21 feb. 2017

Kone in i portföljen och lite allmänna funderingar.

Det är egentligen rätt märkligt att både herr och fru Cm är så ointresserad av privatekonomi i allmänhet och vår aktieportfölj i synnerhet. Trots att vår aktieportfölj utgör en stor del av våra tillgångar så kan gå dagar innan jag loggar in på depån och ekonominyheterna följs endast sporadiskt efter att di.se införde sin betalvägg.

Men sedan så kommer det tyvärr dagar då man är hemma och är sjuk. När det viktigaste jobbmailen är avdammade vid en Ipren-topp så ligger jag mest och slösurfar i soffan och då ska jag naturligtvis handla aktier.

Mönstret upprepar sig och idag köpte vi lite aktier i Kone som vi länge haft på bevakningslistan. Egentligen ett ganska trist och defensivt inköp men vi vill gärna ha stabilitet och naturligtvis lockar den fina direktavkastningen på drygt 3,7 procent.

Kone har inte haft någon fantastisk utveckling den senaste tiden och förväntningarna på rapporten som presenteras den 28 februari är rätt måttliga.


Nu blev det inte något större inköp utan 100 aktier inhandlades till kursen €41.51 vilket blir ungefär 40 000 kronor med rådande eurokurs.

När jag idag plöjde igenom nyhetsflödet så noterade att ett av innehaven, Intrum Justitia, fortfarande är det mest blankade bolaget på börsen. I höstas när det blev klart med sammanslagningen med Lindorff så brände sig många storblankare sig rätt rejält och hedgefonden Coatue Management täckte sin position rätt kvickt.

Men nu har en annan aktör seglat upp och det är kapitalförvaltaren CPMG som ensamt står för 7 procent av den totala blankningen på dryga 16 procent!

Vad är det CPMG vet som inte vi andra vet för det finns inte mycket negativ om bolaget i nyhetsflödet?

Och naturligtvis så kunde jag inte låta bli att notera Vänsterpartiets senaste utspel där de föreslår en höjning av skatten på kapitalvinst från värdepappersförsäljning och aktieutdelningar med 2, 4, 6 respektive 10 procentenheter vid inkomstgränserna 75.000, 150.000, 300.000 och 1 miljon kronor. 

Av aktiespararnas Skatteundersökning 2016 kan jag konstatera att aktier beskattas näst högst inom OECD/EU, det är bara i Danmark det är värre.

Om det här förslaget skulle bli verklighet så kommer det resultera i att bemedlade människor lämnar landet i högre utsträckning vilket bekymrar finansminister Maggan Andersson (mer om det senare) men trots det utesluter hon inte progressiv aktieskatt.

I samband med att jag googlade efter finansministerns inställning till vänsterns utspel som jag kom över ett rätt märkligt uttalande: "Om man flyttar till Portugal för att man tycker om fado eller vinho verde, eller vill ha ett skönt klimat, då ska man kunna göra det. Men flyttar man bara för att undvika skatt, då tycker jag man ska se sig själv i spegeln om man verkligen kan stå för det beslutet".

Orsaken till uttalandet är att grund- och kollektivavtalspension beskattas i Sverige men inte tjänstepensionen och Portugal har valt att inte beskatta den alls. Först förstod jag inte varför det bekymrade Maggan då det är Portugal och inte Sverige som förlorade på de uteblivna skatteintäkterna. 

Men efter ytterligare läsning så förstod jag att jag bommat ett inslag av Uppdrag Granskning där de tar upp "problemet" med att en stor mängd (nåja, 500-600 personer per år) bemedlade svenska pensionärer väljer att emigrera till Portugal och att det inte bara är klimatet som lockar - det är faktiskt mer ekonomiskt.

Nu anses det vara osolidariskt och för att förhindra "skatteflykt" så har idag Maggan lyft problemet med sin portugisiska dito som ska se över "problemet" med den obeskattade tjänstepensionen

Men jag ska inte vara ogin och kan tipsa Socialdemokraterna att studera bilden nedan som visar skattetrycket i förhållande till skatteintäkter och BNP. Nu är det 2014 års siffror som presenteras och det skulle inte förvåna mig om vi tagit något kliv upp efter det.




