det bara till att betala ännu mer och vad kan gå fel med Daniel Helldén som är ett miljöpartistiskt trafikborgarråd i Stockholm

#metoo
Det finns väl ingen som bommat #metoo kampanjen som pågår för fullt.
I allmänhet rätt bra och den fjärde statsmakten, sociala medier, hudflänger med all rätt ett antal personer med ett svinaktigt beteende.
Jag har en rätt god insyn i medievärlden och käkar popcorn när jag läser Martin Timells krypande i medier. Själv har jag inte koll på alla detaljer men jag har en tillräcklig insyn att veta att det sannolikt är högst troligt att han är skyldig till det han anklagas för då han är en rätt trist typ med ett enormt ego.

Men vem ska då hängas ut i kvällstidningarna? Den "höga" SVT-chefen som skickat snoppbilder till en medarbetare? Knappast, han är okänd och har inget allmänintresse.

Men det har däremot "Aftonbladetprofilen" som vars identitet skyddas av kvällsmedia. Nu är det allmänt känt vem det är och det är rätt patetiskt att Aftonbladet hänger ut en sannolikt oskyldig person som Lasse Kronér men skyddar sina egna medarbetare som jag vet är (i alla fall har varit) ett riktigt svin.

33 kommentarer:

  1. Får gratulera till 11 miljoner :-) Bra jobbat.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stort tack Slimis!
      Du är alltid lika vänlig.

      Önskar dig en trevlig helg!
      //Cm

      Radera
  2. Angående Krone'r: "Hell hath no fury like a woman scorned"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lika aktuellt idag som för 350 år sedan.
      Taffliga raggningsförsök ska inte jämställas med trakasserier.
      Nu har det förvisso kommit fram ytterligare information angående Kronér så det är spännande att se hur det här utvecklar sig - sannolikt med en nedlagd utredning..

      Trevlig helg!
      //Cm

      Radera
  3. Första gången jag läser din blogg Grattis till din framgång ! Kan man läsa din investeringsstrategi och hur du tänker kring olika aktier innan du investerar?? Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar för en vänlig kommentar!
      Strategi? Jag chansar ju mest... :-)

      Närå, ska jag vara ärlig så läser jag i allmänhet på rätt ordentligt innan jag gör några investeringar.

      I takt med att kapitalet ökar så blir jag mer defensiv i mina investeringar vilket tyvärr påverkar att utvecklingen kanske inte alltid hänger riktigt med. Men och andra sidan så inbillar jag mig att vi kommer att komma lite lindrigare undan vid en rejäl börsnedgång.

      Just nu har vi en rejäl slagsida med 80 procent i svenska innehav vilket jag aktivt kommer att försöka förändra framöver.

      Önskar dig en trevlig helg!
      //Cm

      Radera
  4. Min abstinens behöver tätare inlägg. Alltid läsvärt! Grattis till ny mil(jon)-stolpe.

    Allt gott

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Vardagsekonomen!

      Haha, och tack för de vänliga orden :-)

      Nu tillagd i listan och önskar dig en trevlig helg!
      Mvh//Cm

      Radera
  5. Grattis! Imponerande!

    Om du liksom mig är uppvuxen med Rallygänget i P3 är 11 miljoner en drömgräns i dubbel bemärkelse! (Peter Apelgren som Leif Loket Olssons alter-ego Leif Lotus myntade det magiska uttrycket elva miljonerrrr)

    https://www.youtube.com/watch?v=6GvXIpRMVx4

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar utlandsutdelaren!

      HAHA - det där klippet hade jag glömt bort - elva miljonerrrr :-)

      Trevlig helg på dig!
      //Cm

      Radera
  6. Nästan 6000:- i månaden för trängsel och parkeringsavgifter...waaooww, tur man inte bor i Stockholm!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Belseful!
      Visst är det rätt förfärligt och trots alla kostnader är det ett totalt trafikkaos.

      Hade politerkna tagit sitt ansvar så hade vi haft en annan trafiksituation.

      Jag tror att det bara är Sverige och Albanien i Europa som inte har en fungerande ringled kring sin huvudstad.

      Trevlig helg!
      //Cm

      Radera
  7. 11 miljoner... småpotatis ffs. Det märks att det råder en k*k-mätartendens inom bloggosfären och att vissa tycks ha en benägenhet att hävda sig mer än andra...

    Jag hoppas att SVD kontaktar dig, då jag tror att de relativt snabbt skulle komma på att du är ett intressant objekt att intervjua utifrån andra punkter, såsom psykologi, aggressioner samt freudianskt tänkande (främst anala fasen). Vill poängtera att jag ej dömer, utan enbart konstaterar en subjektiv uppfattningsbild jag fått av dessa tre år av dig i bloggosfären.

    Gällande detta evinnerliga klagande på politiker, skatter med mera. Kanske dags att göra verkstad av detta? Ställ upp i val eller ansök om att gå med i något parti. Jag har alltid tyckt att Annie Lööf och Fridolin snackat mer än de åstadkommit, men i jämförelse med dig, framstår de som rena rama McGyver.

    Föresten; var det ej du som skulle pendla? Vad gör du trängselskatter? Just ja, du klarade tre dagar och förlorade då även ett vad. Ett vad du ännu ej betalat av... Nej, jag är inte bitter. Jag tycker bara det är ett sådant förbannat hyckleri titt som tätt (läs: alltid) på denna blogg.

    Väx upp!

