24 juni 2016

Semester

Äntligen semester!
Vi har jobbat ända in i kaklet och trots att det är midsommarafton så har det städats, tvättat och packats.Vi sticker redan klockan sex i morgon bitti och på agendan så står 35 världsarv som ska checkas av i Danmark, Tyskland, Frankrike, Holland och Belgien.


Återkommande läsare vet att vi håller på med vår rätt nördiga hobby och samlar på UNESCO:s världsarv. Det började en gång i tiden med att vi var rätt blasé på att resa och resor är något vi gör rätt frekvent. Alla världsarv är knappast någon upplevelse, visst Taj Mahal är väl rätt ballt men knappast några trötta runstenar i en liten håla i Danmark.

Men det är kanske inte världsarven i sig som är så viktiga utan själva resan. I vår iver att checka av världsarv så har vi ofta tillbringat tid "off the beaten track" och sett massor som man som "vanlig" turist inte skulle ha sett så vi kommer sannolikt att fortsätta med vårt nörderi i några år till.

Det är ingen dans på rosor att jaga världsarv med familjen Chansar mest - det är tidiga morgnar och många mil som ska köras. För att förstå att vi faktiskt har semester så har vi mitt i världsjagandet bokat ett hus utanför Épernay där vi kommer att hänga i några dagar och dricka kopiösa mängder champagne.

Börsen då? Jo, det blidde ju en Brexit trots allt...

Själv blev jag rätt paff och var övertygad om att Storbritannien skulle rösta för en bremain. I smyg så tycker jag rent egoistiskt att det var rätt bra och vi har under dagen sett att börserna ute i Europa har handlats ned rätt rejält. Visst, det mentalt påfrestande att se en tioprocentig nedgång i portföljen vilket motsvarar 750 000 kronor vilket är en dryg årslön för mig. Men då vi kommer att vara nettoköpare av aktier under några år framöver så har jag inget emot att jag får handla lite billigare.

I övrigt har jag i veckan inte ägnat börsen många minuter men jag kan idag konstatera att rätterna i Kinnevik har avyttrats och kvartalsutdelningen från McDonald´s har kommit in på kontot. Som jag nämnde i föregående inlägg så fick vi bara 100 aktier i AcadeMedia trots att vi tecknade oss för 4 000 aktier. Innehavet avyttrades i veckan för 57 kronor per aktie så det var rätt enkla pengar även om beloppet gärna kunde vara lite större..

22 kommentarer:

  1. Låter som ni har en mäktig resa framför er! Tycker inte er jakt på världsarven är det minsta nördigt, snarare inspirerande!

    Ha det fantastisk och glad midsommar:)

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Pengaregn :-)
      Just nu känner jag mig rätt nördig - Grymt tidiga morgnar men nu väntar 4 dagar i skumpaland!

      Ha en skön sommar!
      //Cm

      Radera
  2. Har du några topp-5 vad gäller världsarven?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Aktieräven!

      Nu har vi bara klippt 20% av alla världsarv och naturligtvis så är det mycket som påverkar intrycken.
      Det kan vara tid på året, väder och hur allmänt tjurig jag är.

      Men min top 5 ännu så länge:
      1. Taj Mahal
      2. Angkor Wat
      3. Kinesiska muren
      4. Venedig (klockan 23 när alla turister lämnat staden)
      5. Katedralen i Burgos (och jag är en tokateist)

      Mvh//Cm

      Radera
  3. Världsarven var väl bland det vettigaste man hört nån samla på. Ha en underbar resa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Dan!

      Skönt att höra från andra att man inte är helt knäpp :-)

      Önskar dig en trevlig sommar på Cypern!

      Mvh//Cm

      Radera
  4. Jag tycker det är en häftig idé att samla på Världssarv. Kanske nåt för oss resenördar att ta fasta på. Trevlig semester!

    Mvh Avfart Frihet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Avfart Frihet!
      Tack för kommentar och jag kan faktiskt rekommendera vårt nörderi om det börjar gå lite slentrian i resandet. Allt är inte så spännande men man får se otroligt mycket som man inte skulle ha sett som "vanlig" turist...

      Mvh//Cm

      Radera
  5. Min kommentar hamnade fel på 'Skitveckan'. Svårt det här...
    Ville bara önska skön sommar och härlig semester. Säkert många trevliga matställen på er resa! Kör försiktigt! Vill så gärna ha kvar din roliga och trevliga blogg! /Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gunilla!
      Du vet hur mycket jag uppskattar dina kommentarer.
      Jag kör försiktigt och fru Cm ser rätt avslappnad ut trots att det tidvis går i 240 :-)

      Ha en riktigt skön sommar!

      Mvh//Cm

      Radera
  6. Grym "hobby". Att njuta av livet utan att egentligen rikta in sig på att just "njuta" är vad livet handlar om. Folk står ofta och frågar sig vad meningen med livet är. Som filosof och egenutnämnd duktig sådan, anser jag att meningen med livet är själva meningen.

