4 okt. 2015

Söndagsrutiner

Jag är rätt lat och det är sällan jag pallar mig ur sängen innan 10-11 (hej småbarnsföräldrar) en söndagsmorgon. Nu är ju fru Chansar mest exceptionellt lat hon med men något mindre morgontrött och brukar gå upp tidigare än vad jag själv orkar med.

Nästan varje söndagsmorgon hittar jag henne med en kopp kaffe och näsan djupt nere i en groda - det jagas billiga och vettiga flygbiljetter till någon kommande resa. När man själv kommer stapplande i morgonrock med kaffet i näven och ciggen i mungipan så blir jag allt som oftast bombarderad med avancerade upplägg om priser, flygtider, eventuella byten och detta innan jag hunnit duscha och då har jag en IQ motsvarande 80.


För någon vecka sedan snubblade jag över ett forum där flygande personal brukar hänga. Nivån är väl strax över Flashback men en och annan tråd var rätt underhållande att läsa. Naturligtvis så käbblades det rätt rejält över vilka flygbolag som var bäst och SAS-personalen hackade på Norwegian och alla gnällde unisont över Ryan Air och ingen kunde förstå hur "pax:en", boskapen, dvs. vi som betalar för kalaset kunde välja att flyga med det ena eller andra bolaget.

Nu är det ju så att många med mig ger fullständigt fan i de individuella bolagets anställningsförhållanden och förmåner när jag ska boka min flygresa. Det är inte i nivå med att köpa ägg från frigående höns eller liknande - det här är vuxna människor som frivilligt valt att arbeta på respektive flygbolag.

Jag och sannolikt majoriteten med mig vill ha billiga resor, anständiga restider och dessutom landa i närheten av det tilltänkta resmålet. Av den orsaken går t.ex. Ryan Air fetbort för min del - jag bryr mig inte om vad en Purser tjänar på Ryan Air men ska jag åka till Paris så vill jag fan i mig inte landa i Beauvais som ligger 8 mil från Paris och dessutom måste jag betala dyrt för att ta mig in till de centrala delarna av Paris.

Vi flyger till Nice relativt frekvent av den enkla orsaken att vi har ett boende där. Både SAS och Norwegian flyger dagligen till Nice och då vi har örnkoll på biljettpriserna så är vi väl medvetna om att Norwegian inte är något "lågprisbolag" och SAS är i många fall billigare men ändå väljer vi att flyga med Norwegian. Orsaken är rätt enkel - efter självincheckning så är kön horribelt lång till "Baggage Drop" på SAS när det bara tar ett par sekunder att själv skanna in sitt incheckade bagage med Norwegian - bryr vi då oss om respektive bolags anställningsförhållanden? Nä, vi vill till lounchen så snart som möjligt för gratisspriten...


Förutom de frekventa resorna till Nice som för vår del är lika spännande som för en random 08:a att åka till landstället på Österlen så bränner vi kopiösa mängder av stålar på att resa.

Herr och fru Chansar mest tycker att vintern är rätt trist och då vi försöker undvika längre flygresor vid kortare semestrar så föll valet på Sicilien för julfirandet - visst, det är ingen värme att prata om men sannolikt snöfritt. Vi flyger ut med Norwegian till Valletta (Malta) och stannar där ett tag innan vi flyger vidare till Catania (Sicilien) med Air Malta. Hem åker vi via Österrike med gamla F1-föraren Niki Lauda och firar Nyår i Wien för vidare hemtransport till Stockholm med SAS.

Och sedan så har fru Chansar mest redan bokat in en liten extraavstickare när man är trött på mörkret - det blir Cypern en vecka i slutet av februari och då blir det Air Baltic på nedresan och Aegean Air när vi ska hem.

Jag kan konstatera att vi är notoriskt otrogna när det gäller flygbolag och billigast pris och flygtider är det som gäller oavsett bolagets rykte.

Hur resonerar ni övriga när ni bokar flygbiljetter ?

