15 nov. 2014

Vi närmar oss rekordnivåer

Stockholmsbörsen närmar sig rekordnivåer och så även familjen Chansar mests aktiedepå.
Trots att vi har en ganska osexig depåsammansättning så är vi ändå upp 11% i år.

Har alla aktier i depån gått upp under året? Knappast - efter att ha roat mig med en Excelövning så kan jag konstatera att med några få undantag så är det förvånansvärt många som har haft en trist utveckling under året.



Jag agerar efter principen "cut your losses short" sedan jag för snart 15 år sedan läste en artikel i tidningen Aktiespararen där Mats Qviberg hävdade att vi amatörer allt som oftast tar hem vinsterna för tidigt och tenderar att behålla förlusterna i en förhoppning att det snart kommer att vända upp igen. Enligt hans resonemang så brukar företag med en positiv utveckling fortsatt utvecklas positivt och företag med en negativ utveckling tenderar till att ha en fortsatt negativ utveckling - det är riskfyllt att fånga fallande knivar...

Då jag har mina innehav i en traditionell aktiedepå så är det inte helt enkelt att alltid agera enligt ovanstående resonemang då majoriteten av innehaven ligger rejält på plus sedan inköp och det skulle bli kostsamt att avyttra årets bojsänken.

Ett annat problem med att ha en traditionell depå är inlåsningen även om en aktie utvecklas positivt över tiden. Vi har t. ex. ett innehav i Svolder som historiskt sett har haft en trevlig direktavkastning men som sedan förra året ändrade sin utdelningspolicy och kommer i år endast avkasta 2,4%. Det känns ganska trist att ett innehav på ca 140 000 kronor endast ger 3 375 kronor i direktavkastning men att avyttra innehavet för att köpa något mer spännande skulle kosta oss 27 500 kronor i skatt.

5 kommentarer:

  1. Hej!

    Trevlig blogg, vart ska jag klicka om jag vill följa den?

    mvh

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Och tack för din trevliga kommentar!
    Som du säkert insett efter att ha sett utseendet på bloggen så är jag en fullkomlig idiot på det här.

    Jag har inte riktig koll på vad som krävs för att följa bloggen men jag har lagt till en gadget som heter "Subscription Links" - om jag är helt fel ute så tar jag gärna stöd från er mer rutinerade bloggare-
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Kanske öppna en ISK och göra alla framtida inköp under den så blir inlåsningen på det kapitalet mycket lägre. Att sedan en schablonskatt måste betalats årsvis (över skattsedeln) övervägs förhoppningsvis av att ingen reavinstskatt betalas.
    /John

    SvaraRadera
  4. Hej John!
    Du har helt rätt!
    Om vi får en rejäl sättning på börsen så är ISK ett alternativ som jag sannolikt kommer att nyttja framöver. Fram tills dess så anser jag mig ha en viss krockkudde för kommande kassa affärer då jag kan kvitta bort dem - resonerar jag helt galet då ?

    SvaraRadera
  5. Jag resonerar som du, kraftiga orealiserade resultat som skulle gå till beskattning och jag använder belåningen som hävstång för att kunna handla innan resten av marknaden speciellt så här års då man vet att alla får en hel del kapital kring 25 varje månad och på svenska utdelningar i april/maj som säkert trycker upp priserna märkbart innan eget inköp då jag mycket sällan väljer att köpa direkt ur säljkön. Nyinköp första halvåret göres bäst under Januari februari som inte redan gjorts under slutet på förra året i mitt tycke.
    Även om jag ser att ISK vore ett långt mera förmånligt portföljalternativ så för oss som redan är inlåsta i orealiserade tillgångar och alltid ligger fullinvesterade är ett byte nästan omöjligt samt att en felsatsning lätt går att neutralisera emot orealiserade resultat i tillgångar man länge övervägt avyttring eller nedhyvling i. Med vänlig hälsning .

    SvaraRadera