tag:blogger.com,1999:blog-2162468823471821025.post4120817469377497656..comments2024-02-19T21:47:21.710+01:00Comments on Chansar mest: Pampigt!Chansar Mesthttp://www.blogger.com/profile/09547890288783797228noreply@blogger.comBlogger18125tag:blogger.com,1999:blog-2162468823471821025.post-11255053219419305142016-01-18T17:16:05.981+01:002016-01-18T17:16:05.981+01:00Här är en!Här är en!Newmannoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2162468823471821025.post-60896906542741528182016-01-17T18:19:28.780+01:002016-01-17T18:19:28.780+01:00Visst är det tragiskt!
20 000 kronor i uteblivna ...Visst är det tragiskt!<br /><br />20 000 kronor i uteblivna medlemsavgifter räcker inte ens till en anständig pava vin hos ordförande Nordströms stamhak som hon dessutom äger.<br /><br />Vi får hoppas på att fler inser att det där med facket var viktigt för 50 år sedan...<br /><br />Mvh//Cm Chansar Mesthttps://www.blogger.com/profile/09547890288783797228noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2162468823471821025.post-24552599122896620432016-01-17T17:45:15.017+01:002016-01-17T17:45:15.017+01:00De utropas i många media att det är så många medle...De utropas i många media att det är så många medlemmar i kommunal som har gått ur, ca 1200-1400st. Och att det kan få stora följder på kommande avtalsrörelse, dvs i klartext ett förtäckt hot till medlemmarna från deras eget fackförbund. <br />Om man betänker att Kommunal 2014 hade 514 388 medlemmar, så innebär det att de tappat ca 0,2% ! <br />2 promille! <br />Det är som ingenting, ingenting. <br /><br />För att det ska märkas måste 100 000 personer lämna, antagligen fler. Och det kommer inte att ske, det kan ni skriva upp. <br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2162468823471821025.post-62641736639111391982016-01-16T23:39:11.990+01:002016-01-16T23:39:11.990+01:00C M de Talleyrand, prince de Perigord och biskop a...C M de Talleyrand, prince de Perigord och biskop av Autun (!) under franska revolutionen och wienkongressen var en av sin tids största statsmän(ungefär som vår tids Churchill). Varje gång han gick i konkurs - och de gångerna var många under hans livstid - sålde han sitt bibliotek och överlevde, växte och återtog sitt inflytande över politiken. Från franska revolutionen via Wien-kongressen och fram till ca 1838 var hans inflytande STORT i Europa!<br />Du som bor delvis i Nice måste känna till den här mannen (och även andra också!).<br />Från Wikipedia: "Talleyrand var urtypen för en diplomat, intelligent, cynisk, illusionslös men alltid lojal med den regim han var satt att tjäna oavsett politisk inriktning. Han hade ständigt Frankrikes bästa för ögonen, under vilka förhållanden som helst och med snart sagt vilka medel som helst"<br />MW kommer 2 0000 mil efter.... /GunillaAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2162468823471821025.post-91668470279435217212016-01-16T19:52:53.178+01:002016-01-16T19:52:53.178+01:00Haha!
Förutom klavertramp så har jag lärt mig &qu...Haha!<br /><br />Förutom klavertramp så har jag lärt mig "trolöshet mot huvudman", "omoral" och förskingring :-)<br /><br />Mvh//CmChansar Mesthttps://www.blogger.com/profile/09547890288783797228noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2162468823471821025.post-45607148731040754682016-01-16T19:51:44.170+01:002016-01-16T19:51:44.170+01:00Jag har länge undrat varför inte HA och Bandidos s...Jag har länge undrat varför inte HA och Bandidos skapar sitt eget fackförbund.<br />Det skulle legalisera stora delar av sin verksamhet och det skulle väl vara rätt praktiskt?<br /><br />Vem kommer inte ihåg salladsbaren i Göteborg för ett par år sedan?<br />Tyvärr fortsätter det i samma anda och senast var det ett stackars bageri som råkade ut för fackförbundet Livs.<br /><br />http://www.uvell.se/2016/01/13/blockad-pga-en-krona-30071022<br />http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2956015-facket-haver-blockad-av-goteborgsbageriet<br /><br />Maffiametoder är en helt rätt benämning för fackförbunden och nej - jag är ingen vän av facket och förstår inte hur man kan vara ansluten anno 2016...<br /><br />Mvh//CmChansar Mesthttps://www.blogger.com/profile/09547890288783797228noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2162468823471821025.post-39055462611698031882016-01-16T19:46:19.386+01:002016-01-16T19:46:19.386+01:00Bugar och bockar!
