28 juli 2015

Ryska miniubåtar och svenska ankor

Dagens nyhetsflöde har primärt handlat om att en främmande ubåt hittas i svenskt vatten.

I uppståndelsen så bommade journalisterna att källgranska vrakletarna Peter Lindberg och Dennis Åberg som driver företaget Ocean X Team.

Duon tar till alla medel för att marknadsföra sig själv och vem kommer inte ihåg när de hittade sitt "UFO" på havsbottnen.



Men det var ju några år sedan och naturligtvis är de sugna på ytterligare publicitet - denna gång något svenska journalister älskar att skriva om, ryska ubåtar på svenskt territorialvatten!

Man kan tycka att det är lite märkligt att det filmklipp som släpptes till pressen endast visade lite suddiga bilder på ett ubåtstorn och inget på ubåten i övrigt trots att de med säkerhet har flera timmars film. Förvisso hade det då varit rätt enkelt att identifiera vraket som den ryska ubåten "Som" som förliste 1916 och då blir det ingen större story.

Att Ocean X Team med säkerhet visste att det var "Som" de hittat förklarar även varför det dröjde med att informera Försvarsmakten om fyndet - det är ju inte speciellt brådis när den legat där i snart hundra år...

Lite extra genant blir det för Peter då han tidigare visat intresse för just "Som" på uboat .net

6 kommentarer:

  1. Hur kan du vara så säker på att det är Catfich som de hittat? FM är ju fortfarande tysta...

    /Christer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Det råder ingen tvekan om det.
      Catfish, eller det ryska namnet Som - Com (stavades Сомъ innan bolsjevikernas stavningsreform).

      Jämför http://tsushima.su/uploads/photoarhiv/ships/russia/epoch_bron/pl/som-fulton/photo/01.jpg med grundlurade Expressens bild: http://z.cdn-expressen.se/images/86/f0/86f02904d6d047aab8a0bae0ede583d8/16x9/645@70.jpg

      Positivt är dock att Sverige bevisligen lyckats sänka en rysk ubåt även om det nu var genom en olyckshändelse :-)

      Mvh//Cm

      Radera
  2. Man kan med gott samvete skita i nyhetsflödet. Det gäller alltid och på sommaren i synnerhet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Instämmer till fullo.
      Tyvärr fick den här ankan lite större spridning än nödvändigt.

      Mvh//Cm

      Radera
  3. Det tog inte många meningar i nyhetstexterna att inse att det var en ickenyhet. Eller i alla fall en helt annan nyhet än det man ville få det att verka som (pun intended). Jag kan inte tro att journalisterna verkligen trodde på det de antydde utan att det handlade om clickbait-rubriker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-)

      Tyvärr så fick nyheten lite större spridning än nödvändigt och tyvärr så fick Ocean X Team den PR de önskade...

      Mvh//Cm

      Radera