18 nov. 2017

Dålig timing och investeringar för 430 tkr den senaste veckan.

Det har varit några rätt kassa börsveckor för familjen Chansar mest och vi är ned ca 350 000 kronor sedan det toppade förra onsdagen. Även om det är trist att se att portföljvärdet sjunker så det det något man får leva med om man väljer att spekulera på börsen. Trots det så kommer jag nog inte förlika mig med att det är rätt jävla mycket pengar som fluktuerar på daglig basis. 

Då jag varit aktiv på börsen i snart 30 år så vet jag att det går upp och det går ned och med tiden brukar topparna bli högre vilket är en liten tröst vid börsnedgångar.


I börsnedgångar så ska naturligtvis portföljen fyllas på med billiga aktier men den här gången har jag haft en osedvanligt usel timing och köpt precis vid fel tillfälle.

I onsdags den 8 november så slog jag till på:
- 4 000 Cloetta för 27,90 kronor per aktie
- 1 500 Nobia för 72,00 kronor per aktie
- 150 Sanofi för 79,13 euro per aktie

Och inte blev det bättre att jag var i shoppingtagen i fredags och skulle handla "billiga bankaktier".
- 200 Swedbank till 198,20 kronor per aktie
- 500 Handelsbanken till 114,90 kronor per aktie

De senaste två veckorna så har jag bränt drygt 430 000 kronor på aktieköp och det känns rätt surt då samtliga investeringar skulle vara billigare idag.

Ja ja, utdelningarna ökar under nästa år och på tal om utdelningar så har det sedan förra uppdateringen blivit lite tillskott i aktieportföljen:
- 5 000 kronor brutto från NCC
- 18 430 kronor brutto från H&M
- 1 736 kronor brutto från Procter&Gamble


Trots den kassa värdeutvecklingen så är jag trots att nöjd med utdelningsutvecklingen.

Man får vara glad för det lilla...

20 kommentarer:

  1. Men det är hysteriskt svårt att tajma marknaden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut!
      Men fullt så här uselt brukar det inte vara....

      Trevlig helg!
      //Cm

      Radera
  2. Det är inte svårt. Det är omöjligt. Och jag har 40 års erfarenhet att falla tillbaka på.
    Är just nu (sedan 2 veckor) helt utanför börsen. Får se om det rätt beslut till nyår.
    Lite nojig över att den internationella skuldbubblan ska spricka till slut

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har du tänkt igenom vad som händer med dina likvida SEK om "den internationella skuldbubblan spricker"?

      Radera
    2. Amorterade av allt på det sista bolånet. Bästa hedgen om bubblan spricker. Eller så kanske den inte gör det. Vem vet?
      Men jag vågar inte chansa mer.... ☺

      Radera
    3. Låter sunt men jag chansar mest och lever efter devisen:
      “Far more money has been lost by investors preparing for corrections, or trying to anticipate corrections, than has been lost in corrections themselves.” – Peter Lynch

      Trevlig helg!
      //Cm

      Radera
    4. Jag vet jag vet. ☺

      Men just nu fegar jag mest.

      Trevlig helg på dig också.

      Radera
  3. Tjenare CM och tack för en spännande uppdatering!

    Ja det där med att försöka tajma börsen har jag helt gett upp. Dock har jag lite reservkapital i bakfickan när en viss aktie dippar några procent, som jag då slår till med. I övrigt fyller jag bara på med mina "stamaktier", ofta i 5000-kronors inköp. Brukar titta vilka som har sjunkit mest senaste månaden och sen fylla på där. Givetvis i samband med att plöja igenom en hel del nyheter och redovisningar samt analyser för att försöka förstå vad nedgången beror på.

    Fina pengar du fick från HM, hoppas det håller i sig även nästa år.

    Du har inte funderat på aktier såsom Nobina och Dedicare, eller de är inte tillräckligt stabila för din smak?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Snålgrisen och tack för kommentar!

      Precis som du säger så är det hopplöst att försöka tajma börsen men fullt så här uselt brukar det inte vara för egen del.

      Jag har en liknande strategi som du och om mina "stamaktier" dippar rejält så kommer jag att fylla på. Jag har en miljon i belåningsutrymme och kommer inte att tveka att belåna mig vid en större korrigering.

      Tackar för tipset. Dedicare har jag ingen aning om och kommer att läsa på! Angående Nobina har jag en väldigt god insyn i och varför kan jag tyvärr inte utveckla. Tillsvidare är jag dock rätt sval till aktien.

