18 juni 2016

Skitvecka

Och nu pratar jag inte ens om börsen utan min egen miserabla tillvaro....

Landade sent söndag kväll, eller snarare tidigt måndag morgon, och innan man hade kommit till ro så var det tidig morgon. Normalläget att suga i sig lite vin för att bidra till nattsömnen hade grusats av EM-huliganerna.

Efter att supportrarna från England och Ryssland rykt ihop i Marseille under förra lördagen så beslutade inrikesministern Bernard Cazeneuve att det skulle råda alkoholförbud dagen innan match och under matchdagen i de städer som anordnar EM. Det där beslutet hade en annan ingen aning om och vi, och många med oss, blev rätt förvånade att all alkohol var bortplockad i loungen på Nice flygplats - ett område där majoriteten av besökarna sannolikt investerat mer pengar i litteratur än tatueringar...

Jaja, jag är inte fransman men jag är ändå rätt förvånad över att jag inte kan få en glas vin en söndagskväll och det är nästan som att vara i Sverige med det vansinniga Systembolagsmonopolet (och kom nu inte med några kommentarer om att Systembolaget är så fantastiskt och har ett så stort utbud - vi är så genant indoktrinerade och låter oss tro att Systembolaget faktiskt ger något mervärde).

Föregående vecka och nästkommande kommer att innebära 16-20 timmars arbetsdagar med helt orimliga förväntningar. En tvåminutare att spana in börsen under ordinarie arbetstid eller att läsa ekonomibloggar kvällstid finns inte ens på världskartan.


Att det har varit usla börstider har jag förstått och jag förbannar mig att det av någon anledning alltid uppkommer köplägen på börsen när jag är fullskiten av arbete och inte ens har möjlighet att smita iväg några minuter under lunchen för att "porrsurfa".

Idag är första gången jag loggat in på akitekontot under veckan och kan konstatera eländet - ned 275 tusen i Brexit-röran och 100 tilldelade aktier i AcadeMedia. Inte helt oväntat och trots att jag tecknade 4000 rätter i AcadeMedia så blev jag tilldelad 100 - jag lägger en säljorder och hoppas att jag blir av med mitt fjantinnehav under måndagen.

Inte något speciellt spännande inlägg och tyvärr är jag rädd för att nästkommande veckor kommer att vara i motsvarande nivå - jag sitter helt enkelt i skiten och börsen kommer i andra hand...

27 kommentarer:

  1. Gaska upp dig kompis!
    Vi är många som håller tummarna för dig du vet. :)

    /Johan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Johan för det vänliga orden - det värmer!
      :-)

      //Cm

      Radera
  2. Läser och förstår. Lider med dig. Ibland funkar inte mycket, känns det som. Vi får hoppas att bättre tider kommer, och förmodligen blir det köplägen utav guds nåde inom en snar framtid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Dan!

      Just nu suger det rätt hårt men precis som du säger så kommer det bättre tider!

      Mvh//Cm

      Radera
  3. Alkoholförbud i loungen...!?

    Det måste ju fullkomligen ha vimlat att potentiella huliganer i loungerna på Marseills flygplats. Jag har också hört att det är just där som de brukar uppehålla sig när de inte bryter loss gatsten eller förbereder bengaliska eldar :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis!
      Hur många huliganer håller till i loungerna?

      Men det var bommat och taxfee var stängt i Nice.

      Det var "rätt" många som var upprörda vilket glädjer mig en smula :-)

      Mvh//Cm

      Radera
  4. Försök ändå att ta korta pauser så du inte bränner dig, gå undan och ät en frukt och köp ev. en aktie, ex, SHB under 100 kr, SEB under 75 kr etc.
    /Arne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Arne!
      Du är helt rätt ute och den här veckan var faktiskt lindrigare än föregående.
      Det finns dock inte psykisk kapacitet att göra några fiffiga affärer när man är sönderjagad - men snart är det semsester!

      Mvh//Cm

      Radera
  5. 16-20 timmar är tufft! Men du är av rätt virke CM så du fixar det! Jag är ju övertygad att du slipper jobb-bojorna ganska snart, så vila tankarna på det.

    Angående Acandemedia så fick även jag 100 aktier per depå så jag landade på 200 aktier som jag sålde 10 minuter efter notering på ca 55kr, en vinst på ca 3000kr, bättre än ingenting antar jag.