17 kommentarer:

  1. Hehe, bra skrivet! Kan bara instämma, anställningsförhållanden är sekundärt. Skulle man ta hänsyn till dem så måste man ju resonera på samma sätt när man konsumerar allt annat. Flygbranschen tror fortfarande att året är 1985 då piloter hade någon form av rockstjärnestatus, med all sin rätt då en flygresa ARN-JFK lätt kunde gå på 25 000 kr i ekonomiklass. Skall man jämföra flygbranschen med t ex klädbranschen så skulle man inte kunna köpa kläder varken på HM eller ens t ex GANT eller i princip valfritt klädmärke eftersom dessa garanterat är producerade under närmast slavliknande förhållanden någonstans i Asien. Eller varför inte e-handel generellt där t ex lagerpersonal jobbar som timanställda med dåliga villkor. Flygbranschen kanske skulle börja fundera lite på sin egen självbild... ;-) Att flyga är idag som vilken annan bransch som helst som måste möte internationell konkurrens. Dessutom är flygbranschen ett bra exempel där man verkligen får exakt samma grundprodukt, d v s från a till b med en garanterad säkerhet eftersom alla måste följa samma regelverk för att få flyga. Men i detta regelverk ingår inte en månadslön på +100 tkr för en flygkapten som som jobbar 40 timmar i veckan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för en trevlig kommentar och skönt att få bekräftat att jag inte är ensam om mitt resonemang.

      På tal om anställningsförhållanden så leder Lufthansa strejkligan i år med 14(!) strejker under årets första 9 månader. Den här gången är det kravet på att på egen begäran få gå i pension vid 59 år med 60 procents lön fram till den officiella pensionsåldern 65 år.

      Ekonomiskt är det rätt betungande att vara pilot inom lufthansagruppen - genomsnittslönen bland piloterna är 1,7 miljoner kronor och de mest erfarna piloterna har 2,4 miljoner kronor i årslön...

      Trevlig helg!
      Cm

      Radera
    2. Jösses! Snittlön på 150 tkr/mån och halv lön mellan 60-65, vilken värld lever dessa i egentligen. Det är ju bättre än t ex en hög ministerpost i regeringen!? Nog för att jag tycker det är rimligt att en flygkapten är välbetald, men detta är ju löjligt! Särskilt när man betänker att dessa individer inte ens får jobba övertid och i princip gör exakt samma sak varje gång. Suck. Trevlig helg iaf ;-)

      Radera
  2. Jag är inne på din linje. Jag ser inget mervärde i välavlönad kabinpersonal. Men lite gör vi också annorlunda. Vi väljer snarare resmål efter pris. Därför blir det gärna Ryan.

    I jobbet flyger jag massor och har väldigt svårt att förstå vad de "dyrare" bolagen erbjuder som är värt högre pris. Jag har bekanta som nobbar Ryan för att "de behandlar oss ju som boskap", men när jag frågar på vilket sätt lågprisbolagen avviker så finns aldrig något argument.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Tompa,

      Vi gör delvis motsvarande och låter priset bestämma resmålet.
      Men sedan har vi vår nördiga hobby med att samla världsarv och då drar det tyvärr lätt iväg :-(

      Komfortmässigt tycker jag inte att det skiljer speciellt mycket åt i ekonomiklass oavsett om det är "budget" eller "premium"

      //Cm

      Radera
  3. Jag väljer flygbolag efter vilka som flyger på min närmaste flygplats. Det minskar utbudet rätt rejält men det fungerar ok. Jag värderar min tid för mycket för att lägga många timmar på att ta mig till en annan flygplats och flyga därifrån såvida det inte är mycket billigare. Ju längre bort desto större marginaler behöver man i planeringen och till slut är hela dagen borta. Det är det som gör Ryanair så tråkiga också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Instämmer med dig Daniel.
      Nu åker vi i princip alltid ut från Arlanda men vi gör vårt yttersta att undvika byten av samma orsak som du har nämnt.
      Även om det kostar lite mer så är det värt det...

      Mvh//Cm

      Radera
  4. Kortast flygtid och komfort. Priset är i stort sett irrelevant när vi bokar biljetter. Dock händer det ju att vi hoppar på SAS-erbjudanden då och då, t.ex. tillbringar vi kinesiska nyåret 2016 i Hongkong som en konsekvens av att SAS hade kampanjpriser i samband med att de öppnade sina nya direktlinjer i somras.
    Generellt sett har vi inget problem med att flyga ekonomi när vi ska flyga till ett resmål, men när vi ska flyga hem brukar vi försöka uppgradera, betala extra för barnfritt, etc.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Therese,

      Framförallt på long-haul så uppskattar jag bekvämligheten men jag är alldeles för snål för att betala för det om det är en privat resa. Ofta kostar ju business 3-4 gånger mer än en resa i ekonomi och då slår snåltarmen till direkt. Har du något fiffigt sätt att få tag i rmiligt prissatta businessbiljetter eller betalar du helt enkelt vad det kostar?