      Trevlig helg!
      //Cm

      Radera
  4. Fint inflöde till portföljen senaste året.

    Hur länge till tänker ni jobba och dra in så stora pengar? Några tankar kring hur ni ska göra med sparandet sista året dvs stoppa in pengar för fullt och sen sluta tvärt och förlita er på utdelningar? Eller snarare sluta köpa aktier och spara likvider för att leva på en period.

    Har ju själv valt alternativ 2 och låta bli att investera sista lönerna för att ha dessa pengar att leva på en period efter jobbslut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Miljonären!

      Tackar! Infödet det senaste året beror på extraordinära händelser. Jag bytte jobb och fick loss lite kapital som jag kan sätta sprätt på. Tyvärr så kommer inte de nästkommande åren vara i motsvarande nivå.

      Intressanta och relevanta frågeställningar och jag ber att få återkomma med en inlägg men lite kort i kommentarsfältet...

      För min del kommer det att vara alternativ ett som gäller. Det som är vår största drivkraft är att flytta från Sverige då vi inte längre vill hata bort 6 månader av året pga. mörker och kyla. Det är nog en större drivkraft än att tvinga sig upp på morgonen för att behöva pallra sig iväg till jobbet.

      För vår del så kommer det nog att bli ett tvärt jobbslut då jag inbillar mig att det kommer att vara svårt att hitta lämpliga uppdrag som kan utföras på distans och jag antar att det är tokkört att få ett jobb i min ålder när man inte behärskar språket.

      Positivt är att för varje månad jag knegar vidare i egen regi så kommer jag kunna få en vettig lön även efter att jag slutat debitera. För varje månad jag arbetar kan jag ta ut 1,5 månader i lön efter att jag har lagt av.

      I din situation tycker jag att du gör helt rätt och jag skulle ha gjort motsvarande!

      Önksar dig en fortsatt trevlig helg!
      //Cm

      Radera
    2. Starsig portfölj och sparande, 👍🏻
      Angående tajming med avslut av löneslaveriet och klimatisk asyl på sydligare breddgrader så är min enkla känsla att det borde vara rätt bra utväxling på att avvakta en sättning på marknaden som kan bli rätt rejäl om förtroendet för staterna och deras skuldsättning minskar, räntan kan gå upp rätt fort när dragi ska minska på stödköpen och finansiera lånebubblan på marknaden......
      Då lär väl priset på både aktier och boende sjunka rätt rejält och om man då har ett hyfsat kassaflöde i form av en lön eller skapliga uppdrag som egen så ökar marginalerna rätt ordentligt på kapitalet som ska försörja en resten av ens tid på vår faders jord och jag dricker hellre grönstedts national eller noellen till kaffet än metaxa så jag härdar ut både på jobbet och i snöslasket några år till.... 😉
      Rimligtvis så lär väl också utbudet av boenden också öka till ett bättre pris även om Portugal och Spanien hade en rätt rejäl sättning i finanskrisen.....
      Sen är väl frågan om man verkligen vill leva i Europa över huvud taget om tio femton år....., men det är ju rätt avlägsna spekulationer..... 🤔
      Som snickare kanske man inte har en anställning kvar om ett par år heller om det blir kris! 😯
      Men än så länge så har man det och kan lägga undan kyrkans del åt sig själv istället och skaffa sig en trygghet och lugn som är rätt skönt att ha, även om man var indoktrinerad av facket och förfasade sig över Anne wibbles uttalande om en årslön på banken så måste jag erkänna att med ålderns rätt så har förnuftet segrat och jag gör en pudel och erkänner att hon hade rätt! 😙
      Det har inte varit speciellt betungande heller och som jag sa till produktionschefen på firman när dom gav mig en guldklocka vid en lunch i somras när vi käkade och samtalade lite om aktiesparande,, "nu är det ni som måste sköta er för att jag ska vara kvar...." 😎
      Han skrattade lite och nickade instämmande,, 😉

      Trygghet är rätt bra även om man inte är ekonomiskt oberoende...... 😉

      Mvh och keep up the good work! Snickar'n

      Radera
  5. Då lyckades du väl fånga bankaktierna nära botten för den här veckan iallafall?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar!
      Vi får hoppas på det! :-)
      Trevlig helg!
      //Cm

      Radera
  6. Trots att jag anar såväl en sorts ”bitterhet” som ”ånger”, vill jag verkligen betona att det är fina inköp till helt acceptabla kurser. Ja, det gick ned lite efter ditt inköp men… äh, om 2-3 år kommer du se tillbaka till denna tid och tänka; ”usch vad töntig jag var” (vilket du iof är, men det ät en annan diskussion).