    Hoppas det löser sig för dig CM , håll oss uppdaterad när tiden finns.
    /Gnetaren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gnetaren!
      Lika gullig och omtänksam som vanligt!

      Det är snart semester så jag fokar på det!

      Snyggt jobbat att du görde på två depåer!
      Jag sålde mina 100 idag och gjorde 50% av dig.

      Det löser sig som alltid men jag behövde gnälla av mig en smula.
      Nu kommer jag att plåga dig med semesterinlägg de närmaste veckorna.

      Sköt om sig!

      //Cm

      Radera
  6. Would you like some cheese with that whine?


    ;D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vieux Boulogne!

      Googla och du kommer att förstå! ;-)

      Mvh//Cm

      Radera
  7. Men CM, det är just dessa skitveckor man måste igenom för att kunna njuta av lycka i 2-3 dagar i sträck (snålt, medges men ändå...). Hur skulle man annars kunna uppskatta dessa underbara 2-3 dagar? Hur skulle man kunna känna skillnad? Och du kommer alltid igenom skitveckorna, något tilltufsad kanske men igenom! Min far hade sagt att skitveckorna 'danar karaktären'... Himmelriket klarar sig inte utan helvetet! /Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gunilla!

      Du har helt rätt och jag har egentligen inget emot att ibland jobba rumpan av mig.
      Att jag är så gnällig är mest att förväntningarna är skyhöga och förutsättningarna i princip är noll.
      Hade jag ens haft en möjlighet att kunna uppfylla ställda förväntningar, även om jag skulle behöva jobba dygnet runt, då hade det ändå varit ok.

      Nu har jag en förbaskad tur och andra akriviteter (som inte jag ansvarar för) har havererat rätt ordentligt så jag slipper undan...

      Trist, men jag är ändå rätt tacksam över det.

      Ha en bra midsommar Gunilla!
      //Cm

      Radera
    2. Detsamma till dig och fru CM! /Gunilla

      Radera
  8. Jag tror på stigande börs framöver, både vid brexit och om de stannar kvar, det är ovissheten som lägger sordi på stämningen. Läs gärna mer på rummelpengar.wordpress.com

    lycka till, och du har en fin-fin blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Rummelpengar!

      Med spänning så får vi invänta resultatet av morgondagens omröstning :-)
      Mvh//Cm

      Radera
  9. Låter tufft att få till 2 veckor på raken med så många arbetstimmar. Hoppas du kan få en period av vila efter det. Låter inte riktigt långsiktigt hållbart :/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Utdelningsseglaren!

      Visst är det körigt med långa dagar men det kan jag ta.
      Värre är att man inte har några förutsättningar och det stressar mig enormt.

      Men nu är det lugnt! Semestern börjar idag och jag hoppas att du själv får en trevlig sommar!

      Mvh//Cm

      Radera
  10. Haha, måste säga att jag älskar din rage på Systembolaget! Bara släpp ut den, ilskan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Snålcoachen!
      Jag är så fruktansvärt less på Systembolaget och direkt spyfärdig på alla dess försvarare!
      JAg borde kanske skriva ett inlägg om eländet...

      Sök på Alkoholmonopol så inser man rätt snabbt att vi som medborgare är rätt idiotförklarade..

      Usch!

      Mvh//Cm

      Radera
  11. OCH HUR F*N KAN JAG HA MISSAT DIN HÄRLIGA BLOGG?
    Trodde att jag åtminstone hade lite koll på utbudet men du har helt klart råkat glida undan. Lagt till dig i min bloggrulle nu och det lär bli en hel del läsa bakåt under midsommarhelgen (sorry familjen)...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det trevliga berömmet :-)

      Själv ligger du sedan länge i bloggrullen!

      Trevlig midsommar!
      //Cm

      Radera
  12. Hoppas denna veckan blev bättre.

    Tänkte mest säga tack för en grymt inspirerande blogg.

    Mvh
    Hillbilly

    SvaraRadera
  13. Tack Hillbilly!
    Ha en vansinnigt trevlig midsommarafton!
    Mvh//Cm

    SvaraRadera
  14. Trevlig och intressant resa. Fina matställen på vägen...
    Kör nu bara försiktigt! Vill så gärna ha kvar din trevliga, roliga blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glömde underteckna med Gunilla!

      Radera