Naturligtvis är det svårt att göra något åt vädret men ur tabellen kan jag utläsa att skattetrycket i Portugal är 34,5 %, Spanien 33,8 % och Storbritannien 32,5 %.

Gör något åt det så kommer ett betydligt fler bemedlade personer att stanna i Sverige och det kommer att ge en helt annan effekt än att några hundratal pensionärer flyttar till Portugal för att slippa skatt på sin tjänstepension...

27 kommentarer:

  1. Intrum, det kan vara en kombination. Sälj Intrum, Köp annat inkassobolag. Du vet aldrig vad de har på andra sidan... Dessutom det var någon som sa att de (hedgefonder typ) sällan blankar utan hedge (köpet i detta fall).
    // 10

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack för kommentar.
      Ja, den höga nivån på blankningen tycker jag är oroande och jag skulle nog avyttat innehavet om det inte var ett gammalt innehav i VP-depå och just nu är IJ upp nästan 500 procent sedan inköp vilket innebär drygt 85 000 kronor i skatt och det är ju rätt olustigt. Du har säkert helt rätt att de headgar och idag är IJ upp 3,6 procent på en i övrigt rätt sömning börs.

      Mvh//Cm

      Radera
  2. Tog också in Kone som ny aktie i portföljen i januari. Tror att det är ett bra långsiktigt innehav även om jag inte har några illusioner om att de ska kunna upprepa tvåsiffrig tillväxt även i framtiden. Klarar de att ge 4 procent utdelning och samtidigt ha en stadigt tillväxt är jag mer än nöjd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Utlandsutdelaren!
      Jag tror vi resonerar rätt lika - inga fantastiska förhoppningar på utvecklingen men stabilt med en ok utdelning är jag rätt nöjd med.
      Och för egen del är att investeringar i Euro av godo då vi ligger tungt i SEK.

      Mvh//Cm

      Radera
  3. Bonjour Monsieur CM,

    Att investera i vertikal transport inomhus är smart. Urbanisering är i princip en naturlag när befolkningar växer och Kone kommer tjäna bra med stålar under lång tid framöver.

    Det är ohederligt av Maggan att skuldbelägga pensionärer som gör rationella val för att maximera sin livsglädje efter att ha jobbat långa arbetsliv och antagligen ha betalat in en herrans massa skatt genom åren. De är inte skyldiga någon något och vill de flytta till Portugal oavsett skäl så ska de göra det med rent samvete.
    Man kan tvärtom undra varför så många pensionärer väljer att stanna kvar i Sverige, istället för att flytta söderut. De om några borde se sig i spegeln och fråga sig vad som håller dem kvar här, åtminstone under 3/4 av året.
    För övrigt undertecknades skatteavtalet med Portugal under sosseregeringen Persson 2002, så Maggan borde sluta gnälla så mycket när folk bara anpassar sig efter avtal de själva ingått.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bonsoir!

      Det är väl lite så jag resonerar. Vi har en växande befolkning och Kone verkar i ett flertal platser i välden och jrje gång jag är ute och reser så tycker jag att det står KONE i den där hissen.

      Kan inte annat än instämma och precis som du är jag tämligen övertygad om att majoriteten av pensionärerna som väljer att flytta till Portugal har under sitt långa arbetsliv bidragit mer till samhället än vad Maggan kan inkassera i skatt på deras tjänstepensioner. Extra vansinnigt blir det att ingen skulle reagera om nu Portugal väljer att beskatta tänstepensionen - jante...

      Tack för info! Det visste jag inte - då ska Maggan definitivt sluta gnälla då det var hennes egen regering som satte spelreglerna!