    //Sofokles

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sluta tjura - du får följa med nästa gång..
      //Cm

      Radera
  8. Starkt jobbat! Jag tror jag har följt dig hela tiden och det har känts som en snabb och rak utveckling. Uppfriskande med lite tankar utanför pengasfären och med ett leverne som inte alls är snålt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar JoF för de vänliga orden!
      Det har gått rätt kvickt nu i slutet men man för inte glömma bort att det går ännu snabbare åt andra hållet... :-)

      Tyvärr dominerar snålbloggarna men trots vårt "dekadenta" leverne går det ändå att få ihop lite slantar.

      Trevlig helg!
      //Cm

      Radera
  9. Det är så äckligt att cheferna på Aftonslasket skyddar ärkesvinet Virtanen. Kan vi få slippa hans patetiska texter och fula bylinenuna för evig framtid tack.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Haha - jag tror att du är rätt nöjd idag.
      Att Virtanen går i klinch med Aftonbladets politiska chefredaktör Karin Pettersson är rätt obegåvat men mycket underhållande för oss andra :-)

      Trevlig helg!
      //Cm

      Radera
  10. Grattis till dina 11 mille. Riktigt skönt att läsa dina PK-befriade inlägg om ditten och datten. Håller med att det är så oerhört löjligt att AAftonblaskan inte vill gå ut med namn på sin egen medarbetare Virtanen medans man utan att tveka hänger ut både Kronér och Timell utan att fundera.

    Angående din fenomenala börsutveckling, är det någon sektor som har gått bättre än andra? Snålgrisarnas portfölj har gått lite upp och lite ner under denna period, men det verkar som om vissa har haft en riktig raketomgång...

    Underbar blogg, men jag tror dock inte att SvD eller annan blaska kommer att höra av sig till dig, du med dina 11 mille och slösaktigt leverne är nog ingenting som de vill skriva om, din profil faller utanför deras ramar på så många olika sätt... de vill hellre skriva om folk som plockar blåbär och samlar regnvatten och lever riktigt snålt som många bloggkollegor gör. Gissar att du inte är speciellt besviken för uteblivna tidningsintervjuer heller ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Angående SvD så tror att CM mest gav utdelningsseglaren en liten snyting :)

      Radera
    2. Jo så är det, mitt inlägg var strösslat med lite ironi, kanske inte helt tydligt dock när jag nu läser det...

      Radera
  11. Stort grattis till 11 miljoner! Föredöme till tusen för oss småsparare!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ung & ekonomisk!
      Något föredöme är jag kanske inte men starta ett vettigt sparande i tid är förnuftigt! Men var inte dum och glöm bort att leva. Nu vet jag inte hur gammal du är men jag har själv skippat en miljon eller två för njuta av livet som ung och det är det absolut värt.

      Vi kommer som bekant inte kunna ta oss med förmögenheten dit vi alla kommer att vandra.

      Trevlig helg!
      //Cm

      Radera
  12. Det här är sådan sjuk inspirationskälla till det berömda begreppet ränta-på-ränta.

    Stort grattis till 11 miljoner CM :)

    http://www.kronantillmiljonen.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej KtM!

      Äsch - det är bara ett tecken på att jag börjar bli rätt gammal...

      Mvh//Cm

      Radera
  13. Grattis till 11M
    Vad har hänt med husplanerna i södra europa? Du skriver att det är slut med letandet. Är det tillfälligt eller har planerna ändrats?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Signs!

      Sorry - det är bara jag som utrycker mig rätt illa.
      Vi jagar fortfarande hus i södra Europa men det är förtvivlat svårt att hitta rätt objekt.

      Vi har suttit på en rätt stor kassa inför det kommande husköpet men nu har vi bestömt oss för att investera pengarna och sedan helt enkelt hantera finansieringen när vi väl hittat vårt hus.

      Sotty för otydligheten.

      Trevlig helg!
      //Cm

      Radera
  14. Alltid samma lycka när ett nytt inlägg kommit ut på din blogg, dina underhållande texter förgyller vardagen :)
    Grattis till 11 mille, känns som att det inte var så länge sedan du skrev om när du passerade 10 mille! Grymt inspirerande och kul att se vilken effekt det blir när man har ett så stort kapital investerat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym,

      Du är allt för vänlig och jag suger i mig det trevliga omdömet.

      Det har gått rätt kvickt den senaste tiden men om jag ska vara ärig så är portföljvärdet rätt dopat så jag satta in en större summa pengar innan sommaren.

      Önskar dig en fortsatt trevlig helg!
      //Cm

      Radera
  15. Jag har egentligen mer än väl uppnått min kvot för hur många svenska aktiebloggar jag är villig att följa men du hamnade ändå på min RSS-feed. Dels är det en ansenlig förmögenhet du lyckats skrapa ihop vilket ger en annan tyngd till det du skriver, dels uppskattade jag kommentarerna angående aktuella händelser i allmänhet och den sarkastiska tonen i synnerhet. Jag har länge varit av åsikten att svenska ekonomibloggare bör ta tydligare ställning mot vänsterpolitik, skattehöjningar och pk-trams. Kör hårt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Joe Cameltoe!

      Tackar för de vänliga ordet - det värmer rätt rejält :-)
      Instämmer med dig och jag är själv trött på allt pk-trams men jag antar att det beror på att de inte vill stöta sig med sina annonsörer och liknande.

      Önskar dig en fortsatt trevlig helg!
      //Cm

      Radera
  16. Stort grattis till kula nr 11. Endast 4:a kvar till nr 15...Hoppas ni hittar Ert drömboende till slut.

    Mvh
    /GL

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack GL!
      Vi fortsätter att jaga och eventuellt kommer vi att resa ned till dina trakter och rekognosera.
      Hoppas att ni hade en fin resa nu senast!

      Trevlig helg!
      //Cm

      Radera