    Den där vinaren vi har diskuterat måste nästa öppnas snart. Placerar ett par Ripazzo och en Amarone längst fram i vinkällaren så att de finnas där;)

    Ha en underbar semester. Själv kommer jag spendera en stor del vid Marstrand; ty där finner jag mitt lugn.

    Därtill kommer jag "arbeta" lite med uppföljaren till min bok som kommer att kunna förbokas i mitten av juli.

    /Sofokles

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fan Sofokles - du är så rätt på det!
      jag kommer släpa hem massor av skumpa efter min sejour i champagne så vi får knäcka några när du har möjlighet. Jag har vinskåp på Grappe så det borde vara ganska enkelt att få till..

      Men nu blir jag lite nyfiken - du jobbar på uppföjaren till din bok.
      Vad heter boken - var inte blyg nu och gör genant mycket reklam för din kreation.

      Ha en riktigt bra sommar Sofokles!
      //Cm

      Radera
    2. Låter riktigt nice - 'FETT' nice om vi skall använda oss av dagens "svenska" =)

      Angående boken...Del 1 är klar och kommer att kunna köpas/förbokas via min blogg inom 2 veckor. Jag håller just nu på med uppföljaren och jag njuter för varje stavelse jag präntar ned!

      Jag är relativt blygsam av mig gällande att spana med reklam. Dock kan du läsa lite om min bok här:

      http://fermentumvitae.blogspot.se/2016/04/en-filosofs-hobbyprojekt.html

      http://fermentumvitae.blogspot.se/2016/07/att-krossa-rubicon-halvtid.html

      Ps. om du vill kan jag bjuda på min prolog, så får du en hum om vad det är för alster jag har skapat:)

      Hoppas allt är bra på er resa!(?)

      /Sofokles

      Radera
    3. Efter att ha läst din länkade inlägg nedan så kommer jag garanterat att köpa ditt alster!
      Och en annan behöver inte vara lika försiktig över att göra reklam för din bok :-)

      Jag skulle jättegärna få ta del av din prolog och då gärna med tillstånd att få publicera delar av den på min blogg. Om det är ok så maila mig på chansarmest@gmail.com.

      Jag är grymt inspirerad och dessutom nyfiken på vem Sofokles är - om två veckor vet vi ;-)

      Ha en fortsatt trevlig sommar!
      //Cm

      Radera
    4. WOW =) Kolla mail;)

      /Sofokles

      Radera
  7. Tack för en fin blogg, har precis kommit igång själv. Resor får emellertid vänta för mig del, lägger alla pengarna på sparande just nu. Vi får se var jag befinner mig om tre års tid. Sist jag semestrade cyklade jag och vännerna i Vondelpark/Amsterdam, inte helt fel :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt rätt prioritering!
      Resorna kan man ta när snöbollen börjat rulla...

      Vondelpark är kanonvackert och jag själv brukar bo där när jag är sent ute och de mest centrala hotellen är svindyra - det tar ju bara 20 min så är du inne i stan...

      Mvh//Cm

      Radera
  8. Världsarv låter spännande! Hoppas ni får en underbar resa med mycket avslappning, upplevelser och champagne. Även jag går på semester på måndag, så jäkla skönt.

    Angående Brexit så öppnar nog detta upp för köplägen. Det lär ju bli hissen ner för England exponerade företag som SCA mm. Man får väl hålla tungan rätt i munnen så man inte förköper sig för tidigt bara.

    Ha en go sommar
    /Gnetaren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gnetaren!

      Efter en stressig inledning väntar nu fyra dagar slappande med massor av skumpa! :-)

      Ang. Brexit så blir jag lite matt i pälsen och har susat fram på autobahn och inte haft möjlighet att göra några fiffiga inköp. Förhoppningsvis så får vi se fler rekyler under sommaren.

      Hur har du agerat? Har du hunnit med och göra några smarta inköp?

      Ha en underbar sommar nu Gnetaren!

      Mvh//Cm

      Radera
    2. Tack CM!
      Ja nu är jag med i matchen igen med 70/30 aktier/likvider. Gick in i Holmen,Fortum,HM,SEB, Handelsbanken,Nordea, Volvo, Kinnevik och Betsson. Så nog har jag handlat allt :)
      Jag har säkerligen köpt för tidigt och spar därför en stor del torr krut för att ligga full investerad igen om ett år.

      Ha det bäst
      /Gnetaren

      Radera
  9. Håller med ovanstående, en checklista på världsarven hade inte varit fel! Själv brukar jag köra topplistan på Tripadvisor på respektive stället, nästan samma sak! ;)

    Ha en skön semester!

    Mvh,
    Maxa Allt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Maxa Allt!
      Naturligtvis är jag en level 6 på Trip så jag nördar mig där också :-)

      Spana gärna in UNESCO:s lista - det finns rätt många trevliga nomineringar.

      Ha en grymt bra sommar!
      //Cm

      Radera