Ja, själva hanteringen av den h...Bugar och bockar!<br /><br />Ja, själva hanteringen av den här skandalen kan man inte vara speciellt imponerad över.<br /><br />Naturligtvis så har hela styrelsen varit medveten om vad som pågått och att någon ens har moral att sitta kvar beror endast på den sköna värmen från maktens grytor.<br />Vem i styrelsen vill gå tillbaka till sitt dåligt betalda arbete och faktiskt behöva arbeta hårt för brödfödan?<br /><br />Mvh//CmChansar Mesthttps://www.blogger.com/profile/09547890288783797228noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2162468823471821025.post-77267522437824015792016-01-16T19:22:40.505+01:002016-01-16T19:22:40.505+01:00Tack för ditt inlägg!
Även om du inte är med i Ko...Tack för ditt inlägg!<br /><br />Även om du inte är med i Kommunal så tror jag tyvärr att du skulle bli ganska förbaskad om du visste hur lättvindigt dina pengar hanteras.<br />Jag har under mina år (ganska många har det blivit) sett allt för många exempel på vidlyftig representation av medlemmars pengar där medlemmarna i allmänhet har relativt låga löner och jobbar rumpan av sig om dagarna. Så fort man blir fackpamp så glömmer man bort de obekväma arbetstiderna, de tunga lyften etc. och gnäller över att det där wienerbrödet kanske var lite för torrt under det senaste sammanträdet.<br /><br />Och precis som du så kan jag inte heller förstå varför alla fackförbund ska driva sina kursgårdar. Köp era tjänster som alla andra och ge fan i att spekulera i medlemmarnas pengar. Om det finns ett överskott så placera i indexfonder eller sänk medlemmarnas avgifter!<br /><br />Mvh//Cm<br />Chansar Mesthttps://www.blogger.com/profile/09547890288783797228noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2162468823471821025.post-33133097117681547302016-01-16T19:12:19.071+01:002016-01-16T19:12:19.071+01:00Tack Lars!
Mvh//CmTack Lars!<br /><br />Mvh//CmChansar Mesthttps://www.blogger.com/profile/09547890288783797228noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2162468823471821025.post-64140303923721995892016-01-16T19:12:05.230+01:002016-01-16T19:12:05.230+01:00Hej Gunilla!
Jo, man kan nog tycka att att Margot...Hej Gunilla!<br /><br />Jo, man kan nog tycka att att Margot borde ha råd att köpa sin egen lägenhet.<br />Jag hittade en gammal artikel från 2009 som konstaterade att hon tjänat 19 miljoner under sina år i Bryssel - http://www.proletaren.se/eu/wallstrom-talar-om-social-rattvisa-%E2%80%93-fick-19-miljoner-i-lon (det är nog första gången jag länkar till Proletären :-))<br /><br />Och som minister går det ju ingen större nöd på henne - 127 000 i grundlön borde hon kunna överleva på men trots det så får hon bidrag för dubbelt boende så slutnotan för våningen i Stockholm landar på modesta 32 kronor i månaden.<br /><br />Men jag tycker inte att vi ska bli allt för förvånade - det är så här det fungerar gång på gång. <br /><br />Hur många framstående socialdemokrater lever som dem de representerar?<br /><br />Jag älskar citat och den där kommer jag sno av dig :-)<br /><br />Mvh//Cm Chansar Mesthttps://www.blogger.com/profile/09547890288783797228noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2162468823471821025.post-54688722108411605792016-01-16T18:53:09.408+01:002016-01-16T18:53:09.408+01:00Tack Daniel!
Att få en sån där kommentar från dig...Tack Daniel!<br /><br />Att få en sån där kommentar från dig värmer ohyggligt gott i stockholmskylan!<br /><br />Problemet är precis som du skriver att folk som hanterar andras pengar blir snart fartblinda och extra känsligt blir det när någon hanterar pengar som de egentligen inte har råd att avvara.<br /><br />Tyvärr så tror jag annorlunda - jag är rätt övertygad om att det fungerar lika illa i andra fackförbund och organisationer. Jag har genom åren sett helt hårresande exempel på det.<br /><br />Trevlig helg och tack!<br /><br />Mvh//CmChansar Mesthttps://www.blogger.com/profile/09547890288783797228noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2162468823471821025.post-52232541565345182742016-01-16T18:50:46.911+01:002016-01-16T18:50:46.911+01:00Man har fått lära sig nya ord den här veckan.
