11 juni 2017

Spartips

Det är ju rätt sällan det kommer några spartips på den här bloggen men idag ska jag faktiskt bjussa på ett. Själva är vi rätt kräsna av oss när vi är ute och semestrar och vi tycker nog att vi är lite för gamla för sunkiga hotellrum även om det är fördelaktigt rent prismässigt.

Sommarens semesterresa kommer primärt att tillbringas i franska Languedoc-Roussillon där det är lite billigare än på Rivieran där vi normalt sett huserar. Hittar vi vårt hus och det uppfyller våra kriterier så slår vi till på stört även om vi får bomma det i ett par år under tiden vi samlar ihop nödvändiga slantar.


Vi reser rätt frekvent och även om vi ofta bokar bilar och hotell långt i förväg så brukar vi göra en check innan avresa. Denna gång var det Fru Cm som sparade 4 000 kronor på några minuter. Vår lilla hyrbil, en lien polo då vi inte kommer att förflytta oss några längre sträckor, kostade oss initialt 9 700 kronor för 18 dagar. Idag så fick vi motsvarande bil för 5 400 kronor så det var bara till att boka av och göra en ny bokning men med 4 000 kronor i ökad semesterbudget.

Det brukar vara motsvarande med hotell men det är för tidigt då vår semester börjar först om tre veckor. Men stalltipset är att boka hotell med möjlighet till avbokning 1-2 dagar innan ankomst. Checka sedan bokningen ett par dagar innan och rätt ofta får man ett bättre pris förutsatt att man rensat kakorna från datorn...

4 000 spänn i besparing känns rätt skönt och i veckan kommer det att komma in ytterligare 8-900 000 kronor som kommer att boosta portföljen.

Jag har länge talat mig varm för att återbetala det där uppskovet som uppkommer vid en reavinstförsäljning av bostad men inte orkat ta tag i det där trots att det motsvarar ca 3,25 procent i ränta. Efter att ha granskat mina tolv (!) års senaste deklarationer så har jag inte något uppskovsbelopp att återbetala vilket jag ställer mig rätt oförstående till. Fru Cm har dock sitt kvar och det clearar vi innan nästa insättning till aktiedepån.

Börsutvecklingen är väl sådär med en stor bunt HM i portföljen men 0,18 procent upp i veckan och en skvätt i utdelning från kvartalsutdelningen i Wal-Mart.

12 kommentarer:

  1. Härligt spartips chansar mest :)
    Här blir det att ta vår skruttbil och åka på semester med den i sommar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar KtM :-)
      Hoppas att du får en fantastisk semester!
      Mvh//Cm

      Radera
  2. Smart! Det är kul med spartips som aldrig skulle funka om alla satte dem i system, men är tillräckligt finurliga för att det inte lär hända.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så sant :) Ett annat spartips som aldrig skulle funka om alla satte det i system är om alla gjorde som miljonär innan 30 och leta efter pantflaskor i soprummet :P

      Radera
    2. Hej Kaizenliv!
      De flesta orkar inte men om du engagerar dig så sparar du snabbt in många sköna tusenlappar med en minimal arbetsinsats..

      Trevlig helg!

      Radera
  3. Vi tar cykeln och tältet och är glada för alla som ska någon annanstans... Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Onevikinggirl!
      Nyttigt, billigt och sunt!
      En annan är lite för gammal och på tok för lat..

      Trevlig helg!
      //Cm

      Radera
  4. Hej!

    Intressant blogg! Hur länge har du hållt på med börsen? Ditt portföljvärde är imponerande!

    Ska läsa vidare nu, kanske hittar jag svaren själv i tidigare inlägg.

    Fridens!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Stock von Börs!
      Tackar! Det egentliga "återtåget" till börsen var 2008 när "alla" sa att man skulle hålla sig borta..

      Trevlig helg!
      //Cm

      Radera
  5. Om jag ej sett din tweet om den inkomna lönen hade jag nog skrivit "Det går (ej) bra nu?", men nu när jag sett detta undrar jag vad för dålig fransk vätska du fått i dig?! Herregud... och du som undrar vad jag går på och hur det känns? Har nog aldrig haft större begär att fråga detsamma! Vad hade du druckit/rökt då du skrev detta? Snålbloggare...


    /Sofokles

    SvaraRadera
    Svar
    1. tsk, tsk..
      Hitta på dina egna kommentarer och ge fan i att modifiera mina...

      Ses snart!
      //Cm

      Radera
  6. Det där "knepet" använder vi jämt när vi hyr bil.
    Nu senaste för en tre veckors hyra på Nya Zeeland. Vi sparade halva priset på att göra så
    Genom Hertz. Jag följer dock alltid upp veckovis och inte några dagar innan avresa.

    Likaså gör vi med hotell. Bokar alltid avbokningsbart och bokar sedan om ifall priserna ändrar sig vilket de ofta gör om man är ute i god tid.

    Flyger gör vi "gratis" i första klass och business med våra flygpoäng intjänade med betalkort:)

    SvaraRadera