      Tack för din kommentar!
      //Cm

      Radera
    2. Instämmer fullständigt, de som har höga tjänstepensioner har med största sannolikhet betalat mycket skatt under decennier av arbete. Dessutom är Portugal bland de fattigaste länderna i Europa, Man kan se svenska pensionärer konsumtion där som svenskt bistånd som på 70-talet då vi gav uhjälp till Portugal.

      Radera
  4. Kul att höra en uppdatering! Så är det här också, intresset för portföljen går i perioder. Vissa veckor kan jag kolla portföljen flera gånger om dagen och sitta och trixa med excel-arken, medans vissa veckor bryr jag mig inte. Har själv legat däckad i en vecka med influensa, och det blev dessvärre inget aktiebloggande då heller. Ja Maggans utspel är väldigt komiskt. De personer som tar detta tillfälle i akt kan stolta titta sig i speglarna och gratulera sig själva för att de räddar lite pengar som annars hade slösats bort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Snålgrisen!
      Skönt att höra att jag inte är ensam. Jag inbillade mig att alla bloggare hade örnkoll på portföljen och skulle få panik om de inte en gång per timme loggade in och kollade portföljutvecklingen.

      Kan inte annat än att instämma och det där snacket med att "många är upprörda" och tycker att det är osolidariskt gör mig bara trött. Enligt gällande avtal så skulle ändå inte Sverige göra några skatteintäkter på tjänstepensionen...

      Mvh//Cm

      Radera
  5. Har också spanat på Kone ett tag men det har aldrig blivit köp. Lite konstigt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej KtM,
      Jag har haft den på min bevakningslista i snart tre år utan att slå till. Det är ju inte speciellt sexigt men jag hoppas att det är en stabil investering på sikt.

      Mvh//Cm

      Radera
    2. Tror att det kommer vara en bra investering över tid :)

      Radera
  6. Alltid lika kul med Maggan, men hon är inget att fästa sig vid eftersom regeringen inte sitter kvar efter nästa val. Den stora frågan är väl snarare vad fru Batra (som är gift med en komiker och själv är ett enda stort skämt) tänker hitta på tillsammans med Jimpa. DET är något som man kan bli lite orolig för. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym,
      Även om sossarna knapast sitter i regeringsställning efter nästa val så är det trots allt 18 månader dig och på den tiden så kan Maggan ställa till det rätt rejält. Fråga bara alla småföretagare vad de tycker om de försämrade 3:12-reglerna.

      Jag är inte helt imponerad över AKB men jag är rätt övertygad om att SD endast kommer att få ett begränsat inflytande på en alliansregering.

      Även om det inte är optimalt så är det bättre än nuläget.

      Mvh//Cm

      Radera
  7. Nu är det ju inte statens pengar som flyttar utomlands, utan "mina". Oavsett vilket land och skattesats pensionär eller annan flyttar till uteblir ju skatten i Sverige, undantaget den allmänna pensionen. Samtidigt uteblir ju Sveriges åtaganden för den utflyttade personen, typ sjukvårdskostnader, hemtjänst, etc, så som vanligt bör högskattekramare vidga blicken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Aktieräven!
      Precis och det är ju det som irriterar mig. Hur kan det vara "osolidariskt" att välja att flytta till ett land där skatten är lägre? Och i det här fallet så pratar vi företrädesvis om svenska pensionärer som under ett långt yrkesliv har bidragit till rejäla skatteintäkter. Och precis som du är innte på så kommer sjukvårdsomkostnader och liknande inte belasta staten då det måste den enskilde persionen själv hantera via rätt dyra försäkringar.
      Stort tack för kommentar!
      //Cm

