27 juli 2016

McDonald´s

Bojsänket på Dow Jones igår var McDonald´s som presenterade sin rapport för andra kvartalet.

Det var inte någon kanonrapport direkt och omsättningen minskade med 3,5 procent under andra kvartalet vilket motsvarar hiskeliga 54,5 miljarder kronor. Försäljningsökningen för befintliga restauranger ökade med 1,8 procent mot förväntade 3,2 procent.

McDonalds straffades rätt rejält och handlades under gårdagen ned med 4 procent och fallet fortsätter idag och aktien är ned med ytterligare 1,5 procent.


Men jag misströstar faktiskt inte - första kvartalet var fantastiskt och McDonald´s har varit en riktigt bra investering det senaste året. Orsaken till det anses vara CEO Steve Easterbrook som nästan har rockstjärnestatus. I oktober förra året började McDonald´s i USA servera frukost under hela dagen och det blev en dundersuccé - själv provade jag för första gången deras frukost under min sommarsemester och jag kan väl inte säga att jag var direkt imponerad.

Det andra den fantastiska förändringen Easterbrook har gjort är att fasa ur den i USA berömda dollarmenyn och ersätta den med McPick 2 där kunderna får köpa två produkter för två dollar mot tidigare en produkt för en dollar - helt fantastiskt!      

Men jag ska inte gnälla över korkade amerikaner utan är mest nöjd över den utveckling vi haft som aktieägare i McDonald´s.

Är det dags att ta hem vinsten? Nej, inte för vår del i alla fall.

McDonald´s har en rätt trevlig kvartalsutdelning på €0,89 per aktie och proffstyckarna gillar aktien och har en samlad riktkurs på $130,8. Enligt en undersökning som Bloomberg har genomfört så har 42.4% av analytikerna "köp", 51.5% har "behåll" och endast 6.1% har "sälj" på aktien.

I allmänhet så ger jag inte mycket för överbetalda aktieanalytiker men jag uppfattar att amerikanska analytiker i allmänhet är lite mer långsiktiga och det gillar jag...

Under hösten kommer även McDonald´s att öka frukostutbudet och det är något som bekant fungerar i USA. Det får nog bli en Big Mac i veckan...

2 kommentarer:

  1. Inte helt relevant, men du har väl sett den underbara scenen i filmen "Falling Down" där Michael Douglas vill ha frukost på "McDonald's" två minuter efter det att den slutat serveras?

    https://m.youtube.com/watch?v=-eREiQhBDIk

    SvaraRadera
  2. Mycket relevant! Nu vet jag varför McDonald´s serverar frukost hela dagen :-)

    Det där underhållande scenen had jag faktiskt glömt bort. Tack för kommentaren och ha en grymt bra helg!

    Mvh//Cm

    SvaraRadera