    Du har byggt upp en, minst sagt, imponerande portfölj och denna kommer göra att er, vad jag kan tänka mig; snart, kommande exit allt närmare i tid. På tal om ”exit”… hörde att du gjort när specielle ”moves” där(?). Kanske har jag hört fel, men säkra källor säger att det var att likställa med Mr. Bean.

    Även jag har tagit in Sanofi och tittar just nu på Nobia. Likt alltid finns såväl för- som nackdelar att finna, men om man vågar tro att Brexit kommer bli mjuk/ej hända samt att att svenskarna fortsätter renovera sina kök 24/7 är det mycket billigt just nu.

    Gällande Cloetta har jag bara en sak att säga:

    https://www.youtube.com/watch?v=xVBCBKX72nM

    Nu har jag gjort vad du bad mig om (berömma dig). Kan dus swisha mina 1000 kr? Jag skall göra Motala helgen innan löning…

    //Sofokles

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nåja Sofokles,
      Hur mycket smicker det där var i inlägget tål väl att diskuteras och du får bara 500 kronor swishat denna vecka. Och andra sidan räcker ju det till en helkväll i Motala...

      Som vanligt så förstår man ju bara hälften av vad Sofokles skriver men jag tror att han åsyftar det här inlägget från Rowan Atkinson - https://www.youtube.com/watch?v=JE2osIWmtLw - Fantastiskt underhållande!

      Kul att även du sög in Sanofi i portföljen och när det gäller Nobia så tror jag på aktien även om bostadsbyggandet faller. Svenskarnas favorithobbey är som bekant köksrenoveringar.

      Snart måndag igen!
      //Cm

      Radera
  7. Om det är någon tröst så tänker jag likadant
    varje gång jag köper aktier som alla springer
    ifrån.

    Det är ju i princip omöjligt att veta var det vänder
    men med tiden så kommer ju sådana aktier som går med
    vinst att vända upp igen.

    Det känns i alla fall säkrare och snitta ner sig i
    stabila bolag som swedbank än fingerprint och dylika
    bolag.

    Och så länge man har utdelningen så känns det som
    en hyfsad krockkudde som du säger.

    Det är ju oftast därför man köper aktierna
    från första början.

    Så länge man har tiden på sin sida så är
    det ju bara och sälja av lite då aktien
    trendar igen.

    Jag är nog så avtrubbad av alla mina fallande
    utdelningsknivar att jag inte ens tänker på
    det då jag vet att dom flesta stora bolag
    repar sig i sinom tid.

    Köp när andra är rädda och sälj när andra är
    giriga, har man bara tålamod så kommer man långt
    med den filosofin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Danston0!

      Jag resonerar precis som du även om det känns lite surt att man shoppar loss precis innan en korrigering - "man kunde ju fått fler aktier för samma peng"..

      Men precis som du är inne på så lägger jag inte slantarna i FPC utan bolag som "borde" vara rätt mycket mer stabila och sedan är det vara att invänta utdelningarna nästa år.

      Jag har även en krockkudde i att jag delvis investerar i traditionel VP depå och kan skatta bort delar av förlusterna av mina dåliga aktieaffärer.

      Indeed! Instämmer med din filosofi och på sikt brukar det att löna sig.

      Tack för kommentar och önskar dig en fortsatt slö söndag!
      Mvh//Cm

      Radera
  8. Charlie Munger (och andra) har sagt att man ska inte äga aktier om man inte klarar en 50% nedgång av portföljen utan att sälja. Vet personligen att det börjar kännas jobbigt redan vid 10%. Så om man inte klarar detta psykologiskt bör man fundera på redan nu hur man ska agera så att man inte dras med ned och sedan säljer nära botten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många bra inlägg ovan. Detta är bland det svåraste när man investerar i aktier, att kunna ta dipparna. Men det vore väl å andra sidan hemskt om man inte brydde sig. Tror det är bra att ha "vinnarskalle" och vet inte hur många "hopplösa case" som till slut kommit ut på plus (lr minst breakeven) pga uthållighet.

      Radera