      Radera
  8. De moraliska pekpinnarna åker fram när det handlar om Svensson-pensionärer, men för svenska idrottsstjärnor som flyttar till Monaco och inte betalar någon inkomstskatt alls, så är skatteflyktandet socialt accepterat. Där finns dessutom dubbelmoralen att de bygger sina karriärer på att representera Sverige men när det kommer till att betala skatt är Sverige inte lika gångbart. Men Anja och Pillan mfl är inte mindre folkkära för det. Man ska inte döma andra men man kan konstatera att det är skillnad på folk och folk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym!
      Jag tänkte på precis samma sak när jag skrev inlägget. Jag kommer ihåg att det var lite gnäll när Björn Borg valde att bosätta sig i Monaco men det lade sig ganska snabbt. Nu pratar vi företrädesvis om personer som bidragit med skatt under hela sitt yrkesliv och precis som aktieräven ovan är inne på så kommer inte utflyttade åldringar belasta samhället med sjukvård och liknande - det får de själv snällt betala för.

      Mvh//Cm

      Radera
  9. DI:s betalvägg kommer du förbi genom att skriva unvis.it/ före www. #sparadkrona

    /M

    SvaraRadera
  10. Välkommen in i den finska hissfamiljen, klev själv in på den absoluta toppen i somras men har fyllt på längs vägen ner.

    Årsrapporten släpptes dock för en månad sedan, det är årsstämman som är den 28/2 (Avanza har felaktig information på hemsidan men jag har inte orkat påpeka detta).

    //Humankapitalisten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Humankapitalisten!
      Ah, tack för info! Jag utgick från det som stod på Avanza - nu får jag läsa ikapp.
      Stort tack!
      //Cm

      Radera
  11. En bra lösning för att komma runt DIs betalvägg är att använda NoScript plugin till Firefox.
    En mindre bekväm och snygg lösning är att kopiera innehållet till typ Word....då kan du läsa hela artikeln

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej R
      Stort tack för tipset om Firefox som jag genast ska spana in. Alternativet med att kopiera till Word eller helt enkelt läsa koden känns rätt knöligt men Firefox går på nolltid att installera...

      Än en gång tack!
      Mvh//Cm

      Radera
  12. Maggan är så motsägelsefull. Så fort journalisten i uppdrag granskning nämnde att vi har lockar in andra höginkomstagare till Sverige genom expertskatten och de slipper skatta så sa maggan i stil med att det inte var samma sak om jag minns rätt. Jag tappade hakan där. Hon borde kolla sig själv i spegeln. Sluta upp med att dra fram moralkakan så fort någonting sossarna har gjort skiter sig. Solidariskt hit och dit. Hon är banne mig inte solidarisk när hon själv lever på skattebetalarnas pengar, bara för hon sitter där mitt sitt jävla paraply.Det handlar om ett par hundra personer som har flyttat från Sverige. Även om fler flyttar så är det inte olagligt det man gör och det är inte ens säkert att många är beredda att ge upp sina liv i Sverige. Vad man gör med sitt liv, är upp till en själv. Onödigt att jaga ett par privatpersoner på detta speciellt när de har hjälpt till och bygga Sverige. Plus så är detta resultatet av sossarnas egna beslut, som man bäddar får man ligga. Jag gillar Portugals attityd, de tänker på landets bästa precis som alla andra länder vilket de nämnde på UG (straight forward och ärlig). Portugal är trots allt en av de fattigaste länderna inom EU och att några svenskar kommer dit och bidrar till landet i form av andra skatter är solidariskt! Blir så arg på sånna människor som maggan. Hennes påstående är baserad på personliga och moraliska åsikter (ej fakta). Jag är en "ung" tjej, är inte politiskt aktiv och har inte så mycket koll när det gäller svensk politik men jag hoppas att Portugal står på sig så att jag kan "fly" (enligt maggan) till Portugal när jag ska pensionera mig. Vare sig om jag vill flytta dit av egna intressen eller ej så angår det inte henne...

    SvaraRadera
    Svar
    1. word! Håller med till 100%

      Radera
    2. Hej Anonym och tack för ett fantastiskt bra inlägg!
      Jag kan inte annat än att hålla med ovanstående kommentar - "word!".

      Tack för att du tog dig tid att kommentera och jag önskar dig en fantastisk helg!
      Mvh//Cm

      Radera