Kla...Man har fått lära sig nya ord den här veckan.<br /><br />Klaverpamp kan vara ett av de bättre.MangoldXhttps://www.blogger.com/profile/04333372142083631620noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2162468823471821025.post-82714501034904421582016-01-16T14:43:46.962+01:002016-01-16T14:43:46.962+01:00Kan bara inte hjälpa att jag tycker det är lite &#...Kan bara inte hjälpa att jag tycker det är lite 'maffia' över fackföreningar. 'Betala oss så beskyddar vi dig'... /Gunilla (igen) Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2162468823471821025.post-32566896436283308252016-01-16T11:04:35.410+01:002016-01-16T11:04:35.410+01:00Bra skrivet ännu en gång, kan bara hålla med. Spec...Bra skrivet ännu en gång, kan bara hålla med. Speciellt hur kommunal har hanterat allt i efterhand är ju bara pinsamt. Kommunals ordförande i norrbotten dementerade NÄSTAN uppgifterna i SVT nordnytt när det precis hade läckt ut, men räddades snabbt av reportern. Och att skicka kassören som offer är också bara skrattretande och kostade sannolikt medlemmarna än mer pengar. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2162468823471821025.post-19409843913778136262016-01-16T07:29:49.899+01:002016-01-16T07:29:49.899+01:00Glad att jag inte är med i kommunal även om jag jo...Glad att jag inte är med i kommunal även om jag jobbar åt kommunen. Detta visar ju vart alla viktiga medarbetares pengar går till. Vi hjälper sjuka och gamla människor för runt 20 tusen kronor brutto i månaden så någon fantastisk lön har vi inte. Sen ta från fattiga och ge till dom rika. Jag satsar hellre dessa pengar i en indexfond. Borde ge med i längden. Tack för ett bra inlägg och skäms på dom som gjort detta! MvhAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2162468823471821025.post-14234171927134851322016-01-15T22:39:12.167+01:002016-01-15T22:39:12.167+01:00Snyggt jobbat!
Med vänlig hälsning
LarsSnyggt jobbat!<br /><br />Med vänlig hälsning<br /><br />LarsAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2162468823471821025.post-7857264350850733232016-01-15T21:28:37.331+01:002016-01-15T21:28:37.331+01:00Margot Wallström har gott och väl tillräckligt med...Margot Wallström har gott och väl tillräckligt med kapital för att köpa en lägenhet på ca 100 kvm själv, t.o.m. på Södermalm (Östermalm göre sig icke besvär!) och därtill betala kontant efter de förmånliga 'löner' hon uppburit i EU,FN och idag som utrikesminister! Vilket enastående gnideri! <br />I mina ögon ett klart mutbrott! <br />Uttrycket att 'snålheten bedrar visheten' har än en gång visat sin hållbarhet (för att nu använda en klyscha)!<br />"Det är värre än ett brott, det är en dumhet"(Charles Maurice de Talleyrand)!/GunillaAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2162468823471821025.post-59135732080818996362016-01-15T20:45:30.758+01:002016-01-15T20:45:30.758+01:00Oerhört träffsäkert skrivet. Det är exakt vad jag ...Oerhört träffsäkert skrivet. Det är exakt vad jag själv skulle skrivit om jag varit lika elokvent!<br /><br />Först så verkade det vara rätt överdrivet där Aftonbladet kallade investeringar för förluster och där något enstaka misstag i underhållningstypen tillåtits, men sedan blev det bara värre.<br /><br />Lägenheterna som Nordström fått har visst fört kosan från Solna till Norrmalm och till sist Sveavägen för inte kan man ha en ordförande som pendlar från Solna. Hur skulle det se ut!<br /><br />Det verkar inte helt ovanligt att folk som hanterar stora summor av andras pengar blir fartblinda. Jag tror att jag kan se hur de sitter där och tycker att ett par tusen här och ett par tusen där är rätt små pengar och till slut så är det miljonbelopp de slösat bort och de som kommer nya in har som första mål att passa in.<br /><br />Att kommunal representerar de som ofta har lägst löner i Sverige (de och handels) gör att det här sticker extra mycket i ögonen. Hur många kronor av månadsavgiften går direkt till löner och representation i styrelsen?<br /><br />Jag tror också det pågår rätt mycket intern granskning i andra fackförbund. Förhoppningsvis (för allas skull) så är det här ett undantag, men jag skulle gärna lyssna på helgens möten i Byggnads. De som jobbar i en bransch som så länge lidit av avtal under bordet.<br /><br />Danielhttp://danielinvesterar.blogspot.se/noreply@blogger.com