4 nov. 2017

Månadsrapport oktober

Månadsrapport oktober
Depåvärde 11 094 140 (2,3 %)
Bruttoutdelning 1 900 kr

En något försenad månadsrapport och även om det känns lite fånigt att skriva ett inlägg med fyra dagar gamla siffror så är det rätt intressant för mig då jag ofta återkommer till tidigare månadsrapporter. Kanske inte så spännande för er övriga men det bryr jag mig föga om. Det har varit en hyfsad utveckling under oktober och vi har lite marginal till 11-miljonersgränsen - eller nåja, en procent ned så är vi under den senaste miljonstolpen.

Våra tre kärninnehav - HM, SHB och Swedbank har en fortsatt svag utveckling och trots att vi har en sämre utveckling än index är jag rätt tacksam över att det inte är värre än vad det faktiskt är.


Går jag tillbaka ett år i tiden och spanar in månadsrapporten för oktober 2016 så kan jag konstatera att vi är plus 2 670 000 kronor vilket känns rätt galet även om vi är medvetna om att vi dopat utvecklingen med överfört kapital till aktiedepån.

Portföljförändringar
Nada - men av någon anledning så sneglar jag på Cloetta och Swedish Match trots att jag har lovat mig att framöver primärt fokusera på europeiska aktier som handlas i euro. Några inköp kommer det säkert bli under november månad.

Utdelningar
Oktober är en av våra sämre utdelningsmånader och endast Bonava har bidragit med futtiga 1 900 kronor brutto. Förvisso 100 procent mer än i fjol men rätt kasst ändå. Totalt för året så har vi inkasserat 323 504 brutto och november kommer utdelningsmässigt se betydligt bättre ut.

Sparande
Inget alls denna månad och lönen får vila på våra lönekonton. Om vi skippar vår brukliga vintersemester så för vi över kapitalet till aktiedepån. Vi är rätt överkapitaliserade i nuläget så sparandet är inte av någon högre prioritet.

Övrigt
Vi planerar att lämna landet och det går inte en dag utan att jag blir påmind om varför.
Nu senast är det Astrid Lindgrens Pippi som är i blåsväder. En förskolas sagostund med Pippi Långstrump slutade i en polisanmälan om hets mot folkgrupp. "En förbipasserande reagerade starkt på att det i inspelningen berättades om "negerkungen" och "hur negrer klär sig", står det i polisanmälan. Personen anmälde händelsen som förolämpning och hets mot folkgrupp.". Naturligtvis så beklagar förskolan det inträffade i Expressen och meddelar att "det stämmer inte överens med förskolans värdegrund. Det har föranlett att vi får se över våra rutiner nu när vi har förstått att biblioteket inte gör någon utgallring.".

Jag tror knappast att någon frisk person skulle ifrågasätta Astrid Lindgrens "värdegrund" och hänvisa till böcker som är skrivna för sjuttio år sedan. Det laddade ordet "neger" ansågs vara nedvärderande först i slutet av nittiotalet och vad ska vi göra med all litteratur som publicerats innan dess? Bokbål som var poppis i 30-talets Tyskland?

Nä fan - så snart det bara går så drar vi med vår kappsäck full med guldpengar till Kurrekurreduttön.

#bara i Sverige

14 kommentarer:

  1. Jag måste verkligen berömma er för denna fina utveckling! Att slå index behöver ej vara ett mål, då ni ämnar leva på utdelningar; således spelar värdet föga roll.

    SWMA kan jag förstå att du sneglar på, ty vem vill ej äga dem och frågan är om man får acceptera nuvarande pris? Du kan ju trösta dig med att de kommer börja sälja snus i Schweiz, så lite EU-aura får du allt;)

    På tal om negerkungar kommer jag spara min originalutgåva samt min utgåva av Tintin i Kongo. Vem vet; kanske blir det att ställa upp i antikrundan om, låt säg, 15 år?

    Ännu en gång; grattis till en sådan fin utveckling!

    /Sofokles

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sofokles!
      Tackar!

      Det blev inte några SWMA denna vecka men en hel del annat!

      Hey, håll hårt om din Tintin - den kommer att vara värd multum om några år om det här tramsandet fortsatt kommer att breda ut sig.

      Men akta dig för bokbålet som bibliotekarierna snart kommer att påbörja.

      Önskar dig en fortsatt trevlig helg!
      //Cm

      Radera
  2. Håller med Sofokles, kan inte annat än berömma och gratulera.