      Mvh//Cm

      Radera
    2. Ibland kan man ju uppgradera på flygplatsen för en mindre summa. Jag vet inte om det alltid är billigare, men vi hoppar ganska ofta på det. Jag har väldigt flexibla arbetstider och kan lätt slänga in ett 24h sovpass när jag kommer hem, men min sambo åker ofta direkt till jobbet. Då blir det snabbt värt de där extra pengarna för att kunna sova ordentligt.

      Flyger man charter å andra sidan måste man köpa de dyrare platserna. Det är värt varenda krona att slippa cocktailpimplande turister och skrikiga barn. Jag önskar att barnfria sektioner blev vanligare på flygen. DET är jag villig att betala extra för, även om det är en kort flygning...

      Radera
  5. Haha!

    Även om du inte alltid är så seriös så är du banne mig den roligaste ekonomibloggaren att läsa :)

    Enda problemet är att inläggsfrekvensen är för låg.

    SvaraRadera
  6. Om du flyger till Nice så mycket så borde du ha ett egenintresse att piloterna ombord både är välbetalda och utvilade.....

    Att säga att piloter är överbetalda för att LH piloter "kan" tjäna 2,4 milj/år är som att säga att fotbollsspelare är överbetalda för att Zlatan tjänar 120milj/år.

    I övrigt en bra blogg....

    Hälsningar trött "busschafför"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för en trevlig kommentar trots min raljanta ton i inlägget.

      Naturligtvis vill jag att den person som transporterar mig ska vara välbetald och utvilad.
      Men många av oss kan nog tycka att 200 000 kronor i månaden är rätt bra betalt.

      Air France har idag meddelat att de kommer skära ned med 2 900 personer då förhandlingarna brutit samman. För att förbättra marginalerna vill ledningen att den flygande personalen ska öka antalet flygtimmar utan att de för den del få mer betalt.

      För medium-haul vill de öka från 585 timmar till 690 timmar per år och för long-haul från 685 timmar till 780 timmar per år. 780 timmar per år motsvarar 97,5 arbetsdagar om man förutsätter att en normal arbetsdag är 8 timmar. Jag tror att vi vanliga knegare i genomsnitt arbetar 220 dagar per år.

      Nu har jag ingen aning vad som krävs och hur ansträngande det är att vara befälhavare men spontant så känns det som om man kan vara rätt utvilad trots den utökade arbetstiden?

      Mvh//Cm

      Radera
    2. Är nog mindre än 1% av europas piloter som tjänar 200k/mån

      Flygtimmar är inte samma sak som arbetstimmar. Max flygtimmar man får flyga är 900h/per år medans max arbetstid är 2000h/år. Antalet arbetdagar ligger snarare på minst 200/år årets alla dagar dygnets alla timmar. Det är absolut inget slavjobb men medias vinkling av branchen är knappast sann , dvs mycket roligare att berätta att det finns piloter som tjänar 200k/ mån än att startlönen är 28k/mån på SAS t.ex.



      Radera
  7. Om priset inte avviker alltför mycket väljer jag troligen utifrån avresetiden. Avskyr att gå upp mitt i natten för att åka morgonflyg. Än värre om det är charter, eftersom man måste vara på flygplatsen minst två timmar innan avresa. Vilket sedan gör att en och en halvdag av semestern är förstörd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Aktieräven,

      Instämmer och jag kan vara villig att betala rätt många hundralappar för att slippa vansinniga flygtider. Men tyvärr så finns det inte alltid något vettigt alternativ och för bara en dryg vecka sedan så hade jag en avresa 06.10 - usch! Och då resemålet var Tel Aviv så var det samma förutsättningar som med charter - 2 timmar innan för att hinna med dubbla säkerhetskontroller :-(

      Mvh//Cm

      Radera