31 dec. 2016

Månadsrapport december

Månadsrapport december
Depåvärde 9 250 149 kr (2,6 %)
Bruttoutdelning 7 645 kr

Vårt nyårsfirande är sannolikt rätt mycket mer stillsamt än majoriteten av våra bloggbesökare. Vi landade för ett par tre timmar sedan och efter en enkel middag som Anders och Sofokles skulle gråta över så blir det lite bloggande ackompanjerat med lite skumpa..

Vi har tillbringat den senaste veckan i Portugal och jag kommer att återkomma till det i senare inägg. Vädret har varit helt fantastiskt och det är ju inte speciellt svårt att vänja sig med plus 20 grader på julafton och dessutom med ljumma kvällar. Vi möts av ett regnigt Stockholm med åtta plusgrader och regn och elaka som vi är så känns det rätt skönt då vi behöver fokusera på tvätt framför nyårsfirande...


Ekonomiskt så har det varit rätt volatilt under december. Det började rätt bra och portföljen toppade på dryga 9,4 mkr innan det sjönk tillbaka. Vi stänger månaden på 9,25 mkr och är ändå rätt nöjda med det då vi är 2,6 upp för månaden.

Portföljförändringar
Det blev två små inköp under månaden trots att jag lovade mig själv att ligga lågt.
50 aktier i Johnson & Johnson inhandlades för $109.93 per aktie och sedan shoppade vi 1000 aktier i Protector Forsikring för 67 NOK/aktie efter tips från en initierad källa...

Utdelningar
Trots att samtliga månader förutom april och maj är ganska trista för familjen Cm så trillade ändå in 7 645 kronor i bruttoutdelning. J&J ut betalade 1 088 kronor och Mc Donald´s utbetalade 2 640. Och sedan trillade Oranges extrautbetalning in på rätt sida om året med 3 917 kronor. Totalt har vi för året inkasserat 311 703 brutto vilket är rätt ok.


Sparande
Nä - det finns annat som är roligare

14 kommentarer:

  1. Tjena.

    Alltid lika kul att följa dina numera inte så frekventa inlägg. Så här strax inför det allt för upphaussade nyårsfirandet håller jag med dig. Sparande är trist och själsdödande...

    Snart är det 2017 och i maj 2017 gör jag min exit. Gooodbye Skatteverket och Magdalena.

    Har 6 mille på fickan och om bara den förbaskade förbannade börsen kunde dippade de där 30 procenten som jag väntar på skulle jag passa på att blir en hyfsat stor privat aktieägare av Investor A. Som jag ser det just är hela marknaden dopad av de låga räntorna.

    Om du var i min situation, med 6 mille kronor på fickan (högräntekonton så klart), exakt hur skulle du göra?

    Spåna fritt. :-)

    Och - ett got nytt år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar!
      Och tack för passningen - jag SKA bättra mig med inläggsfrekvensen....

      Jäkligt kul att du är så nära en exit och nu med ytterligare skattehöjningar inför 2017 så är jag rätt avis att du snuvar Maggan på lite pengar.

      Precis som du så skulle vi behöva en rejäl korrigering nedåt på börsen. Om det inträffar så tror jag att vi kan checka ut inom ett par år....

      Intressant men väldigt svårt att svara på. 6 mille är ett rätt bra kapital men hur gammal är du och vad har du för framtidsplaner? Själv skulle jag illa kvickt fly landet om kalkylen tillåter det!

      God fortsättning!
      //Cm

      Radera
    2. Är 54 och det gör att 6 mille går att leva på rakt av under många många år. Vore surt att satsa rubbet på börsen och sen se en dipp på 30 procent kort efter. Men sen är det också surt att ständigt missa utdelningar och värdestegringar. Svårt det här... :-)

      Radera
    3. Inte alls!
      Portugal nästa och njut av värmen och solen!
      Mvh//Cm

      Radera
    4. Helt rätt, ska ta det i beaktande... :-)

      Radera
  2. Kollade igenom mitt inlägg och inser att man bör hålla sig från tangentbordet när promillehalten riskerar att nå nivåer som inte är socialt acceptabla...

    Men vad tusan det är precis vad Bourgogne gör (Bourgogne Rouge Vieilles Vignes 2013, alldeles utmärkt men bör drickas typ nu direkt) :-)

    SvaraRadera
  3. Kollade igenom mitt inlägg och inser att man bör hålla sig från tangentbordet när promillehalten riskerar att nå nivåer som inte är socialt acceptabla...

    Men vad tusan det är precis vad Bourgogne gör (Bourgogne Rouge Vieilles Vignes 2013, alldeles utmärkt men bör drickas typ nu direkt) :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä nä nä!
      Jag kan sannolikt på en handens fingar hur många blogginlägg som jag skrivit i nyktert tillstånd och då är det rätt bra att kommentarerna är på samma nivå :-)

      Bourgogne Rouge Vieilles Vignes är ett fantastiskt vin och om du har möjlighet så vill jag verkligen rekommendera dig att besöka området. Förutom den fantastiska maten (alla pratar mat i Bourgogne) så har de så många otroligt bra vingårdar!

      ALLT går att dricka nu - det beror bara på hur kinkig man är :-)

      //Cm

      Radera
    2. Det är sant. Dessutom blir man inte så bakis av vinerna från den här regionen. :-)

      Radera
  4. Härligt att höra ifrån dig igen Chansar mest :)
    Kommer bli spännande att få höra mer från din resa i Portugal framöver, antar att det är ett härligt ställe att semestra på.
    Måste kännas otroligt konstigt att så mycket pengar går upp och ner hela tiden. För mig är 1000 kr väldigt mycket i volatilitet.

    Riktigt gott nytt år på dig och en god fortsättning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej kronantillmiljonen!
      Tackar :-)

      I veckan så kommer det ett inlägg om Portugal!
      Det är ett fantastiskt land att semestra i men kanske även ett alternativ för oss som vill lämna arbetslivet lite tidigare än normalt...

      Jäpp! Det är rätt sjukt att portföljen går upp eller ned med 100 tkr per dag men jag försöker intala mig själv att det är bara monopolpengar för att inte bli helt tokig..

      Dito och god fortsättning!
      //Cm

      Radera
  5. Hej CM!
    Så spännande att följa dig och kul med lite mäktiga siffror. Då återstår bara drygt 8% uppgång till 10 000 000. :-) Du skrev för ett tag sedan om att Boliden var din första 1000%. Hur ser uppgången av dina Boliden ut nu? Aktien har ju gått rättså bra i år. OBS. Jag kan förstå att det känns lite tråkigt att spara när man har dessa siffrorna i upp och nergång. Det gör liksom marginell skillnad. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Stefan!
      Sorry för sent svar - jag bommade helt enkelt din kommentar...

      Boliden är upp 1400 procent just nu vilket är rätt sjukt! Och detta på 8 år...

      Helt rätt och skönt att någon förstår att det inte är helt motiverande att spara de där sista tusenlapparna när portföljen rör sig mer för varje minut.

      Bara idag så är jag 100 000 kronor upp och i morgon kan det vara lika mycket ned..

      Och god fortsättning på dig!
      Mvh//Cm

      Radera
    2. Mindre än ett dygn senare är väl helt okej. :-) hehe, bra utväxling på kapital...Jag försöker vara duktig med att hålla i aktierna trots stor uppgång. Inte det lättaste.
      God fortsättning!

      Radera