    Sparar även jag på min Tintin i Kongo. Ska läsa den med en god kopp svart kaffe med en skvätt vit mjölk i till jul tror jag. Kanske får bli en tradition.

    Gällande att lämna landet så får du i den mån du är villig gärna dela med dig likt mensanen angående saker att tänka på.

    Varit utomlands och precis kommit hem så inte hängt med riktigt i metoo men är det så att det till största del endast är vänstermän och uttalade feminister som pekas ut som gottegrisar? Borde ju vara av största intresse för media att titta på. Ha ha, nä att de skulle göra det sker givetvis inte. Inte ur det perspektivet iallafall.

    Ha det bra allihopa!

    P, I blått.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar!

      Men det där med mjölken är fan i mig inte PK så drick ditt kaffe svart framöver så slipper du jobbiga diskussioner framöver!

      Meetoo kampanjen är i många fall bra och berättigad även om jag tycker att den börjar gå loite överstyr. Om man är drabbad av olika former av svineri så anmäl omedelbart - låt det inte gå tio år...

      Trevlig helg P!

      //Cm

      Radera
  3. He he

    Var ju komiskt det där med negerkungsanmälan.

    Ja, vi är många som skrattar åt svenskarna, trots att det är just det vi själva är. Svenskar. :-)

    Känner liksom ni allt mer för att bara lämna det här märkliga landet och istället njuta av en annan kultur, som säkert den har sina sidor.

    Men ombyte förnöjer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar för kommentar!
      Instämmer med dig att "negerkunganmälan" är direkt genant.

      Tror att det är rätt få som skulle säga "neger" idag då vi vet att många skulle anse det vara nedlåtande.

      Men att angripa litterära verk som är skrivna för 70 år sedan är bara korkat...

      Trevlig helg!
      //Cm

      Radera
  4. Kalasbra månadsrapport!
    Det är ändå intressant. Trots att sparandet var 0 så har du fått in 1900 kr i utdelningar, vilket i min värld också är "sparande" (om du inte köper skrovmål för pengarna d.v.s.). Det är mer än vad många faktiskt kan spara under en månad. Vet somliga i min närhet som inte har 100 kr kvar när nästa lön trillar in på kontot...

    http://www.kronantillmiljonen.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar KTM!
      Det där med sparande är rätt individuellt.
      För vår del är sparande först när vi flyttar över pengar till aktiedepån och då omvandlas de genast till monopolpengar. Utdelningar behandlas på liknade sätt - det är inte på riktigt och påverkar inte vardagsekonomin.

      Mvh//Cm

      Radera
  5. 11 miljoner, klart maffigt!
    En helt ok månad även för oss, ca 20 tkr plus. Så mitt månatliga uttag på 15 nallar inte av kapitalet denna gång.

    SvaraRadera
  6. Ingen dålig utveckling det där! Det är bara att lyfta på hatten och gratulera. Tror att ni två kommer att få det mycket bättre dit ni nu flyttar, detta landet håller på att spåra ur på många håll och kanter känns det som.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Snålgrisen!
      Instämmer med dig och jag är rätt övertygad om att vi kommer att må bättre efter en utlandsflytt. Initialt så var det klimatet som lockade men med allt politiskt tramseri den senaste tiden så är det en riktig no brainer....

      Trevlig helg!
      //Cm

      Radera
  7. Ja jag också börjat skruva upp farten tills jag lämnar. Men då jag inte är nära ditt kapital så har mitt tänk gått från var vill jag bo till att försöka hitta brytpunkten på kostnad/standard samt politiska läget i landet. Skulle nog ej lyckas så bra inom eu med nuvarande portfölj vilket gör att blicken riktats mer mot öst(asien). Dock det som stör mest är visa, inte så sugen på att förnya hela tiden med tanke på kostnad/tid/osäkerhet det genererar.

    Byta land 1-2 ggr/år funkar ett tag men man vill ju ha ett ställe som man kan ha säker/stabilitet långsiktig framtid i.....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej ToFo!
      Helt rätt att skruva upp takten och du är snart ikapp med kapitalet!
      Även om jag tycker att det är rätt trist ur ett ekonomiskt perspektiv så tror jag nog att det är bäst att kämpa vidare ett par år och titta tunt i Europa när det gäller slutdestination.

      Väl medveten om att asien är jäkligt mycket billigare men alla resor innan man etablerat sig på riktigt och en Ulla Andersson i varje hörn?

      Vad sägs om ett pernanentboende i södra Europa och ett semesterställe i Asien?

      Sköt om dig och trevlig helg!
      //Cm

      Radera